JOTA-JOTI 2022

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2022

#46 Bericht door PE5PVB »

pe1hzg schreef: 13 okt 2022, 09:11 Uit betrouwbare bron weet ik dat Scouting Boxtel ook meedoet, maar "te laat was met aanmelden". En nee, dit was geen "dan had je dat voor de vakantie moeten doen" zoals de landelijke organisatie wil doen geloven, er is een compleet nieuw initiatief uit de grond gestampt omdat het oude doodgebloed was.

Je gaat ze vinden als PA3CRC en ik hoop dat we ze met z'n allen welkom kunnen heten!

Geert Jan
Leuk voor de groep. Van wat ik weet is geen van de oude crew zendamateurs meer woonachtig in de omgeving Boxtel.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2022

#47 Bericht door elsinga »

Hier staat de woonkamer weer vol met JOTA spullen, morgenavond spul installeren bij Jambowa in Bolsward. Gewoon als PC5E, maar wel met CQ Jamboree er voor. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: JOTA-JOTI 2022

#48 Bericht door PD0JSB »

Ach ,, nog 1 nachtje slapen ,,, en dan veeeeeeel minder slapen , maar niet getreurd
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2022

#49 Bericht door PA3RIS »

Ik heb de auto al volgeladen. Morgen 250 km rijden..

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2022

#50 Bericht door PE2AAB »

Deelnemerslijst 2022 'Voor bij de set'

Ondertussen heb ik de lijst, uitgegeven door het Landelijk Station, ook dit jaar weer 'omgecat' naar de versie voor bij de set.
Huidige versie: V1.0
Deelnemerslijst JOTA JOTI 2022v1.pdf
Deelnemerslijst JOTA JOTI 2022 v1.0
(229.53 KiB) 120 keer gedownload
PC5E is in de lijst aangepast. Wel onder het reeds bestaande nummer want anders kun je niet meer zeggen; ik ben nummer 'x' op de lijst.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: JOTA-JOTI 2022

#51 Bericht door PA1RAM »

Vanavond kreeg ik deze fraaie foto van de opstelling bij Scouting Jan Wandelaar in Zeewolde waar ik dit weekend aktief mee ben. Voor mij de eerste keer en ben heel benieuwd naar de resultaten, met zo'n opstelling kan het eigenlijk niet mis gaan ;)

Platform op 21,5mtr en tophoogte antenne 30mtr!
Toren 2022-10-13 at 22.11.44.jpeg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2022

#52 Bericht door PE2AAB »

PA3TON schreef: 05 okt 2022, 10:43 https://multilog.endoria.net/
(het online logboekprogramma)
is klaar voor gebruik
U kunt zich weer aanmelden door op [is uw groep nog niet aangemeld? klik hier] te klikken
ivm wisselende organisaties zijn de gegevens van vorig jaar niet meer geldig en dient een ieder zich jaarlijks opnieuw aan te melden

Kort voor de JOTA wordt het logboek geleegd, dus u kunt rustig oefenen/testen
Doet het wederom weer prima Ton! Zo meteen Operatie 'Clean Sweep' ? Heb net nog even een testlogje gemaakt.

:-D Wij gebruiken trouwens al jaren een re-direct op onze eigen website. www.scoutingaalstwaalre.nl/logboek (of www.saw2.nl/logboek)
Weet iedereen in onze club te vinden.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2022

#53 Bericht door PA3HMP »

PA1RAM schreef: 13 okt 2022, 23:35 Vanavond kreeg ik deze fraaie foto van de opstelling bij Scouting Jan Wandelaar in Zeewolde waar ik dit weekend aktief mee ben. Voor mij de eerste keer en ben heel benieuwd naar de resultaten, met zo'n opstelling kan het eigenlijk niet mis gaan ;)

Platform op 21,5mtr en tophoogte antenne 30mtr!

Toren 2022-10-13 at 22.11.44.jpeg
geweldig mooie mast daar

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2022

#54 Bericht door PD9FVH »

Is iedere scoutingroep die meedoet ook op zondag qrv?
Met name die in Gouda ben ik wel benieuwd over. Dat omdat ik (en dus m'n kinderen) op zaterdag niet in de gelegenheid ben waarschijnlijk.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2022

#55 Bericht door pe5jw »

Zondag is bij ons steeds minder ze gaan nu om 11:00 uur opruimen ipv 13:00.
Wel jammer vind ik.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2022

#56 Bericht door PA3HMP »

Zondag is het na de inmeld ronde wel gedaan

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2022

#57 Bericht door pe1hzg »

Het landelijk thema is "tijd voor avontuur". Maar hoe weet je of het tijd voor avontuur is?
Onze welpen, scouts en explo weten of het tijd is voor avontuur, met wekker en temperatuursensor:
clock-poster.png

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2022

#58 Bericht door PE2AAB »

Zo.
Onze JOTA zit er weer op. Het was weer een gezellig weekend met leuke spellen en verbindingen.
Geert Jan, PE1HZG ook bedankt voor de pcb’s die we ook voor het avondspel hebben kunnen gebruiken. Doorslaand succes!

Ook veel ‘oude bekenden’ gesproken op (vooral) 80m.

Voor volgend jaar weer veel ideeën opgedaan.

