DATV QO100 tijdens JOTA

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

DATV QO100 tijdens JOTA

#1 Bericht door PE5PVB »

Wie gaat er actief zijn in DATV via QO100 tijdens de JOTA?

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#2 Bericht door PE5PVB »

Helemaal niemand?

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#3 Bericht door pe1rdp »

Wij (PE6SBW/J in Meerhoven) dit jaar in elk geval niet meer.
We waren de afgelopen jaren zowel in NB and WB QRV maar het aantal QSO's viel enorm tegen.
De tijd van het thuis afbreken, ter plekke opbouwen (werkend krijgen) en na afloop thuis weer opbouwen, stond in schril contrast met de aandacht die QO100 krijgt tijdens de JOTA. Helaas maar ik had ook meer activiteit verwacht.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#4 Bericht door PD5DJ »

NVRA in haarlem heeft volgensmij ook DATV operabel voor QO-100, of ze met de jota mee gaan doen geen idee.
weekend van 17-18 september heeft de NVRA opendagen, en zal dan ook actief zijn op QO-100, mogelijk ook met DATV
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#5 Bericht door pe1hzg »

Wij (PA1PTP/J) zullen in ieder geval actief zijn met NB.

We hebben vorig jaar met NB de nodige verbindingen gehad op QO100, waaronder o.a. verbinding met een scoutcentrum in UK waar onze explo's geweest zijn.

Voor WB zijn additionele resources nodig die we helaas niet hebben.

Ik hoop nog steeds op een "virtueel kampvuur" op QO100. De techniek is er!

Geert Jan

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#6 Bericht door PE5PVB »

Dit jasr maar liefst één JOTA tegenstation gehad op QO100. Dat was voor de kids genoeg, maar ik vind het nogal magertjes. Zeker omdat het tegenwoordig met zeer beperkte middelen prima mogelijk is om dit voor elkaar te krijgen. Dus bij deze een oproep aan geïnteresseerde amateurs.... Doe je ding... weet je niet hoe te beginnen, stuur me dan maar een PM.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#7 Bericht door Thom PA9T »

Open vraag, wat is de toegevoegde waarde van QO-100 ten opzichte van een verbinding op 2 meter in FM, of gewoon via de 80 meter band in SSB, vanuit het perspectief van de Scouts?

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#8 Bericht door PE5PVB »

Daarom heb ik het ook over ATV :D

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#9 Bericht door Thom PA9T »

:D check, niet goed gelezen :D

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#10 Bericht door pe1hzg »

PE5PVB schreef: 19 okt 2022, 08:55 Dit jasr maar liefst één JOTA tegenstation gehad op QO100. Dat was voor de kids genoeg, maar ik vind het nogal magertjes.
Wij zijn actief geweest met NB (SSB). We hebben enkele verbinding gemaakt, waaronder ook een paar hele speciale. Maar het volume is laag en dat is jammer.

In ons geval is het zo dat als er "verbinding gemaakt moet worden" het aantal kinderen te groot is om dat simpel op een 2m verbinding te doen. En ik daarom zoek naar extra capaciteit. Op 80m (ging goed dit jaar), op 40m (was 's avonds een drama, leuke verbindingen gehad met scouts in Europa maar was veel te druk), 20m is dan al dicht, en terwijl de hogere banden vorige week open waren was dat deze week niet meer zo (en 's avonds ging zoizo niets meer).

En dan is QO100 een mooie mogelijkheid met de mogelijkheid om goede verbindingen te maken maar dan moeten er wel tegenstations zijn.

Ik begin een beetje te vrezen dat QO100 iets is als SSTV tijdens de JOTA. De mogelijkheden zijn er maar het vat geen vlam. En dat is jammer.

ATV zijn op dit moment geen spullen voor.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#11 Bericht door Thijzer »

Thom PA9T schreef: 19 okt 2022, 14:03 Open vraag, wat is de toegevoegde waarde van QO-100 ten opzichte van een verbinding op 2 meter in FM, of gewoon via de 80 meter band in SSB, vanuit het perspectief van de Scouts?
Het bereik. Met een vast opgestelde antenne, zonder gedoe met een mast en een rotor, een beetje vermogen en klaar, je kunt de halve wereld (letterlijk) werken. De signalen zijn doorgaans duidelijk en slechts in geringe mate onderhevig aan kwaliteitsverliezen. De kick dat je met Brazilië praat of met India is een stuk groter dan wanneer je op 2m een Frans station spreekt in SSB.

Vanuit het perspectief van de scout lijkt me dat een stuk interessanter.
Vanuit het perspectief van de radiozendamateur gaat het vast snel vervelen want er is op den duur weinig uitdaging aan. Dat punt heb ik nog niet bereikt dus ik vind het nog steeds super gaaf. Een aanradertje!

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#12 Bericht door pe1br »

Wij houden het voorlopig bij analoog ATV op de repeater PI6TWE.
Dit jaar weer een geweldig succes:
Bijlagen
ATV-Jota.jpeg

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#13 Bericht door PE5PVB »

Dat is ook leuk. Helaas dit jaar voor ons niet i.v.m. ontbreken antennehoogte....

Maken jullie ook daadwerkelijk QSO's?

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#14 Bericht door pe1br »

Jazeker we hebben een kleine PA speaker en een draadloze microfoon zodat de scouts ook met elkaar praten kunnen.
Vorig jaar hebben ze met behulp van een whiteboard spelletjes gespeeld, galgje, plaatjes raden etc.

Gebruikersavatar
PE1ORG
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2007, 08:19
Roepletters: PE1ORG
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: DATV QO100 tijdens JOTA

#15 Bericht door PE1ORG »

Wij hebben wat DATV signalen over PI6MEP uitgezonden. Helaas geen enkel tegen station gehad . De QO-100 staat bij mij nog in de kinderschoenen en derhalve ook niet meegenomen. Wellicht wat voor volgend jaar.

PI6TWE was voor ons vanuit Lemelerveld door locatie en beperkte antenne hoogte, helaas geen optie.
Bijlagen
TYUD5823.jpeg
ECIW6594.jpeg
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, Yaesu FT-736r, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

Plaats reactie