JOTA-JOTI 2021

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#121 Bericht door elsinga »

Ik ben lang niet bij alle vergaderingen, maar reken op gemiddeld elke 2 maanden live in Leusden en nog wat via Teams.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#122 Bericht door PA3RIS »

PA1BVH schreef: 23 okt 2021, 09:25 Zo te horen/lezen is er door een paar man/vrouw ontzettend veel werk verzet!
Onze dank daarvoor!

Hoe vaak komt het jota-joti team bij elkaar en is dat steeds in Leusden?
Dat zijn dingen die voor mij en vele andere handig zijn om te weten.
Ik heb al vaker met de gedachte gelopen om het landelijke team te versterken, maar ik vind de jj bij onze eiegen groep nog veel te leuk...
Mocht er een keer hulp nodig zijn wat ik thuis kan doen dan weet me te vinden!
Bedankt Bart!

Normaal inderdaad zoals Elsinga schrijft. Nu vanwege corona alleen online.

We gaan nu wel naar een paar wat rustigere maanden toe. Alvast nadenken en ideeën opperen voor volgend jaar. We hebben nog een evaluatie eind volgende maand, en dat wordt de eerste keer dat we weer bij elkaar komen sinds corona toesloeg. Dan komend jaar de begroting weer rond krijgen, inschrijving openen en weer een thema bedenken. En dan begint heel het feest weer opnieuw.. :)

We hebben zeker wel dingen die je kunt doen, naast JOTA bij je eigen groep. Zeker mensen met een scouting-achtergrond kunnen we goed gebruiken. En het laatste wat we willen is dat je stopt bij je eigen groep vanwege de JOTA. Want dat de kinderen plezier hebben is het allerbelangrijkste.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2021

#123 Bericht door Thom PA9T »

Het is een maand geleden alweer, tijd om even wat leuke foto's te delen in dit topic! Bij de Jorisgroep in Oudewater ook een erg leuke JOTA gehad, met een tof thema rondom het landelijke thema. We hadden een vertaalslag gemaakt van de kleuren naar energiesoorten, en iedere energiesoort had zijn eigen kleur. Ter ondersteuning hadden we een energiecentrale gebouwd en een kolenmijn, waarbij de kids gedurende het weekend de beste energiesoort moesten laten winnen!

De energiecentrale 'werkte' echt, en tijdens de themamomenten stond er een rookmachine in en bediende iemand vanaf de achterkant de paneelmeters! :D

Zaterdagavond en nacht hebben de Explorers en kaderleden zich vermaakt met een tof avondspel met portofoons door de hele stad, op zoek naar loslopende professoren en verloren onderdelen om de energiecentrale weer aan de praat te krijgen. Het was tot zondagochtend 6:30 druk bij de Scouting en zondagochtend om 9:00 werd het laatste QSO gemaakt.

Tot volgend jaar van PA9T/J :-)
IMG_6142.JPG
WPTZ0522.JPG
QFPH4633.JPG
IMG_6165.JPG
IMG_6158.JPG
IMG_6151.JPG
IMG_6140.JPG

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#124 Bericht door PE2AAB »

Gaaf Thom! Mooie foto’s ook!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#125 Bericht door PA3RIS »

Leuk idee inderdaad!

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: JOTA-JOTI 2021

#126 Bericht door pe1br »

PA1BVH schreef: 23 okt 2021, 09:25
Binnen onze groep zijn we bezig met een spel voor de jj, als dat klaar is en functioneerd willen we dat waarschijnlijk aanbieden om het landelijk te kunnen spelen tijdens de jj..

Bart PA1BVH
Dat is inderdaad wel een goed idee om de landelijke Jota Joti te ontlasten.
Met je eigen groep je eigen project maken en landelijk aanbieden, eventueel via de site van de landelijke jota maar indien nodig wel zelf zorgen voor samenstellen en verzenden ?

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2021

#127 Bericht door pe1hzg »

Het *tijdig* geven van een *simpel* thema heeft bij ons tot een groot succes geleid.
Hebben we in het verleden het landelijk thema meestal gewoon laten liggen (wat moet je in hemelsnaam met "de oude beer vertelt aan de jonge wolf" of zo iets?), dit jaar was het thema "kleuren" en daar wist men wel raad mee.