Door beestjes in de balken hebben we helaas dit jaar geen houten toren en hebben we dankbaar gebruik kunnen maken van een hoogwerker!
D0DF0C09-A5C0-4C0B-9A62-0A6D265364AB.jpeg
43892FB9-9A65-4500-AA13-BA655E1F47AB.jpeg
5503E9E5-31EA-4E78-AEB2-E1A9F64579DB.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: JOTA-JOTI 2022

#59 Bericht door PD1PYF »

Dit jaar ook weer bij Scouting Baden Powell in Roosendaal ( de groep van mijn kinderen) als PA4WK/J meegedaan (waarvoor wederom dank).

Vanaf donderdagavond opbouwen, vrijdagochtend de kraan waarin de FB53 op een meter of 55 boven het maaiveld hing, een meter daarboven nog een X510. Door de ervaring van vorig jaar en een zelfgemaakte steun zaten de antennes in een uurtje in de kraan en stond om 12:00 de kraan al in de lucht.

Hieronder nog een endfed met de top op 40 meter en daarnaast nog een hoogwerker met de Yagi voor VHF-SBB op 18 meter.

Ondertussen hadden de scouts ook al een toren gemaakt van 10 meter hoog waar de antenne voor 4 meter hing. Helaas door het tijdgebrek van de staf en verhuur kon men pas op vrijdagavond gaan bouwen aan de toren dus die was lager.

Ik geloof dat we redelijk hoorbaar waren in zuid Nederland, voor volgend jaar staat de kraan alvast weer gereserveerd.
f7ddfff9-0681-48db-b0b8-2b59779242bf.png
WhatsApp Image 2022-10-14 at 1.51.40 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-10-16 at 10.02.10 AM.jpeg
9fd64493-21ea-416b-aa84-717e2592f5f9 (1).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: JOTA-JOTI 2022

#60 Bericht door PD2EW »

Oei, het JOTA verslagje voor het Z.A. forum, helemaal vergeten...
Ik zal wat links vermelden, zodat andere groepen er ook hun voordeel mee kunnen doen.

De scouts van de Witte Wieven in Lochem hadden in de week voor de JOTA al een soldeerprojectje gemaakt, dat dit JOTA weekend pas in gebruik werd genomen. Het betrof een knipperend LED lampje, dat in zijn werking werd aangepast met de UV-LEDs (https://www.hackerstore.nl/Artikel/605). De ouderen hebben een FM radio gemaakt (het SMD IC hebben we vooraf al gemonteerd), die deze keer wel direct werkte! (https://www.hackerstore.nl/Artikel/1158). Die soldeerboutboutjes van 15 Watt (a Eur. 2,50 bij HBM –uitverkocht-) deden hun werk prima en voor het eerst waren er geen verbrande punten.

Op de JOTA-vrijdagavond waren diezelfde scouts met hun zelf gesoldeerde UV-lampjes weer aanwezig en werd een soort Cluedo spel gespeeld. De hints waren overal in het bos opgehangen en alleen zichtbaar met UV-licht. Door goed te zoeken werd het wie-wat-waar pas echt duidelijk en de avond werd afgesloten met het roosteren van marshmallows bij het kampvuur.
Op de JOTA-zaterdag kwamen de welpen er ook bij en de ochtend stond in het teken van een elektronische vossenjacht. In het bos lagen de vossenzenders verstopt en met de ontvangers kon je die vinden; hoe dichterbij je kwam, hoe harder de piep (https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 88#p271988).
Na de lunch was er een postenspel met onder andere popcorn bakken, boogschieten, een elektrobord spel doen en uilenballen uitpluizen. Met een geraamte- en botjestekening erbij kan je dan proberen om het bouwpakket van een muis compleet te maken.
De techniek kwam natuurlijk ook aan bod bij de flesraket. Deze keer gebruikten we geen handpomp, maar een heuse compressor! Hierdoor kwam de raket nog hoger dan normaal.
Via de laptopcomputers, waarop o.a. een chatprogramma stond, werd met verschillende scouts gechat door heel Nederland. Een paar oudere scouts hebben zelfs nog even in het Engels en Frans gechat met scouts in het buitenland.

De scouts en welpen hebben gedurende de hele zaterdag via de radio contact kunnen maken met veelal regionale groepen. Gebruik van de Nederlandse taal is toch wel het handigst bij de jongelui. We zijn dan ook weer heel wat te weten gekomen over de kleding, kleuren en smaken. Deze keer was er wel minder humor (het is blauw en zit op een hek..). Radiocontact is gelegd met onder andere de groepen uit Vorden, Zutphen, Enschede, Lemelerveld, Emmeloord en anderen. Zelfs was er even kort HF radiocontact met Italië.
De radiobemanning werd gedaan door de houder van onze JOTA-call: PE1RIK (Bart) en omdat die zich met de vossenjacht bezig hield, werd de radio dit keer bemand door ‘onze nieuwe’: PE3ESB (Henk, die werd opgetrommeld met zijn, als vreemde eend in de bijt, blauw-gele das van de groep waar hij vele jaren ook heeft geassisteerd) en ondergetekende als achtervangertje.

De plannen voor de antennebouw zijn opgeborgen, want de groepsgrootte (klein maar gezellig!) en de erfenis van weinig beschikbaar hout laat zoiets niet meer toe. De geleende schuifmast deed zijn werk prima! De HF draadantenne in het bos hing dit keer wat lager, maar werkte toch wel redelijk. Jammergenoeg was het regenachtige weer een beetje een spelbreker, zowel bij radiogebruik als wel de activiteiten buiten. Toch was het weer een leuke JOTA/JOTI dag en gingen alle deelnemers met een badge en enthousiaste verhalen naar huis.

Plaats reactie