ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#1 Bericht door on7wp »

Gisteren omstreeks 12:00 is ON0TB -Top van Belgie- in dienst gezet door ON6GPS en ON7WP op de toren van "signal de Botrange" op 718 meter boven zeespiegel, wat hem meteen de hoogste repeater van de ganse Benelux maakt. De locator is JO30BM.
Voorlopig draait hij zonder subtoon, maar de bedoeling is om op termijn te migreren naar 131,8 Hz.

Het betreft een radiosystem AB RS9044 repeater met PA4DEN firmware met een RFS 526 duplexer, goed voor maximum 50 watts na de caviteiten op een 6 dB antenne van Diamond (de V2000 die zich ook al bewees bij ON0VRT) via een tiental meter 1/2" HI-flex kabel. Momenteel is de output 20 Watt.

Omdat er een conflict zou kunnen ontstaan op de internationaal gecoördineerde frequentie 439,025 (in 25 kHz kanaalbreedte) met een ander relais op 120 km afstand en ook op 500 m asl werd er gisteren getest op 438,975 MHz maar hier bleek ook door de zeer grote reikwijdte (belgische kust werd probleemloos gehaald) potentiele problemen te ontstaan met een drietal andere Duitse relais op meer dan 100 km.

Omwille van deze reden, en het niet kunnen vinden van een vrij kanaal in een straal van 200 km wordt vandaag gemigreerd naar 439,0125 MHz conform met de machtiging (ik had wel begrepen dat er in Amersfoort een testsysteem stond of gestaan heeft, maar zonder BT. Ik reken op begrip van deze collega's, het is één van de weinige 12,5 kHz kanalen waar er geen onmiddellijke buren zijn in JO30BM). Deze frequentie is verder vrij in een ruime straal en beide nabuurkanalen 439,000 en 439,025 zitten op meer dan 100 km afstand.

Er wordt verder gezocht naar een met Duitsland compatibele frequentie, maar ik vrees dat we deze nooit gaan vinden op een 25 kHz stap.

Veel plezier met deze supra-regionale repeater, of zoals we het in Belgie noemen, een inter-communautaire repeater !

ON0TB - JO30BM - 439,0125 (shift - 7,6 MHz)

Pedro ON7WP

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#2 Bericht door on5rz »

Zeer mooi Pedro. Met nen 7 element op 12 mtr, 20 W uit een 857D en redelijk vrij zicht naar JO30 momenteel niets te horen of te openen op 012 of 975 hier in Antwerpen.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#3 Bericht door pa3dsc »

Welke shift wordt gebruikt??

73 martin pa3dsc

ter info:

http://maps.google.nl/maps?q=signal+de+ ... 74042&z=10
Laatst gewijzigd door pa3dsc op 19 jan 2010, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#4 Bericht door pa3met »

pa3dsc schreef:Welke shift wordt gebruikt??

73 martin pa3dsc
ON0TB - JO30BM - 439,0125 (shift - 7,6 MHz)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Theo

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#5 Bericht door Theo »

Is dit wel conform bandplan?
1.6 MHz is toch de shift?

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#6 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#7 Bericht door PA2LAD »

Theo schreef:Is dit wel conform bandplan?
1.6 MHz is toch de shift?
Hangt er een beetje vanaf. In Duitsland is 7,6 MHz shift een normale zaak en kan je ook met kleinere en goedkopere duplexfilters volstaan. Momenteel zijn onze zuiderburen goed bezig met het maken van activiteit in het segment 438-440MHz en ook hier in Nederland kan je repeaters vinden met die shift. Om je een idee te geven wat een duplexfilter kost: een filter voor 4,6-10 MHz afstand tussen zend en ontvangfrequentie kost ongeveer 225 euro ex btw.
Een duplexfilter voor 600-1500 kHz afstand kost nieuw af fabriek rond 3500 eurotjes ex btw. Dan heb je wel 6 forse kokers of 6 grote "verfblikken" naast je kleine setje staan.

Theo

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#8 Bericht door Theo »

PA2LAD schreef:Een duplexfilter voor 600-1500 kHz afstand kost nieuw af fabriek rond 3500 eurotjes ex btw. Dan heb je wel 6 forse kokers of 6 grote "verfblikken" naast je kleine setje staan.
Het is me duidelijk waarom voor deze shift gekozen wordt.
Maar volgens bandplan, is 1,6 MHz shift norm.
Jou prijs is wel erg prijzig :D
Deze winkel vraagt minder.

ON4TOP
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mei 2009, 20:09

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#9 Bericht door ON4TOP »

Ondertussen is de website http://www.on0tb.be on air ..

De gebruikte filters zijn niet de goedkope mobiele chinese ( al vanaf 100$ ) of procom ( die werken meestal maar goed tot 25 watt ook al staat in de specs "50" Watt ) .
Ik zelf gebruik de kleinere procoms voor m'n DStar Hotspot repeater ON0CK en bij meer dan 25watt gaat de gevoeligheid sterk achteruit .

Er worden Celwave/RFS 526 filters gebruikt .. ( kosten nieuw 3000$ )
Deze geven nog voldoende demping bij 50watt . ( gaan tot 150-200 watt volgens de specs )
http://www.emrcorp.com/brochures/23/RFS ... Series.pdf

Meer info is te vinden op de website http://www.on0tb.be ..

