ON0NOK DMR repeater in Turnhout (op 106m hoogte)

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON8NL
Roepletters: ON8NL

ON0NOK DMR repeater in Turnhout (op 106m hoogte)

#1 Bericht door ON8NL »

Mocht je in de buurt zijn….. ON0NOK DMR repeater in Turnhout. Bekijk hier de promo video…

https://youtu.be/ERJj9NPtXyI?feature=shared

Voor en door zendamateurs. Nog meer achtergrond op

https://www.on4nok.be/dmr-on0nok/

Enjoy!

uptempo

Re: ON0NOK DMR repeater in Turnhout (op 106m hoogte)

#2 Bericht door uptempo »

Heren, gefeliciteerd met de locatie en dat hiermee de repeater in de lucht is op een mooie hoogte! Inderdaad is het tegenwoordig vreselijk moeilijk om aan een hoge locatie te komen.

In het verleden was het een beetje een rommelboel met talkgroups in België omdat 206 een andere bestemming had. En je had 2061, 2062, 2063 etc.

Is het mogelijk om hier te vermelden welke talkgroups 'op dit moment' in België gebruikt worden naast 206 en 2061? De bijeenkomst heb ik dus gemist omdat het nu 17 maart 2025 is. Er zijn mogelijk meer lezers die hun zendapparaat een upgrade geven. Ik heb nooit een goede website gevonden in België met talkgroups (meestal onvolledig of niet onderhouden, dus geen update). En als je een website tegenkomt dan zijn de beheerders meestal via email niet te benaderen. Het zou fijn zijn dat beheerders van websites iedere geval een emailadres vermelden.

Komt er nog een vervolg (tweede) bijeenkomst?

Het is nu te hopen dat DMR op deze frequentie blijft functioneren de komende jaren. Er zijn regio's in België die na een bepaalde tijd overgaan naar D-star, dan naar Fusion en vervolgens analoog of helemaal niets. Het is beetje frustrerend dat je niet meer weet op welke manier een repeater in de lucht is.

uptempo

#3 Bericht door uptempo »

zie bijlage.
Bijlagen
Schermafbeelding 2025-03-17 201532.png
Schermafbeelding 2025-03-17 201443.png

ON8NL

#4 Bericht door ON8NL »

uptempo schreef: 17 mar 2025, 18:50 Heren, gefeliciteerd met de locatie en dat hiermee de repeater in de lucht is op een mooie hoogte! Inderdaad is het tegenwoordig vreselijk moeilijk om aan een hoge locatie te komen.

In het verleden was het een beetje een rommelboel met talkgroups in België omdat 206 een andere bestemming had. En je had 2061, 2062, 2063 etc.

Is het mogelijk om hier te vermelden welke talkgroups 'op dit moment' in België gebruikt worden naast 206 en 2061? De bijeenkomst heb ik dus gemist omdat het nu 17 maart 2025 is. Er zijn mogelijk meer lezers die hun zendapparaat een upgrade geven. Ik heb nooit een goede website gevonden in België met talkgroups (meestal onvolledig of niet onderhouden, dus geen update). En als je een website tegenkomt dan zijn de beheerders meestal via email niet te benaderen. Het zou fijn zijn dat beheerders van websites iedere geval een emailadres vermelden.

Komt er nog een vervolg (tweede) bijeenkomst?

Het is nu te hopen dat DMR op deze frequentie blijft functioneren de komende jaren. Er zijn regio's in België die na een bepaalde tijd overgaan naar D-star, dan naar Fusion en vervolgens analoog of helemaal niets. Het is beetje frustrerend dat je niet meer weet op welke manier een repeater in de lucht is.
Dank!. Mogelijk staat er al de nodig informatie op de Website van de NOK via https://www.on4nok.be/dmr-on0nok/ waar ook de presentatie van 2025 te vinden is. De informatie over welke Talkgroups er in gebruik zijn, zal ik navragen aan de betrokkenen, maar wordt vervolgd en komt hier weldra ook te staan

Thom PA9T
Roepletters: PA9T

#5 Bericht door Thom PA9T »

Staat veel van de informatie die jullie zoeken niet op de Brandmeister website?

Dit is bijvoorbeeld voor ON0NOK:

https://brandmeister.network/?page=device&id=206011

En alle Brandmeister talkgroups staan hier, met zoekfuntie:

https://brandmeister.network/?page=talkgroups

ON8NL

#6 Bericht door ON8NL »

Dit is wat ik terug kreeg van Bart (ON7BWT), een van de beheerders n.a.v de eerdere vraag :

Er is zijn idd heel wat vragen rond het gebeuren van de Talkgroep 2061 en 206.
Ik heb hier een link staan dat je wel wat duidelijkheid geeft van waarom men dit wenst te wijzigen. https://www.ham-dmr.be/faq/

Hoe zijn wij hiermee omgegegaan. op Slot 1 van de repeater staat TG206 als ook 2061 gedefineerd wat wil zeggen dat men de beide kan gebruiken.
Wij geven voorkeur om TG 206 te gebruiken aangezien een DMR repeater maar beschikt over 2 tijdsloten.
Per tijdslot kan er maar 1 gesprek plaatsvinden, wat wil zeggen als er iemand op 2061 bezig is op slot 1 waar ook 206 is aan toegewezen bezet.

voorbeeld.png
Hoe en wanneer het verhaal van 2061 stopt op tijdslot 1 weet ik niet, dat is voor brandmeister en zijn vertegenwoordigers.
Wij hebben verlopig beslist op beide nog te ondersteunen op tijdslot 1.

Er zal zeker nog een overleg komen, alleen wanneer ligt nog niet vast.

Wordt vervolgd. Check ook regelmatig onze webpagina hiervoor

PA1JER
Roepletters: PA1JER

#7 Bericht door PA1JER »

Moet ik dat nu lezen als 2061 voor vlaams, 2062 Waals en 2063 Duits?

ON8NL

#8 Bericht door ON8NL »

Ik denk dat dit een juiste samenvatting is... https://www.ham-dmr.be/faq/

PA1JER
Roepletters: PA1JER

#9 Bericht door PA1JER »

Mooie uitleg , bedankt!
:wink:

Manitou

#10 Bericht door Manitou »

Dit is mooie lokatie voor de Kempen maar jammer genoeg is digital voice (DMR,D-Star en C4FM) in Vlaanderen zo goed als dood. Veel gebruikers,vooral met DMR zagen het bos niet meer door de bomen qua nieuwe regeltjes,instellingen enz. 90% van de gebruikers kopieerden maar codeplugs van elkaar waardoor ze geen idee hebben hoe het allemaal in elkaar zit. Sommige repeater sysops en hun aanhang beweerden dan weer dat zij het warm water hadden uitgevonden en begonnen een nieuw netwerk. Een wirwar aan netwerken, talkgroups heeft er toe bijgedragen dat velen zijn afgehaakt en terug analoog zitten.
Het enige netwerk dat door de jaren heen stand hield zonder veel wijzigingen is het D-Star, DCS netwerk. D-Star is dan ook ontworpen voor de amateur markt wat DMR niet is.

Plaats reactie