Het verhaal was dat de kleuren samen een feestje hadden en een wasmachine ingelokt zijn. In de wasmachine waren ze hun kleuren kwijtgeraakt. Het hele weekend is gebruikt om de kleuren weer terug te krijgen. En daar zijn allerlei dingen voor gebeurd: regenbogen, gekleurde pakkekoeken, allerlei kleurenspellen, bouwpakketje met kleuren, ...

Ik hoop dat de organisatie voor 2022 ook weer *tijdig* een thema maakt en dat opnieuw *simpel* is. Zoals geluid, of licht, of magnetisme, of codes (morse!), of zo iets.

Ik begrijp de bezettingszorgen voor de landelijke organisatie maar mss moet het model anders. Op een forum zoals dit waar mensen allerlei dingen aanbieden (zoals Bart doet), en groepen daar een selectie uitmaken, dingen aanpassen en weer aanbieden, dat is toch veel beter als het huidige "jullie vragen, wij draaien" van de landelijke organisatie, zeker als het moeilijk blijkt dingen aan te bieden. Het nadeel is dat Leusden dan minder de vlag kan zwaaien maar dat gaat toch al niet zo best de laatste jaren.

Er zijn allerlei dingen die we van elkaar kunnen overnemen. De beroemde wifi-bakens ("wifi vossenjacht") bijvoorbeeld. Ikzelf heb jaren geleden IR bakens gemaakt die melodietjes uitzenden en die met een aangepaste "storingzoeker" met IR LED in een stukje pijp, gevonden kunnen worden. Er bestaan meerdere versies van de beroemde "morsebadges" als knutselproject, kosten zijn laag en als je de bestaande Gerbers opnieuw bestelt bij de printenboer heb je een knutselpakket (dat had ik voor 2019, dit gaan we over een paar jaar gewoon weer gebruiken!)

Wat in 2021 misging was de voorbereiding: zomervakantie was "laat" en de JOTA was "vroeg". Achteraf gelukkig want het is "voor de maatregelen van nu". Of we dat voordeel in 2022 ook hebben valt te bezien want Ohmega verspreidt zich op een continent waar het nu zomerseizoen is. Maar goed, laten we op tijd beginnen en laat er een wilde verzameling van projecten komen. De JOTA wordt er alleen maar aantrekkelijker door.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2021

#128 Bericht door Thom PA9T »

Vroegtijdig het thema weten is inderdaad erg prettig, dat ging super dit jaar! Het thema van 2019 "Expedition Cosmos" vonden wij bij onze groep echt heel vet. Het thema van dit jaar was ook leuk.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#129 Bericht door elsinga »

Vanuit mijn landelijke functie is het overkoepelende thema van alle landelijke evenementen al (veel) eerder bekend dan de vertaling die een individueel evenement er van maakt. Ik kan me voorstellen dat het kennen van dat overkoepelende thema kan helpen, als je daar een lokaal sausje overheen gooit dan loop je in elk geval niet erg uit de pas. Nadeel van de JOTA/JOTI is, dat het meestal het eerste (of tweede, de Scout In zou eerder kunnen zijn dan de JJ) landelijke evenement is dat met dat thema aan de gang gaat. En het is gebruikelijk om het overkoepelende thema pas op/met/door het eerste evenement bekend te (laten) maken. #keuzes

Overigens mag elke groep gewoon een eigen thema bedenken, onafhankelijk van welk landelijke thema dan ook. Maar door aan te sluiten bij het landelijke thema past de bijbehorende landelijk badge ook beter bij het eigen thema. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#130 Bericht door PA1BVH »

pe1br schreef: 27 nov 2021, 10:49
PA1BVH schreef: 23 okt 2021, 09:25
Binnen onze groep zijn we bezig met een spel voor de jj, als dat klaar is en functioneerd willen we dat waarschijnlijk aanbieden om het landelijk te kunnen spelen tijdens de jj..

Bart PA1BVH
Dat is inderdaad wel een goed idee om de landelijke Jota Joti te ontlasten.
Met je eigen groep je eigen project maken en landelijk aanbieden, eventueel via de site van de landelijke jota maar indien nodig wel zelf zorgen voor samenstellen en verzenden ?
Hierbij een spel wat we met de bevers doen..
Heel simpel en misschien al wel bekend.
De bevers mogen met schilderstape op het scherm plakken welke ze denken dat afvallen.

Code: Selecteer alles

https://www.pi4sbr.com/index.php/downloads/
member of:PI4SBR

Plaats reactie