de jeugd in Belgie oproep!

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

de jeugd in Belgie oproep!

#1 Bericht door on4avt »

Dag, onlangs is mijn kleizoon van 13 jaar ( sedert begin 2019) on3ddw geworden,
Hij is al beetje uitgeluisterd naar de rondes op 2 meter waar er alleen over het weer etc wordt gesproken;
Nu ben ik op zoek op welke manier ik hem kan in contact brengen met jongeren die ook een vergunning hebben
Danthae ,mijn kleizoon dus, zit in het 2de I W en behaald mooi resultaten. heeft voldoende interesse in techniek, en alles wat er rond is. Ook pc is aan hem toegemeten;
Ik weet van de jota enzovoort; maar zijn er rondes voor jongeren, ? Of weet iemand van andere activiteiten waar aan hij vanuit Belgie zou kunnen meedoen?
hij werkt met het toegelaten materiaal,dat ik hem met vel plezier cadeau doe om hem op de band te krijgen
Als we onze opvolgers willen aanmoedigen zullen we er moeten voor zorgen dat er dingen te doen zijn.
Alle voorstellen zijn welkom.
Vb is er een NL amateur die ook zo een qrp heeft die zou contact opnemen, via inet of eender welke app,en op die manier kunnen afspreken om in contact te komen op de radio golven, ? het mag ook in het Engels, of licht Frans , Duits leert hij nog niet. Ook natuurlijk hams uit Belgie ,NL of Franstalig welkom

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#2 Bericht door PD2R »

Een verzameling van diverse links naar diverse website voor de jeugd: https://www.iaru-r1.org/index.php/web-l ... -999616743

Moet vast iets tussen zitten waar hij iets mee kan. Mijn suggestie, laat hem eens meedoen aan een contest op HF, dat had ik op mijn 13e echt geweldig gevonden :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#3 Bericht door Thom PA9T »

Misschien is YOTA (Youngsters On The Air) iets voor hem? Of Kids Day?

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#4 Bericht door on4avt »

De links en de bedoelingen zijn allemaal goed bedoeld. Ik wil echter iets concreter,nl jongeren oproepen om zich te verenigen en hun interesses te delen via the air, niet zoals de meeste gesprekken gaan over het weer;,
Daarom als je vrienden amateurs hebt die hun qrp's een licentie hebben verworven ,licht ze in over dit onderwerp.
ik heb al 1 persoonlijke mail gekregen met een goede aanwijzing; trouwens ,wie zich geroepen voelt om daar ook aan mee te werken? Welkom.
En is vb iets is gelanceerd zijn ze op pad en kunnen ze hun gang gaan. Het is niet de bedoeling om ze levenslang te begeleiden;

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#5 Bericht door Thom PA9T »

Mag ik dan vragen wat de aanwijzing in de mail was? Dat is voor het gesprek hier wellicht interessant (ook voor de meelezers).

Ik weet niet van het bestaan van rondes voor jongeren ofzo. Wel Youngsters On The Air zomer- en winterkampen, en de bijhorende whatsapp groepen enzo. Daarnaast biedt de Scouting in Nederland ook technische kampen aan (Zoals de Tecohit https://www.tecohit.nl/ in Nederland). Wellicht bestaat zoiets in Belgie ook.

Ik denk (zoals hierboven al gezegd) dat hij een HF-contest wel tof zal vinden, maar dit is niet specifieks iets voor jongeren natuurlijk.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#6 Bericht door on4avt »

