PI2NOS bereikbaarheid
PI2NOS bereikbaarheid
Ik dacht dat PI2NOS altijd bereikbaar was.. vanaf het strand Scheveningen niet bereikbaar. Geen ontvanger in Den Haag? In Zuid Limburg ook geen bereik met de portofoon 

Re: PI2NOS bereikbaarheid
Het is geen telefoon provider.
PI2NOS heeft op veel plaatsen dekking maar zeker niet overal, en zeker niet met een paalprater.
Straks zonder C4FM nergens dekking meer.
PI2NOS heeft op veel plaatsen dekking maar zeker niet overal, en zeker niet met een paalprater.
Straks zonder C4FM nergens dekking meer.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!
Als u niet normaal kan reageren, reageer dan niet.... waarom kunnen volwassen personen niet normaal schrijven? Dit zet de toon dat je bepaalde zaken niet met je collega's kan bespreken, niet bevorderlijk voor de sfeer onderling.
In het verleden was PI2NOS vanuit Den Haag (Scheveningen) en Zuid Limburg met de portofoon bereikbaar. De PI2NOS repeater in Sittard is een lange tijd buitenwerking. Scheveningen, Den Haag is geen dooie hoek, werkte altijd uitstekend vanuit deze regio. Voor iemand die wel serieus kan reageren; zijn ontvangers in bepaalde gebieden niet meer actief in Nederland?
Lijkt me een duidelijk vraag, bij calamiteiten zou ik graag op de juiste frequentie willen uitluisteren. En dan ben ik niet de enigste persoon met deze vraag. Ik heb geen idee welke landelijke frequenties wij moeten aanhouden bij een calamiteit. Je gaat automatisch naar PI2NOS omdat deze repeater gewoonlijk een goede dekking had.
In het verleden was PI2NOS vanuit Den Haag (Scheveningen) en Zuid Limburg met de portofoon bereikbaar. De PI2NOS repeater in Sittard is een lange tijd buitenwerking. Scheveningen, Den Haag is geen dooie hoek, werkte altijd uitstekend vanuit deze regio. Voor iemand die wel serieus kan reageren; zijn ontvangers in bepaalde gebieden niet meer actief in Nederland?
Lijkt me een duidelijk vraag, bij calamiteiten zou ik graag op de juiste frequentie willen uitluisteren. En dan ben ik niet de enigste persoon met deze vraag. Ik heb geen idee welke landelijke frequenties wij moeten aanhouden bij een calamiteit. Je gaat automatisch naar PI2NOS omdat deze repeater gewoonlijk een goede dekking had.
op de website staat de status van de zenders en ontvangers.
daar zou je kunnen kijken of er een ontvanger uit gezet is wegens oerwoud geluiden?
Theo
daar zou je kunnen kijken of er een ontvanger uit gezet is wegens oerwoud geluiden?
Theo
Ik kan me niet voorstellen dat ik niet normaal gereageerd heb, maar goed als mijn commentaar je niet aanstaat hou ik verder mijn mond wel.uptempo schreef: ↑07 mei 2025, 20:31 Als u niet normaal kan reageren, reageer dan niet.... waarom kunnen volwassen personen niet normaal schrijven? Dit zet de toon dat je bepaalde zaken niet met je collega's kan bespreken, niet bevorderlijk voor de sfeer onderling.
Als je iets wil weten over noodfrequenties is https://dares.nl/dares-frequentieplan-2/ daar de aangewezen bron voor.
Anders kun je altijd je porto nog laten scannen om te kijken waar je wat hoort.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!
-
- Roepletters: PA3CQN
- Contacteer:
Het antwoord van 4WK was duidelijk en to-the-point lijkt me. Wel heb ik twijfels over de reden en toon van je vraagstelling.
Repeaters zijn geen commerciële stations maar op basis van vrijwilligheid en als hobby. Je kunt er geen eisen aan stellen.
Er is geen ontvangst garantie en ook geen zekerheid dat ze in de lucht zijn. Het zijn ook geen calamiteiten stations.
Het is dus niet zo dat je na het behalen van je machtiging 'recht' hebt op allerlei systemen.
Je kunt wel helpen: als je naar https://hobbyscoop.nl/ gaat op de knop 'donate' klikken.
