PA0ETE nu op radio TPOT

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: PA0ETE nu op radio TPOT

#91 Bericht door PA0ETE »

Het reverse beacon project

https://open.spotify.com/episode/7hgvU59XeMjBhat5pVkvRp

Met een bekende foto erbij. :D
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Contacteer:

#92 Bericht door PA0ETE »

PA0ETE
Contacteer:

#93 Bericht door PA0ETE »

PA0ETE
Contacteer:

#94 Bericht door PA0ETE »

PA0ETE
Contacteer:

#95 Bericht door PA0ETE »

PA0ETE
Contacteer:

#96 Bericht door PA0ETE »

Vonkzenders en machinezenders S2E429

https://open.spotify.com/episode/79uQYRso1chtgHfjUhQ8xB

PA0ETE
Contacteer:

#97 Bericht door PA0ETE »

Privacytip: het belang van gesegmenteerde thuisnetwerken S2E430

https://open.spotify.com/episode/3C0xzdzOdWWGa01d7NAuTk

PA3CQN
Roepletters: PA3CQN
Contacteer:

#98 Bericht door PA3CQN »

Wat ik in die laatste mis is dat de meeste WiFi routers voor consumenten al een gastnetwerk hebben. Dat kun je ook gebruiken . Je kunt daarbij de apparaten isoleren van je eigen netwerk en zelf vaak onderling isoleren. Ook het wachtwoord en de gekozen encryptie laat je afwijken.

PA0ETE
Contacteer:

#99 Bericht door PA0ETE »

Daar heb ik nooit bij nagedacht, maar er is daar wel een probleem, of in elk geval een reden waarom ik het niet zo doe. Nou vind ik beveiliging wel belangrijker dan de meeste andere mensen.

Ik ken het voorbeeld waarbij de internetrouter gehackt werd. Dat gebeurde bij een collega van me, en de hack was werkgerelateerd. Voor mij is een belangrijke reden voor segmentatie dat ik extra bescherming krijg tegen zo'n aanval. Om die reden gebruik ik voor de tweede firewall een apart (fysiek) apparaat, dat bij voorkeur van een ander merk is dan de router die de eerste bescherming biedt. Op die manier werkt een zero-day die voor de eerste firewall werkt niet voor de tweede.

Een ander alternatief dat ik niet genoemd heb is een gevirtualiseerd gesegmenteerd netwerk. Het is veiliger dan niets, maar ook zoiets draait op één fysiek systeem, dat het doel van de hack zou kunnen zijn, waardoor beide firewalls dan geraakt zouden zijn.

Maar je hebt gelijk dat dit voor het probleem dat ik aankaartte een oplossing is die voor veel mensen bruikbaar is.

Tegelijk moet ik over de uitzendingen zeggen dat het doen van zoiets, vrijwel iedere dag een behoorlijke taak is. Ik kan hierdoor niet garanderen dat ik alles kan noemen, ook alleen al vanwege de korte tijdsduur van de uitzendingen zelf. Ook kan ik vanwege de beschikbare tijd niet zoveel aan foutchecken doen als ik wel zou willen. Ik doe wat dat laatste betreft wel mijn uiterste best.

Bij veel radiostations werkt er een team van 2 of meer mensen aan zoiets. Of je kunt bij het station in elk geval gebruik maken van allerlei faciliteiten. Maar ook de zender is hier een éénmansbedrijf. Wat overigens niet erg is en zeker geen probleem, maar ik doe het maken hiervan in mijn eentje. De ene keer doe ik anderhalf uur over zo'n uitzending, heel soms nog meer. Heel concreet was de deadline vanmiddag 13:00 voor deze. Ik ben om vijf voor twaalf begonnen met schrijven, en ik zie dat ik hem om 12:27 verstuurd heb.

Ik heb hem niet gehaast gemaakt, dat blijkt al uit de tijd die er over was, maar ruim een half uur voor zo'n item is een heel korte tijd (tekst schrijven, uitzending opnemen en montage). Overigens ben ik dan nog niet klaar. Er moet voor de podcast nog een afbeelding bij komen, hij moet op de podcast (op twee plekken) geüpload worden (waar vandaan hij dan automatisch over een stuk of 15 platforms wordt verspreid), en er zijn allerlei plaatsen waaronder hier, waar ik een linkje naar de uitzending plaats. In een deel van de gevallen (ook zoals hier) als het onderwerp bij de plek past waar ik hem plaats.

Ik weet gewoonlijk tot het moment dat ik begin niet welk onderwerp dat het wordt. In veel gevallen heb ik een aantal onderwerpen waar ik doorheen kan bladeren. Vanmiddag had ik echter ineens een inval om deze te maken, met name omdat dit in drie minuten verteld kon worden. (De uitzending op vrijdag is altijd beperkt op 3 minuten, de rest van de week 6 minuten en dat kan ik af en toe wat oprekken).

Maar dat is dus de praktijk. :)

PA3CQN
Roepletters: PA3CQN
Contacteer:

#100 Bericht door PA3CQN »

Ik wilde er ook zeker geen kritiek mee leveren hoor.
Beveiligen van het thuisnetwerk waar IoT zaken op draaien is ook imo erg belangrijk.
Nou kan dat op veel manieren, met VLAN's of echte Firewalls kun je de gekste netwerken opzetten.
Maar de doorsnee gebruiker zal dat allemaal boven de pet gaan, en de meeste IoT zaken gebruiken WiFi.
Daarom wilde ik het WiFi-gastnetwerk toch even noemen: het zit al in je router, het kost je niks en de configuratie is eenvoudig via de GUI van je router.

PA0ETE
Contacteer:

#101 Bericht door PA0ETE »

Ik denk dat het voor veel mensen een goede oplossing is. Bovendien hoef je er geen dingen voor aan te schaffen.

Ik denk dat ik het vooral zelf ook wel vervelend vind dat ik bijv. niet wat meer kan researchen of alles klopt. Maar ik heb het in de uitzending ook wel vaak gezegd, dwz wat ik hierboven ook schreef over dat het een one-man-band is. Misschien dat ik daarom ook wel wat extra reageerde op wat je schreef :)

Aan de andere kant gaat het best goed, zeker als je de beperkingen bekijkt.

Plaats reactie