NOS Repeater C4FM

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Roepletters: PA9T

Re: NOS Repeater C4FM

#16 Bericht door Thom PA9T »

Thijzer schreef: 23 jan 2025, 16:04 We gebruiken voor PI3ZLB al een hele tijd een Raspberry Pi met een goedkope RTL-stick en dat werkt uitstekend. Deze ontvanger staat bij mij thuis opgesteld, een paar honderd meter van de repeater zelf omdat die last heeft van de optimizers van de 100+ zonnepanelen aldaar. Ik gebruikte al een paar jaar dezelfde hardware voor een APRS iGate en daar was ik al tevreden over, met deze uitbreiding heb ik de gelegenheid te baat genomen om de LoRa APRS iGate en de D-Star hotspot te combineren. Met wat passen en meten past dat in een 19-inch behuizing:

20241020_110759.jpg

Inmiddels is de hardware iets aangepast maar het ideel blijft het zelfde. De gevoeligheid is goed genoeg en mijn voorstel zou zijn om meer ontvangers te plaatsen, dat kost per locatie een dikke 100 euro. Alleen is de netwerkverbinding naar de repeater niet erg ruim bemeten dus voorlopig doen we het hiermee.
Hebben jullie voor de RTL-SDR stick ook een bandfilter en een versterker, zoals PA0ETE beschrijft in zijn post?

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#17 Bericht door PA0ETE »

Bij een traditionele repeater heb je natuurlijk ook al de onderdrukking van de duplexer, op 2m heb je voor 10W ruim 80 dB onderdrukking nodig om zender en ontvanger op dezelfde antenne te zetten. Dat kan in principe met 4 potten, maar als je voor een RTL-SDR twee extra cavities gebruikt, en je hebt buiten de amateurband geen sterke zenders in de buurt dan kom je een heel eind. Repeaterontvangers worden daarnaast vaak bewust ook wat ongevoeliger gehouden om problemen te vermijden, dus alles bij elkaar valt het dan waarschijnlijk niet op. Plus als je meerdere ontvangers op dezelfde frequentie hebt, en er gaat eentje door teveel signaal de blocking in, dan is er een flinke kans dat een andere ontvanger het signaal, zij het misschien wat minder sterk toch wel oppikt.

Mijn eigen repeater die heeft geen shift binnen dezelfde band. Je kunt wel op de uitgangsfrequentie zenden, maar dan word je niet gerelayeerd. Je gaat wel naar echolink, en je kunt de papegaaifunctie hiervoor gebruiken. (De repeater is experimenteel en heeft in totaal 7 ingangen van 12 meter tot 70 cm, inclusief op 50 MHz een tweede ingang in SSB, met zo'n iets betere stick met extra frequentiestabiliteit die ook op HF werkt. Er zit bijv. ook een SSTV-repeater ingebouwd, en ik wil ook nog APRS, DAPnet en Winlink gaan toevoegen.)

Voor mij is een bandfilter ervoor wel relevant. De repeater staat hier thuis, en ik wil niet dat de boel plat gaat als ik hier met een portofoon rondloop (hoewel dat soms sowieso niet te vermijden is).

Ik heb trouwens wel eens overwogen om op 2 meter 600 kHz shift toe te voegen door een ontvanger (die dus via IP werkt) bij een bevriende amateur hier een paar straten vandaan te zetten. Het maakt bij SVXlink niet uit of een ontvanger in de buurt van de zender staat of in Australië :)

In de vergunning voor de repeater staat dat ik iedere frequentie als ingang mag gebruiken waar amateurs legaal op mogen zenden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#18 Bericht door PA0ETE »

De voter die Thijzer ook aanhaalde is een slim stukje software. Overigens gebruik ik dat aspect niet. Omdat bij mij de ontvangers op verschillende frequenties zitten, is het bij mij de eerste squelch die open gaat die dus de zender op gaat. Bij de repeater in Limburg en bij PI2NOS gebruiken ze de ontvanger die het beste signaal geeft. Dat wordt bepaald door de signaalruisverhouding te meten. Vanwege het capture-effect is dat niet bepaald een lineaire variabele, maar digitaal is dat makkelijk naar iets bruikbaars om te zetten. De voter kiest dus de ontvanger met de beste signaalruis-verhouding, en switcht ook als een van de ontvangers beduidend beter is dan de ontvanger die op dat moment wordt doorgegeven.

De signaalruisverhouding levert (in gecorrigeerde vorm) ook een getal op dat bijv. op de websites van Hobbyscoop een sterkte-indicatie geeft van de signalen.

SVXlink heeft overigens ook de mogelijkheid om radioverbindingen als interlink in te zetten, in plaats van een IP-verbinding. Alles is daarbij supersimpel te configureren door in een tekstfile een paar extra regels te zetten. Zo'n tekstbestand voor een perifere repeater binnen het systeem met ofwel een IP-verbinding ofwel een radioverbinding ziet eruit zoals hier beschreven:

http://www.svxlink.org/doc/man/man5/rem ... onf.5.html
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Thijzer

#19 Bericht door Thijzer »

Thom PA9T schreef: 24 jan 2025, 09:38
Hebben jullie voor de RTL-SDR stick ook een bandfilter en een versterker, zoals PA0ETE beschrijft in zijn post?
Nee, maar dat zou wel nog beter werken. De gevoeligheid is met de software wat getemperd omdat anders de squelch niet af te regelen was. We hebben hier om de hoek nog de zendmast van Hulsberg staan met een breed scala aan harde signalen waar de RTL-stick wel last van heeft. Op dit moment werkt het maar mijn voornemen is om dit jaar er een filter voor te zetten, ook i.v.m. APRS. Daarna kunnen we de boel opnieuw afregelen en zou de gevoeligheid een stuk beter moeten zijn.

In het 70cm deel zit een cavity om LoRa en D-Star uit elkaar te houden en daarmee heb ik al een notch die ongewenste signalen buiten houdt. D-Star zit op de buitenantenne en heeft een bereik van een paar km, handig als ik buiten met de porto loop en via de World Wide reflector wat kan praten met de rest van de wereld.

Maar toch, out of the box werkt het toch erg goed.

Plaats reactie