Maar ook dan krijg je geen SLA met 99,99% uptime toegestuurd.
Ook dares kun je ondersteunen als je dat belangrijk vindt: https://dares.nl/steun-dares/
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Ik vind de toon scherp, maar nog niet over de streep. Ik zou (als beheerder) liever willen dat het er vriendelijker aan toe gaat.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Contacteer:
Ik denk dat PI2NOS misschien niet de beste keuze is voor dingen als calamiteiten, omdat communicatie dan vaak meer lokaal nodig is en niet landelijk.
Tegelijk heeft PI2NOS noodstroom, en omdat de meeste (zo niet alle) interlinks via Hamnet lopen, ligt het in de verwachting dat het ook zou het ook moeten blijven werken als zowel stroom als internet uitvallen.
Maar de praktijk is weerbarstig. Ik heb lang geleden een artikel geschreven over de regiozender van Utrecht, een officiële calamiteitenzender. Die hadden hun zaakjes goed voor elkaar. De studio (waar ik voor het artikel ook geweest ben) bevond zich destijds in Zeist, en had noodstroom. Er was een straalverbinding rechtstreeks naar de zender op de Mediatoren in Hilversum. Er was daarnaast ook een reserveverbinding, ik weet zo snel meer hoe die werkte. Overal onderweg was noodstroom.
De programmamakers stonden paraat met een hele redactie om over de kwestie te berichten. En toch stond er toen meer dan een halve dag in een deel van de provincies Utrecht en Zuid-Holland de stroom uitviel een kale draaggolf op de frequentie van de zender.
De rel was groot. Tot verhitte debatten in de Tweede Kamer toe.
Wat was er nu aan de hand? Onderweg had een monteur, waar niemand weet van had, de beide noodverbindingen tussen zender en studio via dezelfde router laten lopen. En die ene router die beide verbindingen naar de zender doorkoppelde, die zat dus zonder noodstroom in het stopcontact, omdat op die locatie geen noodstroom aanwezig was. Niet bekend was wie hiervoor de verantwoordelijke was en of dat voor de persoonnog gevolgen gehad heeft, maar het spreekt voor zich dat de zaken daarna nog een stuk grondiger zijn aangepakt.
Nou ja, spreekt voor zich? Vervolgens besloot ik ook meerdere andere zenders te contacten. Dit was een aanta maanden na de tumult. Een van de directeuren van zo'n station zei "noodstroom? noodstroom dat lijkt me niet nodig, ons elektriciteitsbedrijf voor bijna de hele provincie heeft een internationale reputatie op dit gebied, die zorgen heus wel dat de stroomvoorziening gewoon blijft werken." Ik heb hem vervolgens verteld dat ik na een paar uur terug zou bellen, en geadviseerd dat hij de kwestie met een van zijn woordvoerders zou bespreken en met wat mensen van de techniek, of dit nou wel een handige uitspraak was om bij een artikel over de materie te hebben staan.
Hij belde later terug dat hij een verkeerd beeld van de situatie had gehad. Ik heb daarop na een paar maanden nog een keer contact opgenomen, en toen hadden ze inderdaad (via een flinke investering) serieus werk hiervan te hebben gemaakt. Was dat niet gebeurd, dan had ik er alsnog een artikel over gepubliceerd.
Amateurs kom je in alle geledingen van de samenleving tegen, maar dan niet alleen in 'onze' betekenis van het woord
Tegelijk heeft PI2NOS noodstroom, en omdat de meeste (zo niet alle) interlinks via Hamnet lopen, ligt het in de verwachting dat het ook zou het ook moeten blijven werken als zowel stroom als internet uitvallen.
Maar de praktijk is weerbarstig. Ik heb lang geleden een artikel geschreven over de regiozender van Utrecht, een officiële calamiteitenzender. Die hadden hun zaakjes goed voor elkaar. De studio (waar ik voor het artikel ook geweest ben) bevond zich destijds in Zeist, en had noodstroom. Er was een straalverbinding rechtstreeks naar de zender op de Mediatoren in Hilversum. Er was daarnaast ook een reserveverbinding, ik weet zo snel meer hoe die werkte. Overal onderweg was noodstroom.
De programmamakers stonden paraat met een hele redactie om over de kwestie te berichten. En toch stond er toen meer dan een halve dag in een deel van de provincies Utrecht en Zuid-Holland de stroom uitviel een kale draaggolf op de frequentie van de zender.
