Oproep voor radiozendamateurs!

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Oproep voor radiozendamateurs!

#1 Bericht door Thom PA9T »

Van vrijdag 20 oktober tot en met zondag 22 oktober is de JOTA-JOTI. Het jaarlijkse evenement waar de scouts van over de hele wereld elkaar via de radio en/of het internet ontmoeten. Voor specifiek de Jamboree on the Air is de medewerking van radiozendamateurs (N of F) absoluut onmisbaar!

De hulp van zendamateurs is dringend nodig!
Zonder zendamateurs dus géén JOTA-JOTI! Meehelpen met een lokale Scoutinggroep is leuk en eenvoudig. Je helpt hiermee ook onze hobby voortbestaan, want veel scouts willen hierna hun registratie halen!


Heb je interesse of wil je nog extra informatie of overleg? Stuur dan snel een bericht naar Frank Troost – PA3RIS op jota.joti.frank@gmail.com

Interesse? Lees het artikeltje op https://www.veron.nl/nieuws/oproep-voor ... -van-2023/

Meer algemene informatie vind je hier: https://jota-joti.scouting.nl/

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#2 Bericht door Thom PA9T »

het is een beetje stil in dit topic... wie zou het leuk vinden om te helpen bij een lokale scoutinggroep? :D

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#3 Bericht door PA0ETE »

Het spijt me, ik heb het te druk.

In 1977 was er een PA0ETE/J bij de Karel Doormangroep, een groep van waterverkenners hier in Amersfoort. Ik ben daar de jaren erop, en volgens mij ook daarvoor al geregeld operator geweest.

Ik ben in later jaren wel eens ad hoc bij een groep op bezoek geweest. De ervaringen daarmee waren wisselend, wat ik ook wel snap.

Ik ben niet op de hoogte van de plannen in deze regio. Ik ben echter wel bijzonder druk, dus de kans is heel groot dat ik inderdaad in het betreffende weekend ook geen tijd/energie heb om me 1 of 2 uur vrij te maken.

Als het hier erg stil blijft kan ik wel eens kijken of ik wat extra publiciteit kan maken. Daar heb ik wel wat mogelijkheden voor.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

sottezero
Berichten: 816
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#4 Bericht door sottezero »

de scouts werken toch met een eigen call, niet op 'mijn' call toch?

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#5 Bericht door PD2B »

Misschien een tip om in regios waar ze zonder zendamateurs zitten om daar eens de verenigingen aan te schrijven, deze hebben vaak ook wel de middelen om een station op te zetten, in te richten.
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#6 Bericht door PE2AAB »

sottezero schreef: 03 sep 2023, 20:11 de scouts werken toch met een eigen call, niet op 'mijn' call toch?
Dat mag je zelf kiezen. De groep gebruikt de call van de verantwoordelijk zendamateur met de toevoeging /J of een ‘special event call’ geregistreerd op naam van de verantwoordelijk zendamateur eveneens met de toevoeging /J.

Als jij de JOTA bij de groep dus organiseert kun je jouw call gebruiken met de toevoeging /J. Je moet je groep uiteraard wel aanmelden en het verschuldigde bedrag overmaken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#7 Bericht door PD1PYF »

sottezero schreef: 03 sep 2023, 20:11 de scouts werken toch met een eigen call, niet op 'mijn' call toch?
Er is per deelnemende groep minimaal een ZA ( met call) aanwezig. Deze is call geldt dan voor heel de groep. In ons geval PA4WK, hierom zijn we ook PA4WK/J. Alle andere amateurs mogen dat weekend ook die call gebruiken (als ik mijn eigen call gebruik is het zonder de /J) hiermee kom ik dus als PD1PYF uit als PA4WK/J (wel onder de N voorwaarden tenzij er een A amateur toezicht houdt). Concreet komt het er op neer dat zolang ik op het scoutsgebouw op een vaste set zit PA4WK/J gebruik.

Aan jezelf of de scouts wel of niet zelf mogen bedienen. Sommige laten ze alleen spreken, anderen openen en sluiten het QSO en anderen kijken alleen op de achtergrond hoe de scouts volledig bedienen.

