JOTA-JOTI 2016

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Edwin FRN
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2015, 14:24
Roepletters: PA7FRN

Re: JOTA-JOTI 2016

#46 Bericht door Edwin FRN »

PA6JAM, Welkom in Brabant!
PA7FRN
pa6shb.nl

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2016

#47 Bericht door PA3RIS »

Edwin FRN schreef:PA6JAM, Welkom in Brabant!
Bedankt! Maar na Aalst Waalre 2 jaar geleden zijn we al aardig gewend aan de Brabantse gezelligheid! (Ik ben trouwens geboren en getogen Brabo, de rest past zich maar aan :) )

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2016

#48 Bericht door PE2AAB »

Wederom werd dit jaar de JOTA voorbereidingsvergadering gehouden voor regio L, Eindhoven e.o. (Drukste JOTA regio in Nederland dus een beetje coordinatie is nooit weg).

In samenwerking met Scouting Aalst-Waalre die haar blokhut beschikbaar stelde en met VERON afdeling A13 (Eindhoven) en natuurlijk een ieder die hierbij aanwezig kon zijn werd de vergadering een succes. Er waren lezingen over WSPR en APRS en tevens zijn afspraken gemaakt over gebruikte frequenties voor spellen in de regio, deelnemers die aan ATV doen, EME met medewerking van Dwingeloo enzovoorts! De opkomst was fors en uiteraard zal dit volgend jaar weer een vervolg krijgen.
IMG_5844.JPG
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2016

#49 Bericht door PE2AAB »

Belangrijk!!!

Staat jouw groep juist op de A0-kaart?

Check op: https://jota-joti.scouting.nl

De inschrijving is gesloten, meer dan 200 groepen hebben zich ingeschreven voor de JOTA-JOTI 2016.

Staat jouw groep goed op de kaart? Is dit niet correct? Je kunt je gegevens in SOL nog tot 22 september aanpassen, snel daarna zal de kaart naar de drukker gaan. Anders krijgt de organisatie die niet op tijd bij de groepen.

Hoe zat het ook alweer:
Dit moet de coördinaat in decimale graden (dd.ddddd) zijn (voorbeeld, Larikslaan 5 in Leusden geeft het coördinaat 52.14004,5.42292). We hebben deze coördinaat nodig om de groep zo precies mogelijk op de A0-kaart te zetten waardoor jullie makkelijk te vinden zijn voor andere groepen. Heb je die coördinaat niet, weet je niet zeker of hij goed is of is de coördinaat in het verkeerde formaat, ga dan naar deze website en zorg dat je de goede coördinaat hebt.

Kijk hier voor hoe de kaart ongeveer uit gaat zien:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... sp=sharing
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: JOTA-JOTI 2016

#50 Bericht door pe1mix »

En om nog even wat reclame te maken:
www.kitbuilding.org
Voor het JOTA kitje van dit jaar, de badge, naambandjes en nog veel meer.
Het JOTA kitje van dit jaar is een molentje en kost maar € 3,50 per stuk.

kitbuilding .org is de website van de Service Kring JOTA-JOTI.
Dit is PlusScout kring (oude benaming Interesse-stam) die de Landelijke JOTA-JOTI organisatie ondersteunt.
Daartoe brengen ze elk jaar een bouwkitje badge en naambanje uit.
De SKJJ wil geen winst maken maar wel graag techniek bij de jeugd promoten.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2016

#51 Bericht door Ton_O_E »

Omdat het in Denekamp bijna onmogelijk is om ATV te bedrijven (ivm een hoge "berg" tussun ons en de repeater)
en wij van andere jaren weten, dat dit voor de kinderen toch erg leuk is, is het idee ontstaan om met andere
groepen te skypen.
Met een beamer op een groot scherm en een camera.
Zijn er andere groepen, die hier ook interesse in hebben?
Als je alleen een laptop of tablet hebt, gaat het natuurlijk ook.
JOTA draait om communicatie, dat hoeft natuurlijk niet perse door de ether.
contact met andere scoutinggroepen.
Voorheen PA3TON

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2016

#52 Bericht door pe1hzg »

PA3RIS schreef:Locator en coördinaat bepalen is voor heel veel groepen een probleem. Daar zijn echt heel veel mailtjes voor verstuurd bij groepen waarbij hij niet goed was.
Suggestie: volgend jaar niet om locator vragen maar om GPS coordinaten. Iedere Welp met een smartphone kan die leveren. QTH-locator daaruit berekenen (voor zover relevant - ik denk dat ik zonder kan tijdens JOTA) is automagisch te doen.

Nou voor de bonusvraag: krijgen we een AAB-style deelnemerslijst dit jaar? De lijst die ik gezien had was op groepsnummervolgorde - daar hebben we niks aan..

GJ

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2016

#53 Bericht door PA1BVH »

@ pa3ton, ik ga het bij ons eens in de groep gooien, we hebben dit bv al eerder gedaan met de bevertjes.
Misschien is het handig als je er bij vermeld hoe laat welke speltak aanwezig beschikbaar is. Onze bevers zijn er bv van 10.00u tot 12.00u op zaterdag morgen.

@ pe1hzg zo'n lijst in AAB style zou wel heul handig zijn. Wij hebben de lijst het liefste op volgorde van call al merk ik wel dat we die steeds minder gaan gebruiken sinds we internet tot onze beschikking hebben.

