JOTA-JOTI 2021

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2021

#91 Bericht door pe1hzg »

Rondom Eindhoven is vrijdagavond/nacht een populair spel, waarbij we radio inzetten.

Na vrijdagnacht gaat de radio-JOTA, voor sommigen met een licht slaapgebrek, gewoon door.
Het kan dus wel!



Andere vraag: als ik naar de kaart kijk zie ik best wel veel JOTA-JOTI stations. Ik heb onze eigen inschijving bewust laten veranderen naar JOTA, met JOTI deden we normaal al heel weinig en na achttien maanden facetimen voor velen is "per computer" lang niet zo leuk als "via 20m tweelingsnoer, uitgesplitst en in een boom gehangen".
"Kloppen" de JOTA-JOTI aanmeldingen of is dit een "dat was het gemakkelijkst"?

Nou vallen de werkzaamheden van de landelijke organisatie best wel mee (de website is nu van 2021, da's mooi), maar ik wil ook graag signaal geven waar de focus op zou moeten liggen als er dingen georganiseerd worden.

PS: Rick PE2AAB, waar blijft jouw lijst in de correcte volgorde?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#92 Bericht door PE2AAB »

pe1hzg schreef: 02 okt 2021, 13:59 ....
PS: Rick PE2AAB, waar blijft jouw lijst in de correcte volgorde?
Ik wacht even tot de lijst definitief is. Ik heb al wel een export van de lijst ''503'' in SOL maar weet dat er wellicht nog wat zaken kunnen wijzigen.
Weet jij toevallig wanneer de definitieve lijst volgt Frank?

Edit: Er zijn ook nog een aantal calls en QTH Locators niet ingevuld. Dit zal dus nog moeten worden bijgewerkt.
Voorlopige tussenstand:
132 JOTA deelnemers
21 JOTI Only deelnemers
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#93 Bericht door PE2AAB »

Deelnemerslijst voor 2021 staat online: https://jota-joti.scouting.nl/inschrijv ... emerslijst

En de versie voor bij de set, gesorteerd op CALL
zie: viewtopic.php?p=262967#p262967
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2021

#94 Bericht door pe1hzg »

Ik zie op de lijst een aantal oudere "bekende" calls niet meer, maar bij sommige groepen waar "oude" calls stonden staat nu een nieuwe call. En dat is best goed om te zien.

Het is mischien nog goed om even te herhalen hoe het zit met "de Duitse contest", als herinnering of voor onze nieuwkomers.

Historie
Voor de val van de ijzeren muur was er in de DDR een radio-contest "in het derde volle weekend van oktober", jazeker, het JOTA-weekend. Vanuit Nederland, waar de JOTA-deelname verhoudingswijs hoog is, was er wel wat interferentie maar omdat West-Duitsland niet meedeed vielen de problemen mee.
Dat veranderde met de "wiedereinigung", het samengaan van west- en oostduitsland. Plotseling hadden we krachtige conteststations direct over de grens. En waar een conteststation best binnen 2 kHz van een ander station kan "kruipen", is dat voor een JOTA-station, met een Scout die zijn allereerste radio-verbinding ooit maakt, lastiger, en dus hadden we nu last van deze "contest stations".
Een aantal jaren geleden is binnen de IARU afgesproken om bepaalde contest-vrije segmenten te introduceren. Verbindingen die hier gemaakt worden "tellen niet mee". Een conteststation kan een fout maken en ik heb conteststations meegemaakt die "gewoon meedoen" en de regels niet kennen. De storing is een stuk minder (De Duitse stations zijn gedisciplineerd!) maar vergissingen zijn mogelijk. We zijn allemaal radio-mensen!


Contest-vrije segmenten
De contest-vrije segmenten staan in de WAG contest-regels, zie https://www.darc.de/der-club/referate/c ... /en/rules/. Voor SSB zijn deze segmenten:

Code: Selecteer alles

 80m: SSB – 3650 – 3700 kHz
 40m: SSB – 7080 – 7140 kHz
 20m: SSB – 14100 – 14125 kHz and 14280 – 14350 kHz
 15m: SSB – 21350 – 21450 kHz
 10m: SSB – 28225 – 28400 kHz
 (sideband is part of the signal)
(Hint - hang dit lijstje bij je station!)

Voor de WAG-contest is 's ochtends een "oefencontest" (https://www.darc.de/der-club/referate/c ... chreibung/). Hier gelden dezelfde regels.

Klachten
Gaat het mis, kijk dan allereerst bovenstaande tabel even na voor de zekerheid. Maar "mistukes hapen". Gaat het mis, spreek het station kort aan en wijs het station vriendelijk op de contestregels. In verreweg de meeste gevallen is dit voldoende - mensen maken fouten! Blijft het station halsstarrig, ga dan niet in discussie maar ga zelf QSY.
Voordat je QSY gaat, maak aantekeningen van datum, tijd, frequentie, call, call van tegenstations (die zijn er wellicht niet zoveel, immers de "verbindingen tellen niet mee" en dit levert strafpunten op!) en meld het incident bij wag@jota-joti.nl en de contestmanager zoals vermeld op de DARC website. Bedenk ook hier dat je het meest bereikt met vriendelijkheid en takt.

