Overzicht onbemande stations NL

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: Overzicht onbemande stations NL

#16 Bericht door PA3CQJ »

Er is de laatste tijd een verandering geweest bij het uitgeven van vergunningen.
Het lijkt er op dat de vergunning alleen voor de zender en niet meer voor de ontvanger is.
Als je filtert op ingangsfrequenties zie, je dat die horen bij vergunningen die al verlopen zijn!
of binnenkort verlopen.
Rutger
PA3CQJ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overzicht onbemande stations NL

#17 Bericht door PA0ETE »

Het klopt. Bij de meeste vergunningen zijn ingangsfrequenties niet meer 'vast'. Dat is sinds april 2018. Er is later wel een aanbeveling gekomen om je bij voorkeur aan de indelingen in de bandplannen te houden.

Ik heb zelf zo'n vergunning uit mei 2018. Uitgangen van de repeater (PI3XDV) als volgt: op 144,875 en 430,975, ingangen op 29,610, 50,570, 70,350 (ik heb het nagevraagd, deze twee banden zijn expliciet toegestaan als ingang!), 144,875, 430,975 en 439,975), waarvan momenteel tijdelijk alleen 430,975 (D-STAR) en 439,975 (FM) aan staan. Ingangen in SSB of andere mode's mogen ook.

Het bijhouden van lijsten is hierdoor inderdaad wel wat lastig. Als ik op een bepaalde ingang storing heb, dan neem ik een frequentie in de buurt en maak dat aan de vaste gebruikers bekend. Dat is in mijn geval niet zo'n probleem, de repeater heeft een beperkt bereik,ik ken de mensen die hem geregeld gebruiken.

Overigens wordt de belangrijkste ingang voor FM op 439,975, als hij actief is in spraak aangegeven tegelijk met de callgever.

Ik heb met Repeaterbook daar wel eens over gemaild, die kunnen een dergelijke repeater in hun database niet noemen, althans niet volledig :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overzicht onbemande stations NL

#18 Bericht door PA0ETE »

Berichten over open standaarden opgesplitst naar een nieuwe discussie op:

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=21523

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Overzicht onbemande stations NL

#19 Bericht door Thijzer »

PE2AAB schreef:Of start zélf met het opzetten van zo'n lijst en kom erachter hoe lastig het is om al die informatie te vergaren. Dat verklaart dan ook meteen waarom de meeste lijsten in omloop kuren vertonen. :D
Het AT wordt door de overheid betaald om dit compleet te hebben, ook al is het lastig. Wat het trouwens niet is, want al die info wordt door de stations zelf aangeleverd omdat ze deel uitmaken van de vergunning.

Gewoon broddelwerk dus.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overzicht onbemande stations NL

#20 Bericht door PA0ETE »

Thijzer schreef:Het AT wordt door de overheid betaald om dit compleet te hebben, ook al is het lastig. Wat het trouwens niet is, want al die info wordt door de stations zelf aangeleverd omdat ze deel uitmaken van de vergunning.

Gewoon broddelwerk dus.
Dit is een verkeerde voorstelling van zaken.

Het publiceren van deze lijst is op verzoek van de amateurverenigingen, inclusief de frequentie van uitgifte is dit diverse keren besproken op het Amateur Overleg de afgelopen jaren.

In de lijst staan uitsluitend de gegevens die in de uitgegeven vergunningen staan (vroeger heetten die ATOF en nog langer geleden BT) Dus geen dingen als CTCSS of de gebruikte shift of ingangsfrequenties, of dat een repeater een bepaalde modulatiesoort gebruikt. Repeaters mogen tegenwoordig van de ene dag op de andere hun ingangen veranderen of een andere modulatiesoort kiezen, zonder dat eerst aan te vragen. Alleen de uitgangsfrequentie(s) ligt/liggen vast.

Het enige wat door amateurs wordt aangeleverd zijn de gegevens die AT vervolgens in de vergunningen wordt vastgelegd..

De reden van de lijst is iets waar AT zelf ook belang bij heeft. In de lijst kun je namelijk vinden of het zinvol is om een aanvraag te doen. De gedachte is dat er door de lijst minder kansloze aanvragen zullen zijn (=onnodig werk voor AT). Dat is sinds april 2018 een stuk minder relevant overigens dan het daarvoor was.

Vanaf april 2018 is het verschil tussen lokale en regionale repeaters en de vaste minimale afstand tussen repeaters losgelaten. Daardoor kunnen er meer repeatervergunningen worden uitgegeven waar, met name vanwege de verschillende digitale mode's een grote behoefte aan was. Er wordt nu gekeken naar het praktische bereik van een repeater en niet meer naar een bereik waar een repeater maximaal gebruik van mag maken, zoals voordien. Tevens zijn repeaters sindsdien ook verplicht om het aangevraagde zendvermogen te gebruiken (met max. 3 dB speling in het ERP-vermogen).

Plaats reactie