JOTA en vossenjacht sets

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

JOTA en vossenjacht sets

#1 Bericht door PE1RIK »

We hebben bij de scouting in Lochem besloten om dit jaar toch mee te doen met de JOTA. En ik speel al een hele tijd met het idee om iets met een vossenjacht te doen. En dan lijkt mij foxoring waarschijnlijk de leukste manier om te beginnen.

Dat kan met de huidige regels ook goed: De kinderen kunnen zelfstandig op pad. En het bos is groot genoeg om hier even bezig mee te zijn.

Alleen: Ik heb geen spullen hiervoor.
Kan iemand mij hiermee helpen?
En hebben jullie nog tips voor een vossenjacht bij scouting?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5107
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: JOTA en vossenjacht sets

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Volgens mij via PA0FMY. Ook actief op dit forum.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: JOTA en vossenjacht sets

#3 Bericht door -Verwijderd account »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Volgens mij via PA0FMY. Ook actief op dit forum.
Ik heb het even opgezocht: klik hier

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: JOTA en vossenjacht sets

#4 Bericht door PE1RIK »

Dank je! Ik neem even contact op.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA en vossenjacht sets

#5 Bericht door Ton_O_E »

http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=25&t=22863
hier op het forum een paar weken terug
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: JOTA en vossenjacht sets

#6 Bericht door pa0fmy »

Laatste bericht alweer 2 jaar geleden maar de JOTA staat zo weer voor de deur. Heb ondertussen uitgebreid. nu 20 80meter ontvangers 10 80meter zenders, 10 2 meter ontvangers en diverse kleine 2 meterzenders.
Voor een bemande post op enige afstand zijn er ook twee zenders met microfoon, callgever, muziekje en antenne. Zenders zijn enkele watts. Gaat een flinke looptocht worden.
Bijlagen
80meterradios - kopie.JPG
80meterradios - kopie.JPG (44.1 KiB) 4965 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: JOTA en vossenjacht sets

#7 Bericht door PA1RAM »

Goedeavond,

Ik lees net je bericht. Ik ga dit jaar voor het eerst meedoen met de locale scoutinggroep in Zeewolde, gisteren overleg gehad en daar hadden we het ook over de mogelijkheid voor het organiseren van een vossenjacht, maar dat is nu veel te laat. Ik lees net dat jij diverse sets hebt gemaakt voor 2 meter, ik vroeg me af of de ontvangers wellicht reproduceerbaar zijn als zelfbouwproject voor de oudere scouts (15-18 jaar meen ik). Kan je info delen over deze ontvangers zodat ik dat verder kan beoordelen?

Alvast bedankt,

Richard (PA1RAM)
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: JOTA en vossenjacht sets

#8 Bericht door pa0fmy »

Eventjes iets namaken waar hoog frequent in zit door onervaren amateurs is bijna onmogelijk. Meestal werkt het niet in één keer en dat zit je als leiding vast aan een stel niet werkende apparaten waarbij je eerst maar eens beginnen moet met het nakijken van het soldeerwerk en alles over te gaan solderen. Verder moet je goed kunnen foutzoeken en heb je toch minimaal een testzendertje met verzwakker nodig een oscilloscoop en een universeel meter. Net als met pannenkoeken bakken, de eerste wordt meestal een mislukking, als je doorzet worden ze steeds beter. Wat denk je als je 12 kinderen voor het eerst zoiets laat bouwen. Verder moet je ook kunnen metaal bewerken, een uitslag maken voor het kastje en tekenen en uitknippen in blijkplaat dan zetten en solderen. Gaat vermoedelijk een verspilling van materiaal worden en komt er op neer als de leiding ze alleen gaat bouwen je dan sneller klaar bent. Houd het voor de kinderen eenvoudig. Maak iets met 4 of 5 onderdelen, b.v. een knippelicht, LED zaklampje of (morse)zoemertje / muggenverjager, o.i.d. Iets dat snel lukt hebben de kinderen veel meer plezier van.

Plaats reactie