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#8 Bericht door pe1hzg »

Het advies is om dit met een paar zendamateurs te doen. Dan kun je af en toe "afwisselen".

Het is een uitstekende manier om amateurs uit de omgeving beter te leren kennen en een hoop ervaring op te doen. Het is voor mij een goede intro geweest om mijn amateur-netwerk uit te bouwen. En dat geldt ook zeker voor mensen die net begonnen zijn.

De dynamiek per groep kan inderdaad wel eens wisselen maar zeker als ze "eens mee willen doen" zou ik voor een eenvoudige opzet gaan. Slimmer leer je wel als je 't een jaar gedaan hebt, dan is er ook enthousiasme om dingen gedaan te krijgen.

Belangrijk is de geluidskwaliteit. Dus niet een speaker die boven het lawaai van de groep probeert uit te komen, kijk of je een paar koptelefoons aan kunt sluiten.

Qua antennes kun je bij een Scoutinggroep heel veel. Een 80m fullsize dipool uithangen? Eitje, en wellicht doen de scouts dit voor je. Realiseer je dat de bouwmarkt een heleboel antennes kant en klaar heeft liggen ("rolletje tweelingsnoer 5m" == 20m dipool).

En als je met je eigen vergunning nooit boven PI2NOS uitgekomen bent is dit een goed moment om eens wat op HF te proberen. Met een aantal amateurs komt dat helemaal goed.

Ikzelf heb dit weekend een afspraak met een groep maar wil, als er mensen "willen proberen" best op afstand wat advies geven. Belangrijkste advies: samen goed van genieten. Ik kijk er ieder jaar naar uit.

Geert Jan

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#9 Bericht door pe1hzg »

En laat ik nog een onvolprezen link delen, het handboek JOTA/JOTI:
http://handboek.pe1mew.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#10 Bericht door PA3DJS »

Als je in je upppie als RZA een JOTA gaat draaien, gaat dat het hele weekend zeer waarschijnlijk niet lukken. Je lijf en/of je stem is voor het eind van het weekend brak. Dus eens met PE1HZG om een groepje te formeren. Ondanks dat we best goed in de RZA's zitten, plan ik op de maandag na de JOTA geen werk...

Ik gok dat bij de meeste groepen het overgrote deel van de jeugdverbindingen Nederlandstalig is. Van te voren zijn er wel een stel die zeggen dat ze Engels beheersen, maar bij de transceiver met een microfoon is het toch anders.

Stel dat je in je uppie de zaterdag moet draaien, dan kun je in principe met 2m aan de gang. Een beetje Scoutinggroep is in staat om je dual band VHF/UHF antennne op 10 m of meer hoogte te krijgen en dan heb je nagenoeg garantie op verbindingen (enkele uithoeken uitgezonderd).

Voor HF zal het nu 80 en of 40 m worden voor verbindingen binnen NL, BE, DE en UK (zogenaamd Near Vertical Incidence Skywave, NVIS) . De meeste scoutingterreinen zijn wel groot genoeg om een halve golf dipool voor 80 m te spannnen. Als de kabellengte behoorlijk groot is, en ook nog een stuk over de grond loopt, zou je een balun/mantelstroomfilter achterwege kunnen laten (hoewel ik dat niet doe). In plaats van koper speakerdraad, kun je ook 25 m CCA (Copper Clad Aluminum) speakerdraad kopen voor de 80 m dipool. Het is goedkoper en lichter en voor die paar dagen buiten rot het echt niet weg.

Gezien de condities momenteel kan het gebeuren (zeker overdag) dat voor verkeer binnen NL, BE, DE de 40 m band beter gaat (heel leuk voor de N-houders). Met beter bedoel ik betere signaal/ruisverhouding, en dat is wel een voordeel als je met kinderen zit die nog nooit HF hebben gehoord. Een losse halve golf dipool voor 40 m op zo'n 6...10 m hoogte, of een halve golf 40 m dipool gekoppeld als kattensnor aan de 80 m dipool, is dan een prima oplossing.

De 40 m dipool mag best een stuk doorhangen (een paar meter) omdat hij anders te breed gaat stralen. De onderlinge beïnvloeding van de twee antennes is dan minimaal. We hebben dit jaar ook een 40/80 m kattensnor gebruikt voor de zomerkampronde vanaf PBC Austerlitz. Je knoopt alles met touw en elkaar (dus geen dure/zware isolatoren nodig). Het touw aan de dipooleinden smeer je even lekker in met vaseline (eventueel de föhn gebruiken) zodat er geen vocht in het touw trekt. Ook trekontlasting kun je gewoon met touw doen.

Een 40 m lange end-fed die het op 80 m zeer goed doet voor NVIS verbindingen, doet het ronduit slecht op 40 m, omdat hij dan nagenoeg niet omhoog straalt.

Met zo'n opzet (VHF 2m en HF 80 en 40 m) heb je een leuk station met aardig wat mogelijkheden. Heb je een leergierige scout, dan kun je die een tweede set laten bedienen en kun je twee verbindingen in de lucht hebben, of één verbinding zodat je als RZA zelf ook even rust kunt nemen terwijl je van een afstandje toekijkt.

Voor Buiten de EU zijn de 20 en 10 m natuurlijk dé interessante banden momenteel. Een vertical voor 10 m zet je wellciht makkelijk neer, maar een dipooltje voor 10 m, eventueel als inverted V, op 6..10 m hoogte, doet het voor DX beter dan een vertical over gemiddelde grond.

Storing
Bij veel groepen is JOTA ook gewoon feest. De leden hangen leuken spulletjes op, vaak goedkoop verkregen van bijv. de AC tion. Nagenoeg ieder jaar "moet" ik op zoek naar storing. Het is heel lullig als je alles goed voor elkaar hebt om goede verbindingen voor de (jeugd)leden te hebben, maar de S-meter op een S9 staat vanwege dat leuke LED lichtsnoer in de Stamhut.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#11 Bericht door Paula Bean »

pe1hzg schreef: 03 sep 2023, 23:51 En laat ik nog een onvolprezen link delen, het handboek JOTA/JOTI:
http://handboek.pe1mew.nl/?Start&print
Ik opende deze URL en keek vergeefs naar een PDF download. Toen opende ik
http://handboek.pe1mew.nl/ en daar zag ik dan links een mooie inhoudsopgave.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#12 Bericht door Paula Bean »

Ik zie bovendien een onjuistheid op http://handboek.pe1mew.nl/?On_the_Air_% ... :QSL-kaart . Daar wordt een verouderde link genoemd, namelijk http://www.dqbmanager.nl/ ('Apache is functioning normally'), de juiste link is https://dqb.veronvrza.nl/

Ik heb dit ook maar even gemeld bij http://handboek.pe1mew.nl/

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#13 Bericht door Thom PA9T »

Dit topic nog eens onder de aandacht brengen... Voor de Jamboree On The Air zoeken diverse Scoutinggroepen nog zendamateurs. Zonder jullie kan het festijn écht niet doorgaan voor deze groepen.

Lijkt het je leuk om een dag of meer te helpen op 20-22 oktober? Stuur dan even een mailtje naar Frank Troost – PA3RIS op jota.joti.frank@gmail.com. Reageren op dit topic kan ook :D

73
Thom
PA9T

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#14 Bericht door PA3RIS »

Goede oproep Thom.

En mochten er amateurs uit Gouda of omgeving zijn die eens een keer mee willen doen aan de JOTA, stuur me dan een mail op het bekende adres jota.joti.frank@gmail.com

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Oproep voor radiozendamateurs!

#15 Bericht door Thom PA9T »

Ik zal voor de omgeving Gouda wat zendamateurs mailen en proberen me zondag in te melden in de lokale ronde. Er zijn namelijk best wat zendamateurs in de omgeving Gouda die ervaring hebben met JOTA.

Plaats reactie