Klopt, vooral die LPD's kosten tweedehands ook niets meer. En in een bos hebben deze een behoorlijk bereik hoor! Ga maar uit van tegen de 500 meter.
Zo,n bakkie op een kruiwagen een beetje spriet, zou toch echt zo 2 a 3 km moeten kunnen halen. Maar voor de meeste spellen is dat eigenlijk niet nodig. Behalve wat ik hierboven las, dat het er inderdaad wel stoer uit ziet. Maar dat is het enige.
Waar ik aan zat te denken is dat ze gewoon zeker als je in een stad zit met 5 groepen, je gewoon een keer op 27 mhz digitaal gaat draaien, op packet, of iets in die trant. Want weet je wat echt het voordeel is van 27 mhz? Je kunt jeugd de basis goed leren. Geen amateur die zegt: Jongens hier heb je mijn HF set van 2500 euro, ik ben effe weg, probeer hem maar aan te sluiten, ik heb net de basis uitgelegd hoe het werkt met de SWR, hier heb je mijn Call, en een groep hier 3 km vandaan, daar doen ze hetzelfde, ik zie jullie dadelijk wel.... Dat doet dus niemand, en terecht. Wie laat nu zijn set opblazen? Niemand. Als men dit al zou doen, dan zou men heel snel ingrijpen en 95% zelf uitvoeren. Dat heeft dus geen zin.
En dat bedoel ik dus met basis. Jeugd leert door te doen. Door echt zelf te ontdekken. En juist dat gaat prima op een band als 27 mhz. Het enige wat ze verkeerd kunnen doen is de eindtrap van het bakkie opblazen, maar daar moet je best nogal wat moeite voor doen. Goed 20 euro weg, of wellicht naar een handige amateur die het ding gratis fixt. Maar wellicht dat de leiding dan ook kan opmerken dat 1 op 5 wellicht niet zo verstandig idee is. Wat ik bedoel is: Geef ze gewoon eerst uitleg, en doe dat bij een ander team ook. Laat ze de boel vervolgens zelf aansluiten, controleren en laat ze een gesprek starten. Vervolgens, kun je de keer daarop hetzelfde laten doen maar dan met digitale mode. Laat ze maar een packet modem aansluiten. En contact zien te leggen met een ander team wat dat ook doet. En vooral dat zelf doen, en weinig bemoeienis tonen, dat kan echt niet op een amateurband! Daarbij leent geen amateur voor een dergelijk expiriment zijn set uit... Wie heeft die plug gesoldeerd. Een scout van 12! Dan weet ik het antwoord al: Daar hang ik mijn set niet aan...
Je kunt ze zelf de coax kabels laten solderen, en ze de kabels zelf door laten meten. Laten zien hoe een goed gesoldeerde plug eruit ziet ect ect. Mogelijkheden eindeloos. Maar vooral: Ze zelf alles uitlaten voeren, want dat maakt het leuk. En vergeet niet, als ze daarna de smaak te pakken hebben, zeg je: Dat is 27mc, maar er is iets anders, wat nog veel, en veel leuker is, en dat is amateurradio! En zo maak je dus van de 27mc een opstapje, naar waar het voor amateurs echt omdraait. Ik denk echt dat het niet eens een slecht idee is. Deze generatie moet het echt hebben door zelf te ontdekken en te doen. Dat kan op deze manier.
|