johnvdpas schreef:
Precies wat ik dus al aangaf dat de jota terugloopt. Maar het is ook de jeugd he. Kijk, 10 jaar geleden of nog langer, dan hoorde je s avonds, gesprekken van scouts op het niveau 27mc+ dus 27mc inhoud met wat meer intelligentie zeg maar.
Maar dat doet er niet toe, omdat ze veel plezier hadden, en daar draait het om. Maar het is ook de jeugd welke dat directe contact, dus met direct terug reageren, niet gewend is. Het is gewoon een totaal andere generatie.
En wat ook vreemd is... Vroeger, 10 jaar gelden en nog langer geleden, liepen die jota's vol met oud volk. Echt iedereen kwam op zo,n jota af en was daardoor altijd een feestje... <....> Maar mijn mening, heeft dat gewoon te maken met een gigantische generatiekloof, veroorzaakt door nieuwe elektronische techniek. Omdat je dit vroeger bijna nooit hoorde. Dat moet daar toch dan wel aanliggen?
Mwoa, om maar weer even deze discussie te herstarten

Van alle voorbeelden die je hier geeft, kan ik me er in geen één vinden... De 'jeugd' zit bij de verschillende groepen waar ik heb gedraaid altijd to diep in de nachten te kletsen op de band, en er is altijd een hoop aanloop en volk. s'avond flesje bier erbij, en niveau 27MC. Heerlijk! Dus precies zoals jij aangeeft zoals het 'vroeger' was...
Nieuwe elektronische techniek kun je toch gewoon gebruiken? Ff die gidsenleiding checken op facebook samen met de Explorers, of laat de Verkenners de lokatie eens opzoeken op google maps. Ik denk dat er rondom de set bij ons zomaar 2-3 computers staan, ter ondersteuning van de JOTA...
Reflectie: mogelijk heeft het meer te maken heeft met het enthousiasme dat je zelf uitstraalt, en de klik die je hebt met de groep. Mogelijk is jouw klik met de groep in de jaren gewoon terug gelopen, juist doordat je zelf ouder bent geworden. Ik kan mezelf namelijk niet vinden in de punten die je aandraagt, maar ik ben 34 en zelf actief Scout, dus misschien heb ik makkelijk praten en is het voor mij veel makkelijk om volwassenen en oudere Scouts letterlijk naar de set te trekken...
Jouw opmerkingen vallen bij mij echter wel in het rijtje opmerkingen die ik al jaren hoor van -vooral oudere- zendamateurs: "alles loopt terug/vroeger was alles beter". Ik vind dat maar een hoop gezeur, en merk dat als je zelf enthousiast bent, de boel om je heen wel begint te lopen...