Jan PA3EGH SK

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD2R
Contacteer:

Jan PA3EGH SK

#1 Bericht door PD2R »

Jan was helaas al een poosje ziek dus het nieuws komt voor degene die Jan kennen waarschijnlijk niet als een verrassing. Jan was regelmatig te horen op 80 meter, een CW enthousiast en een actief SRS lid.

Persoonlijk ken Jan als sinds mij 18e (1998). In die tijd zaten we met een klein maar serieus groepje op 11 meter. Dat groepje bestond o.a. uit Rob PD2RSW, Jack PA3JWC en de ondergetekende. Op een zekere avond melde Jan zich op ons kanaal. Aanvankelijk dachten we dat het weer een zendamateur was die ons ging vertellen wat we allemaal verkeerd deden. Niets was echter minder waar. Jan had namelijk al een paar avonden mee zitten luisteren en het viel hem op dat we erg serieus met de hobby bezig waren. Hij moedigde ons aan om onze machtiging te gaan halen zodat we nog veel meer konden experimenteren. Toen wij aangaven dat we dat niet zagen zitten omdat niemand van ons een technische achtergrond had, bood hij aan om ons elke dinsdagavond les te geven. Jan was oud marinier en had zelf ook geen technische achtergrond. Hij gaf aan dat het echt niet moeilijk was en dat het ons, met een beetje hulp, allemaal zou kunnen lukken om te slagen voor het Novice examen. Vanaf dat moment zaten we bijna elke dinsdagavond bij Jan en Nellie thuis aan de keukentafel. Het resultaat was dat iedereen, behalve de ondergetekende, zijn N-machtiging haalde. Ik moest helaas halverwege afhaken vanwege mijn carrière bij de Luchtmacht.
Jaren later heb ik alsnog mijn machtiging gehaald. Tijdens een van onze familievakanties in OZ, hoorde ik op een zekere avond tijdens de Nederlandstalige vakantie ronde op 40 meter, F/PA3EGH. Ik had Jan al die jaren niet meer gesproken en hij had dus ook geen idee dat ik inmiddels toch mijn machtiging behaald had. Toen ik tijdens de ronde aan de beurt was, maakte ik natuurlijk van de gelegenheid gebruik om Jan aan te roepen. Ik vroeg aan Jan of hij wist wie ik was. Hij gaf aan dat de stem hem bekend voorkwam maar dat hij er geen naam of gezicht aan kon koppelen. Toen ik vertelde wie ik was vond hij het helemaal geweldig dat ik alsnog mijn machtiging gehaald had. Uiteraard werd dit nieuws ook nog even met Nellie gedeeld en daarvan was iedereen in de ronde getuigen van 😄.

Voor mij is Jan degene geweest die het zaadje voor deze mooie hobby geeft gepland. Recent heb ik hem dat nog laten weten middels een kaartje dat ik hem stuurde. Ik hoop dat hij dat nog heeft mee kunnen krijgen.

Jan, rust zacht kerel.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA9CW
Roepletters: PA9CW

Re: Jan PA3EGH SK

#2 Bericht door PA9CW »

Mooi geschreven, Maarten.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

RIP Jan.

Door mijn verhuizing was ik hem uit het oog verloren.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

PD2R
Contacteer:

#4 Bericht door PD2R »

PA9CW schreef: 11 jun 2024, 09:51 Mooi geschreven, Maarten.
Dank Tonnie.
PA3GNZ, Tjeerd schreef: 12 jun 2024, 10:04 RIP Jan.

Door mijn verhuizing was ik hem uit het oog verloren.
Dan ben ik wel nieuwsgierig waar jij dan gewoond hebt Tjeerd?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD2R schreef: 12 jun 2024, 18:24
Dan ben ik wel nieuwsgierig waar jij dan gewoond hebt Tjeerd?

Toen ik in Tiel woonde had ik regelmatig contact. Bij mijn verhuizing naar Nieuwegein werd dit een stuk minder.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie