JOTA-JOTI 2023

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1ORG
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 nov 2007, 08:19
Roepletters: PE1ORG
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#106 Bericht door PE1ORG »

PE2AAB schreef: 26 okt 2023, 08:20 Of gebruiken de ON4KST Chat met een speciale JOTA sectie? Kunnen we hem wellicht vragen aan te maken rond oktober?
Ik ben heel benieuwd of hij daarin mee wil werken. Zou wel mooi zijn want dan trekken we het ook wat breder. Dan wordt het ook heel interessant voor de Scouting groepen aan de andere kant van de grens en wordt daarmee VHF een heel stuk interessanter voor de Scouts.
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#107 Bericht door PE2AAB »

De kaart welke overigens prima Zwart Wit mag zijn ;-)

Dat gekleurde en glanzende is leuk maar daar vraagt een copyshop een aardige duit voor. Als je iemand hebt die werkt in een omgeving waar ook A0 (bouw) tekeningen geplot worden kun je daar wellicht de vraag neerleggen.

Sterker nog; ik plotte deze 'vroeger' ;-) Kaart was van de hand van Remko, PE1MEW
ezgif-3-45c99625a6.jpg
Zelfs zo lang geleden dat het Photobucket account is verlopen :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE1AH
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2023, 14:54
Roepletters: PE1AH

Re: JOTA-JOTI 2023

#108 Bericht door PE1AH »

Helemaal mee eens! Een zwart/wit kaart is inderdaad ook prima.

Ook wij hebben gebruik gemaakt van de PA3EFR kaart. Een groot voordeel was de overlay met dubbele kompasroos (50 / 150km). Dit was erg handig voor jeugdleden om de rotor (in geval van een richtantenne) te draaien.

pe1nil-cor
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: JOTA-JOTI 2023

#109 Bericht door pe1nil-cor »

Ik ben met de stelling ten aan zien van een kaart wel mee eens daar komt bij dat je de kaart meerdere jaren
kan gebruiken het is ook nog leuk om op de kaart een vlaggetje te prikken welke stadions gewerkt zijn.

73 Cor.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#110 Bericht door PE5PVB »

We hadden zelfs een horizontale stack voor 2m staan. Helaas viel het me op dat vrijwel iedereen verticaal zat op 2m. Hier en daar een sporadische uitzondering. Jaren terug werd er nog volop op 2m in FM horizontaal gewerkt tijdens de JOTA. Volgend jaar gaan we dezelfde stack plaatsen, maar dan verticaal.

Gebruikersavatar
PE1ORG
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 nov 2007, 08:19
Roepletters: PE1ORG
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#111 Bericht door PE1ORG »

PE5PVB schreef: 30 okt 2023, 09:41 We hadden zelfs een horizontale stack voor 2m staan. Helaas viel het me op dat vrijwel iedereen verticaal zat op 2m. Hier en daar een sporadische uitzondering. Jaren terug werd er nog volop op 2m in FM horizontaal gewerkt tijdens de JOTA. Volgend jaar gaan we dezelfde stack plaatsen, maar dan verticaal.
En toch denk ik dat jij je daar in vergist, er zijn nog steeds genoeg stations die een horizontale richtantenne hadden, alleen hoor je ze niet doordat je enerzijds "geluk" moet hebben dat deze stations net in jouw richting oproepen en anderzijds door al die verticale antennes binnen een straal van 30km die alles in de rondte slingeren en dus voortdurend even hard zijn. Daarom pleit ik ook voor een Chat als ON4KST waar de groepen met richtantennes, dus als het ware de DX stations elkaar kunnen opzoeken. Tijdens contesten doe je dat als DX-station immers ook al, voor de Jota zou dat dan eigenlijk ook heel vanzelfsprekend moeten zijn.
Ik weet niet waar je zat maar wij hadden elkaar ongetwijfeld met gemak kunnen werken.
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#112 Bericht door PE5PVB »

PE1ORG schreef: 30 okt 2023, 10:50
PE5PVB schreef: 30 okt 2023, 09:41 We hadden zelfs een horizontale stack voor 2m staan. Helaas viel het me op dat vrijwel iedereen verticaal zat op 2m. Hier en daar een sporadische uitzondering. Jaren terug werd er nog volop op 2m in FM horizontaal gewerkt tijdens de JOTA. Volgend jaar gaan we dezelfde stack plaatsen, maar dan verticaal.
En toch denk ik dat jij je daar in vergist, er zijn nog steeds genoeg stations die een horizontale richtantenne hadden, alleen hoor je ze niet doordat je enerzijds "geluk" moet hebben dat deze stations net in jouw richting oproepen en anderzijds door al die verticale antennes binnen een straal van 30km die alles in de rondte slingeren en dus voortdurend even hard zijn. Daarom pleit ik ook voor een Chat als ON4KST waar de groepen met richtantennes, dus als het ware de DX stations elkaar kunnen opzoeken. Tijdens contesten doe je dat als DX-station immers ook al, voor de Jota zou dat dan eigenlijk ook heel vanzelfsprekend moeten zijn.
Ik weet niet waar je zat maar wij hadden elkaar ongetwijfeld met gemak kunnen werken.
Dat we elkaar hadden kunnen werken lijkt me inderdaad zeer goed mogelijk. Ik heb na meer dan 1 uur CQ roepen op 144.300MHz het maar opgegeven. Er kwamen wel stations retour welke niet-JOTA waren en erg verbaast waren dat ze eindelijk weer eens een SSB signaal hoorden :shock:

Plaats reactie