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#10 Bericht door pa5cal »

Net boven Oss, NB met een rondstraler op 12M +ANP te werken. Prima werk, helaas staat het apparaat in Walonie en is er aardig wat frans te horen, wat geen nederlands wenst te spreken HI. Nu kent frans mij wel, maar ik ken frans niet eh?

Hoe dan ook, gefeliciteert met deze prachtige opstelling.

-P

ON4TOP
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mei 2009, 20:09

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#11 Bericht door ON4TOP »

pa5cal schreef:Net boven Oss, NB met een rondstraler op 12M +ANP te werken. Prima werk, helaas staat het apparaat in Walonie en is er aardig wat frans te horen, wat geen nederlands wenst te spreken HI. Nu kent frans mij wel, maar ik ken frans niet eh?

Hoe dan ook, gefeliciteert met deze prachtige opstelling.

-P
Het is waarschijnlijk één van de weinige repeaters waar zoveel verschillende talen zullen te horen zijn ... vlaams,hollands,waals,engels,duits .. de om achter deze repeater is ook vlaams maar woont er 10km vandaan in het duitstalgie deelt van België :)

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#12 Bericht door on7wp »

even reageren...op wat "bekrompen kleinburgerlijke opmerkingen" uit PA land..

deze repeater is een ongelofelijke opportuniteit om de taalgrenzen tussen de drie aanliggende landen weg te vagen. Er wordt probleemloos in de drie talen plus desbetreffende dialecten (heb al een aardig mondje Neder-Limburgs gehoord) gepraat zonder enig probleem.

Puur technisch staat hij op "waals" grondgebied (gemeente Waimes), maar de verantwoordelijke is een Vlaming die in Duitstalig Belgie woont en de techneut achter het systeem woont 140 km verder in Vlaanderen, maar runt buiten een zoot "Vlaamse" repeaters (ON0VRT, ON0ZK, ON0AT) ook "Franstalige" repeaters als deze van Brussel (ON0BT) en u ook een "Duitstalige" (ON0TB).
Het is toch één van de doelstelling van onze mooie hobby om mensen en culturen dichter bij elkaar te brengen.

Wat de "bandplan" problematiek betreft. Bandplannen zijn in het leven geroepen door lokale verenigingen, verschillen van land tot land en bevatten soms onzinnige oplossingen. Belgische bandplannen ondersteunen zowel de 1,6 plus shift als de 7,6 min shift.

Een 1,6 MHz shift op 430 MHz grenst aan technische waanzin (net zoals 600 kHz op tweemeter en 6 MHz op 23 cm) en beperkt de systeemmogelijkheden. Wanneer een band 10 Mhz breed is gebruik je best die volledige ruimte om een repeater te creeëren en ga je niet in een hoekje zitten, waarna men schaamteloos een deel afpakt om commerciele DGPS te plaatsen zoals in Nederland.
Deze repeater maakt ook deel uit van een groots plan om de 70 cm band terug te "heroveren" op deze parasieten.

Pedro ON7WP
fully licensed repeater guru :P

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#13 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Theo

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#14 Bericht door Theo »

on7wp schreef:Een 1,6 MHz shift op 430 MHz grenst aan technische waanzin (net zoals 600 kHz op tweemeter en 6 MHz op 23 cm) en beperkt de systeemmogelijkheden. Pedro ON7WP
fully licensed repeater guru :P
Jammer dat technische beperkingen, plots als zijnde waarheid worden ervaren.
De shift van 1.6 MHz en 0.6 KHz is niet zo een opstakel, zo als je het nu zegt.
Dat het niet zo maar te behalen is, direkt mee eens.
De filters die ik gezien heb, waren allemaal in no time af te regelen.
Dat je vaak desensing krijgt, is het gevolg van te weinig ontkoppeling.
Lees te weinig potten of te veel vermogen willen gebruiken.
Notch of bandfilters worden ook vaak door elkaar gehaald.

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#15 Bericht door on7wp »

Theo,

ooit al van temperatuurdrift gehoord. En dat Q-factoren niet onbeperkt zijn ? geen enkel professioneel systeem gebruikt dergelijke belachelijk kleine shifts.

Ik wil je wel eens 50 watt output (na de cavity) zien draaien in een onverwarmde niet van het klimaat afgeschermde toren zonder meetbare desensing... Je bent in zo'n 1,6 MHz filter meteen 2 dB kwijt, dus dat betekend dat er 40 Watt warmte toegevoerd wordt aan het arme filtertje... Ik heb er genoeg draaien dus ik weet wel degelijk waar ik over praat. Mijn deftige 1,6 MHz repeaters werken split site met een straalverbinding ertussen om het werkbaar te maken, ik moet de eerste duplexer nog tegenkomen voor 1,6 MHz die deftig werkt met wat power erop...

Het is gewoon DOM om een kleine shift te gebruiken, en de filters die ervoor bestaan zijn voor de doorsnee amateurgroep onbetaalbaar. De zespijpsversie die in zoveel slecht werkende 1,6 MHz repeaters gebruikt wordt kan je zelfs met een goeie netwerkanalyser als thermometer gebruiken.

Met een mentaliteit van "die krijg je toch niet weg" zal er inderdaad in Nederland niet veel veranderen. Maar weet dat wij in Belgie Primair zijn, en ik wil met alle plezier in de buurt van de grens los bovenop zo'n traktorstuurding gaan zitten.... Die horen daar niet thuis. PUNT.

Maar dat is nu eenmaal het mentaliteitsverschil boven en onder de Moerdijk :-)

No offense.... :mrgreen:

Plaats reactie