Wat was er nu aan de hand? Onderweg had een monteur, waar niemand weet van had, de beide noodverbindingen tussen zender en studio via dezelfde router laten lopen. En die ene router die beide verbindingen naar de zender doorkoppelde, die zat dus zonder noodstroom in het stopcontact, omdat op die locatie geen noodstroom aanwezig was. Niet bekend was wie hiervoor de verantwoordelijke was en of dat voor de persoonnog gevolgen gehad heeft, maar het spreekt voor zich dat de zaken daarna nog een stuk grondiger zijn aangepakt.
Nou ja, spreekt voor zich? Vervolgens besloot ik ook meerdere andere zenders te contacten. Dit was een aanta maanden na de tumult. Een van de directeuren van zo'n station zei "noodstroom? noodstroom dat lijkt me niet nodig, ons elektriciteitsbedrijf voor bijna de hele provincie heeft een internationale reputatie op dit gebied, die zorgen heus wel dat de stroomvoorziening gewoon blijft werken." Ik heb hem vervolgens verteld dat ik na een paar uur terug zou bellen, en geadviseerd dat hij de kwestie met een van zijn woordvoerders zou bespreken en met wat mensen van de techniek, of dit nou wel een handige uitspraak was om bij een artikel over de materie te hebben staan.
Hij belde later terug dat hij een verkeerd beeld van de situatie had gehad. Ik heb daarop na een paar maanden nog een keer contact opgenomen, en toen hadden ze inderdaad (via een flinke investering) serieus werk hiervan te hebben gemaakt. Was dat niet gebeurd, dan had ik er alsnog een artikel over gepubliceerd.
Amateurs kom je in alle geledingen van de samenleving tegen, maar dan niet alleen in 'onze' betekenis van het woord

Pleisterplakkers en teveel een 6jes cultuur, niet nadenken over waarom maar gewoon maar wat doen.
Want op het reparatie bonnetje staat; Stekker vervangen.
Je niet afvragen waarom deze stekker er zo verbrand uit ziet
Theo
Want op het reparatie bonnetje staat; Stekker vervangen.
Je niet afvragen waarom deze stekker er zo verbrand uit ziet

Theo
- PA0ETE
- Contacteer:
Geen idee of de man wist waaraan hij werkte. De noodverbindingen tussen de studio en de zender waren volgens mij niet iets dat gepubliceerd werd. Dat gebeurde pas met artikelen zoals die van mij. Hij kan wel gedacht hebben dat hij twee kantoorpanden met elkaar verbond of dat het twee afzonderlijke verbindingen waren, niet dat de één een backup was voor de ander. 
In dat geval heb je je procedures voor reparatie niet op orde, maar zoiets is desalniettemin bij de complexiteit van de materie wel begrijpelijk. Plus dat dit soort medewerkers tegenwoordig maar een bepaalde tijd krijgt voor zo'n reparatie. Daar zit geen tijd bij om je te verdiepen in waar iets voor gebruikt wordt. De opdrachtgever zou dat moeten melden, maar het kan best dat die persoon ook niet op de hoogte was.

In dat geval heb je je procedures voor reparatie niet op orde, maar zoiets is desalniettemin bij de complexiteit van de materie wel begrijpelijk. Plus dat dit soort medewerkers tegenwoordig maar een bepaalde tijd krijgt voor zo'n reparatie. Daar zit geen tijd bij om je te verdiepen in waar iets voor gebruikt wordt. De opdrachtgever zou dat moeten melden, maar het kan best dat die persoon ook niet op de hoogte was.
Het gebeurde ook met de hoogspanning leidingen in de polder, waarvan de een niet wist wat een ander doet.
En de werkploeg de instructies niet konden lezen, omdat het niet in hun taal geschreven was.
Theo
En de werkploeg de instructies niet konden lezen, omdat het niet in hun taal geschreven was.