De WAG-contestorganisatie gebruikt SDR om de hele contestbanden "op te nemen" en ze kunnen aan de hand van bovenstaande gegevens terugeluisteren en zelf vaststellen wat er gebeurd is (nog een reden om 't beleefd te houden!). Ik heb zelf meegemaakt dat er deelnemers gedisqualificeerd zijn, dus dat is degelijk ingeregeld. In bepaalde opzichten moeten we blij zijn met deze organisatoren, ze doen dit prima.

Andere storingen
Helaas zullen we tijdens de JOTA niet alleen storing hebben van WAG stations, maar ook van anderen. Als er een JOTA-station stoort, roep het aan en leg uit (weer vriendelijk, toekomstige zendamateurs op de band!). Gaat het echt mis dan heeft de landelijke organisatie een manier om met een station in contact te komen via de inschrijving (Frank PA3RIS, klopt dat dit jaar?).

We zullen op 80 en 40m ongetwijfeld ook last krijgen van allerlei "locale rondes". Zeker vanuit het oostblok moet je er vanuit gaan dat ze (veel) meer vermogen hebben als wij. Wij gebruiken de laatste jaren veelal NVIS antennes op 80 en 40m, met uitstekende Nederlandse QSO's en minder last van deze oosterse rondes.

Voor 20m zou je ook 17 of 15m eens kunnen proberen. Vorige week op 15m diverse Amerikanen gehoord, op een portabel sprietje achter de blokhut. Yup, dezer stations hadden grotere antennes en meer vermogen. "Proberen"!

Ik hoop dat deze info helpt, met name bij nieuwere operators. Veel plezier met de JOTA!

73,

Geert Jan

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#95 Bericht door Hylke_PA9HK »

Hier ook alle voorbereidingen voor de JotaCross in volle voorbereiding. De JotaCross is een regionaal evenement voor explorers+ in de regio Alkmaar. Zie jc20.nl

Onze toren staat inmiddels overeind, gisteravond even de antenne getest. Met 24 meters moeten we een heel eind komen! Zin in!
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#96 Bericht door PE2AAB »

Misschien nuttig om deze nog eens te plaatsen:

World Scouting frequencies

Scout Frequencies are chosen in a segment where low-power, simple stations are transmitting. This allows Scouts to operate such stations from camp sites and still be able to communicate with others.
World Scout Frequencies
World Scout Frequencies
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#97 Bericht door PE2AAB »

Update dinsdag 12 oktober:
Deelnemerslijst voor 2021 staat online: https://jota-joti.scouting.nl/inschrijv ... emerslijst

En de versie voor bij de set, gesorteerd op CALL (versie 2.0)
Deelnemerslijst JOTA JOTI 2021v2.pdf
JOTA JOTI Deelnemerslijst voor bij de set 2021 versie 2.0
(223.8 KiB) 141 keer gedownload
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#98 Bericht door PA0BAK »

Jammer dat er een XLSx file wordt aangeboden, dit had i.v.m. subsidie een ODS file moeten zijn.
Overheden en gesubsidieerde instellingen mogen niet in een gesloten standaard communiceren en de MS Office standaarden zijn geen goedgekeurde open-standaarden......... :roll:
Gelukkig is er ook een PDF file aangeboden :mrgreen:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#99 Bericht door PE5PVB »

Is toch nog een aardige lijst geworden.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#100 Bericht door pe1cmo »

Voor de Jota stations op de QO100, er zou zaterdag wel eens een hele dikke pile up kunnen komen:

HV0A Vatican
We are pleased to inform the international amateur radio community that on October 16, 2021, from 0800z to 1600z, the HV0A station will be activated on the OSCAR 100 satellite both in CW and SSB. This is thanks to the hospitality offered by team leader Francesco IK0FVC/HV0A and the team formed by Vittorio IK4CIE, Lorenzo IZ4VMA, Simone IZ0BTV and Luciano I0JBL.


Iedereen wil Popi Jopie werken, hoewel, de paus zit echt niet achter de microfoon maar een paar Italiaanse zendamateurs.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#101 Bericht door pe1cmo »

en meer:
lesotho.jpg
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#102 Bericht door PE5PVB »

Leuk René, maar Jota is er eigenlijk voornamelijk voor de kids. Die vinden dat waarschijnlijk niet zo spannend.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#103 Bericht door pe1cmo »

dat snap ik, maar er is wel een grote kans dat het één grote puinhoop op de band is.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: JOTA-JOTI 2021

#104 Bericht door PD1PYF »

PA0BAK schreef: 12 okt 2021, 15:56 Jammer dat er een XLSx file wordt aangeboden, dit had i.v.m. subsidie een ODS file moeten zijn.
Overheden en gesubsidieerde instellingen mogen niet in een gesloten standaard communiceren en de MS Office standaarden zijn geen goedgekeurde open-standaarden......... :roll:
Gelukkig is er ook een PDF file aangeboden :mrgreen:
Scouting Nederland krijgt geen overheidssubsidie (meer). Dit is een aantal jaar geleden al afgeschaft. Vorig jaar wel een half miljoen maar dat was COVID-19 steun. Zie ook https://www.scouting.nl/assets/uploads/ ... nd2020.pdf.

Ze zijn dus niet verplicht volgens mij om een open standaard aan te bieden (al siert dat wel).

Maar dit is weer een heel andere discussie.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#105 Bericht door Ton_O_E »

Het logboek http://multilog.endoria.net is leeg gemaakt.

Veel succes allemaal en hopelijk tot werkens
(Ik ben dit weekend PA3ESO/J)
Voorheen PA3TON

Plaats reactie