Mijn betrachting is om hem via de band in contact te brengen met jongeren teneinde praktijk te verwerven. Misschien is hij dan wel niet zo als anderen, maar heeft denk ik plankenkoorst.
Het blijft bij een qso met rapport en qth en dan is het gedaan.
Ik dacht om en groepje belangstellenden op de band te krijgen die contact houden en later uitbreiden of helemaal ermee ophouden als ze de boel onder de knie hebben;
Jongeren praten makkelijker met elkaar.
Als hij een station hoort zoekt hij de ham op in qrz .com en dan ja, wat moet ik daar tegen vertellen?
Misschien een beetje rare instelling van mij, maar ene jonge ham is de andere niet.
het voorstel hierboven om via watsapp enzo contact te leggen is niet slecht. Volgende maand is de YOTA maand in Belgie. Ik ben daarmee in contact en wacht op nieuws hoe hij daar kan aan deelnemen.
Maar momenteel is er dus niks, en de bezigheden in de states zijn veraf , de propagatie ook. beetje ieder die nu qso maakt heeft haast en wil e uit halen wat er is.Geen kwade bedoelingen hiermee.
Maar misschien ben ik verkeerd bezig.
Ik dacht alleen dat er nog enkele waren die zo erover dachten en daar iets in zagen,voor het gemak een Vlaams,Nederlands groepje;

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#7 Bericht door elsinga »

Wellicht een idee om, bij uitblijvende bestaande mogelijkheden, zelf iets te starten? Bijvoorbeeld een jongeren ronde op HF of DMR?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#8 Bericht door on4avt »

Elsinga, dat is wat ik in gedachten heb! Maar hoe begin je er aan, Er moet belangstelling zijn van de jongeren, of ze moeten op de hoogte worden gebracht.
Liefst op decameter,misschien de 80 m band; Die is doorgaans wel goed voor de directe omgeving.
DMR etc is wel mogelijk als direct contact. Mijn kleinzoon is wel meer voor deca, maar sluit de andere mogelijkheden niet uit. heb hem al beetje wijsgemaakt in dstar en Fusion. Omdat ik dat heb, ik heb geen dmr;
Ik bied hem de mogelijkheden van de toestellen. Ze zijn jong, het budget zal niet hoog liggen, een hf toestel van een paar 100 euro kan voldoen, indien ze niet het van de qro kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#9 Bericht door elsinga »

Er zijn denk ik voldoende mogelijkheden om het nieuws dat er een jongerenrond is bekend te maken. Je gebruikt er nu al eentje van. ;)

80m of een andere HF band bepaalt mede wie allemaal mee kan doen. Vanuit Noord Nederland op 80m met België in contact komen is wellicht wat uitdagend. Vandaar mijn optie voor DMR. Maar DStar of Fusion kan ook, die kunnen veel mensen zelfs cross-mode gebruiken in combi met een hotspot.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#10 Bericht door Thom PA9T »

Ik heb aan een van de Youngsters in Nederland gevraagd of er een ronde is voor Youngsters. Nu even afwachten.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#11 Bericht door on4avt »

Thom PA9T schreef:Ik heb aan een van de Youngsters in Nederland gevraagd of er een ronde is voor Youngsters. Nu even afwachten.

Mooi,

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#12 Bericht door Thom PA9T »

Er is een Telegram groep, en af en toe wordt er een afspraak gemaakt om on-air te komen. Er is dus ruimte voor een ronde denk ik!

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#13 Bericht door on4avt »

Thom PA9T schreef:Er is een Telegram groep, en af en toe wordt er een afspraak gemaakt om on-air te komen. Er is dus ruimte voor een ronde denk ik!




ik zal telegram installeren en dat bekijken, bedankt voor de tip!
Weet je ook de naam van de groep soms?

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#14 Bericht door Thom PA9T »

Ik vraag het even na!

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#15 Bericht door on4cgw »

on4avt schreef:
Thom PA9T schreef:Er is een Telegram groep, en af en toe wordt er een afspraak gemaakt om on-air te komen. Er is dus ruimte voor een ronde denk ik!




ik zal telegram installeren en dat bekijken, bedankt voor de tip!
Weet je ook de naam van de groep soms?
Dag Wily,

zopas een telegram groep gestart , young ham radio operators WW
hier kunnen skeds gemaakt worden , zelf ben ik actief in volgende modes
Fusion DMR Dstar , HF digimode CW en SSB

iedereen welkom om deze jonge radio operators een duwtje in de rug te geven.

73
Kurt ON4CGW

Plaats reactie