Theo
- PA0ETE
- Contacteer:
De situatie na het afschaffen van de noodstroom op de vaste telefooncentrales, was zodanig, dat twee jaar daarna toen een helikopter boven de Bommelerwaard door een hoogspanningsleiding vloog (een van de weinige plekken waar geen redundantie was in het stroomnet), dat KPN toen niet genoeg aggregaten had om de telefoonverbindingen met het gebied in stand te houden, en er tot aan de Gamma toe aggregaten moesten worden geregeld om de situatie te redden. Tot twee jaar daarvoor waren er vele honderden grote aggregaten bij de organisatie aanwezig, omdat de wet dit verplichtte.
-
PI2NOS is behoorlijk dood de laatste tijd. Blijkbaar minder populair door het moeten aanschaffen van Yaesu koopdozen en significant minder bereik (staat FM in eigenlijk nog aan?).
Het laatste wat ik hoorde was het bekende een-tweetje tussen twee notoire paalklevers
Het laatste wat ik hoorde was het bekende een-tweetje tussen twee notoire paalklevers
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream
- PA3JVA
- Roepletters: PA3JVA
De studio in Zeist had GEEN noodstroom, was wegbezuinigd na verbouwing oid.En had ook te maken met zeurende buren (geluidoverlast)PA0ETE schreef: ↑08 mei 2025, 09:39 Ik denk dat PI2NOS misschien niet de beste keuze is voor dingen als calamiteiten, omdat communicatie dan vaak meer lokaal nodig is en niet landelijk.
Amateurs kom je in alle geledingen van de samenleving tegen, maar dan niet alleen in 'onze' betekenis van het woord![]()
Na een grote stroomstoring is er een Ups en noodstroom generator geplaatst.
Ik heb destijds de ombouw van de verdelers gedaan, de bekabeling aangelegd en de Ups en generator aangesloten.
- PA0ETE
- Contacteer:
Je hebt gelijk realiseer ik me nu over Zeist. Ik ben wel in Zeist geweest, maar op dat moment was de studio in Utrecht (van de lokale omroep dacht ik daar) de locatie die gebruikt werd voor de uitzending bij calamiteiten. Ik weet niet meer de achtergrond daarvan, mogelijk dat de studio vóór Zeist daar ook zat en dat het nog uit die tijd was.
Er was toen een interimdirecteur voor een half jaar, geen manager, maar iemand met een journalistieke achtergrond, iemand die van practial jokes hield. We liepen een ruimte in met op een hoek zo'n fraaie gedeeltelijke koepel, waar wat technische spullen stonden met de franse deuren helemaal open. Mede daardoor had ik de boel niet door.
Aan de tafel in het midden was een vrouw bezig met de apparatuur, ik dacht dat ze wat aan het monteren was. Het iterview ging gewoon door, en vervolgens stelde hij me een vraag, waarschijnlijk precies getimed. Maar toen ik het antwoord wilde geven deed hij zijn hand voor mijn mond, om te voorkomen dat ik door de presentatie van de live-uitzending van dat moment heen zat, die daar precies voor mijn plaats vond op 1,5 meter afstand
Nergens stond 'studio' of een lampje on-air of wat ook. De grote ruimte was zo goed als leeg en alleen die tafel stond er, en die zag er niet uit zoals in de meeste studio's. Ook geen geluidsschermen of een perzisch tapijt op de vloer zoals je in geluidsstudio's vaak ziet. Maar het was wel grappig.
Er was toen een interimdirecteur voor een half jaar, geen manager, maar iemand met een journalistieke achtergrond, iemand die van practial jokes hield. We liepen een ruimte in met op een hoek zo'n fraaie gedeeltelijke koepel, waar wat technische spullen stonden met de franse deuren helemaal open. Mede daardoor had ik de boel niet door.
Aan de tafel in het midden was een vrouw bezig met de apparatuur, ik dacht dat ze wat aan het monteren was. Het iterview ging gewoon door, en vervolgens stelde hij me een vraag, waarschijnlijk precies getimed. Maar toen ik het antwoord wilde geven deed hij zijn hand voor mijn mond, om te voorkomen dat ik door de presentatie van de live-uitzending van dat moment heen zat, die daar precies voor mijn plaats vond op 1,5 meter afstand

Nergens stond 'studio' of een lampje on-air of wat ook. De grote ruimte was zo goed als leeg en alleen die tafel stond er, en die zag er niet uit zoals in de meeste studio's. Ook geen geluidsschermen of een perzisch tapijt op de vloer zoals je in geluidsstudio's vaak ziet. Maar het was wel grappig.