Bart
member of:PI4SBR

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2016

#54 Bericht door PE2AAB »

PA1BVH schreef:@ pa3ton, ik ga het bij ons eens in de groep gooien, we hebben dit bv al eerder gedaan met de bevertjes.
Misschien is het handig als je er bij vermeld hoe laat welke speltak aanwezig beschikbaar is. Onze bevers zijn er bv van 10.00u tot 12.00u op zaterdag morgen.

@ pe1hzg zo'n lijst in AAB style zou wel heul handig zijn. Wij hebben de lijst het liefste op volgorde van call al merk ik wel dat we die steeds minder gaan gebruiken sinds we internet tot onze beschikking hebben.

Bart
De AAB lijst gaat er wederom komen!

Netjes op volgorde van call zoals we die bij de set willen hebben.

Houd dit topic in de gaten :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2016

#55 Bericht door PA3RIS »

pe1hzg schreef: Suggestie: volgend jaar niet om locator vragen maar om GPS coordinaten. Iedere Welp met een smartphone kan die leveren. QTH-locator daaruit berekenen (voor zover relevant - ik denk dat ik zonder kan tijdens JOTA) is automagisch te doen.
Misschien moeten de groepen zich dan volgend jaar in laten schrijven door een welp met een smartphone. Ik ben het met je eens dat het niet moeilijk is, en toch waren grof geschat de helft van de dit jaar opgegeven coördinaten fout. En dat terwijl we er zelfs bij hadden gezet op welke website men een adres naar coördinaat kon laten converteren.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2016

#56 Bericht door PE2AAB »

PA3RIS schreef:
pe1hzg schreef: Suggestie: volgend jaar niet om locator vragen maar om GPS coordinaten. Iedere Welp met een smartphone kan die leveren. QTH-locator daaruit berekenen (voor zover relevant - ik denk dat ik zonder kan tijdens JOTA) is automagisch te doen.
Misschien moeten de groepen zich dan volgend jaar in laten schrijven door een welp met een smartphone. Ik ben het met je eens dat het niet moeilijk is, en toch waren grof geschat de helft van de dit jaar opgegeven coördinaten fout. En dat terwijl we er zelfs bij hadden gezet op welke website men een adres naar coördinaat kon laten converteren.
Ik checkte onze coordinaten op de kaart; Spot On ;-)

Frank heeft trouwens een punt; als ik door de inschrijvingslijst ga is de uniformiteit ver te zoeken.

Er staat duidelijk zónder /J de call; hele legioenen die toch die /J erachter plakken. Sommigen die de call met kleine letter schrijven, meeste staan in CAPS. O of Ø enz...

Moeilijk; lezen ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2016

#57 Bericht door PA3RIS »

PE2AAB schreef:
PA3RIS schreef:
pe1hzg schreef: Suggestie: volgend jaar niet om locator vragen maar om GPS coordinaten. Iedere Welp met een smartphone kan die leveren. QTH-locator daaruit berekenen (voor zover relevant - ik denk dat ik zonder kan tijdens JOTA) is automagisch te doen.
Misschien moeten de groepen zich dan volgend jaar in laten schrijven door een welp met een smartphone. Ik ben het met je eens dat het niet moeilijk is, en toch waren grof geschat de helft van de dit jaar opgegeven coördinaten fout. En dat terwijl we er zelfs bij hadden gezet op welke website men een adres naar coördinaat kon laten converteren.
Ik checkte onze coordinaten op de kaart; Spot On ;-)

Frank heeft trouwens een punt; als ik door de inschrijvingslijst ga is de uniformiteit ver te zoeken.

Er staat duidelijk zónder /J de call; hele legioenen die toch die /J erachter plakken. Sommigen die de call met kleine letter schrijven, meeste staan in CAPS. O of Ø enz...

Moeilijk; lezen ;-)
En mensen beseffen niet hoeveel werk dat onze afdeling inschrijving geeft. Ik durf geen schatting te doen van hoeveel mailtjes er vanuit inschrijving naar deelnemers zijn gegaan over foute coördinaten, locators en calls en dergelijke. Terwijl het toch echt niet zo moeilijk is om eerst even in het formulier te kijken wat je nodig hebt, die gegevens te verzamelen en daarna pas de inschrijving te doen.
Zo zijn er werkelijk tientallen groepen geweest die als coördinaat het LSC in Leusden opgaven. Waarom, dat stond er als voorbeeld bij van een juist coördinaat. De website waar je met een paar klikken kunt zien wat je coördinaat is stond in dezelfde regel ( http://geo.javawa.nl/zoeken/ ) , maar dat is dan kennelijk nog te moeilijk en dus wordt maar het voorbeeld opgegeven.

De conclusie zou dus kunnen zijn dat we stoppen met dingen als de kaart omdat het ons gewoon ongelooflijk veel werk oplevert. En ongetwijfeld krijgen we binnenkort weer het geklaag dat een bepaalde groep er niet opstaat terwijl ze zich wel opgegeven hebben met een coördinaat die ergens in de buurt van Madagascar ligt... (complimenten voor dingen als die kaart krijgen we een stuk minder.. :P )

Wat een geklaag trouwens.. Het blijft toch een prachtige activiteit waar ik dit jaar voor de 34e keer aan meedoe, en alhoewel op een heel andere manier als 33 jaar geleden, maar nog steeds is en blijft het een geweldig weekend.. :)

Edwin FRN
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2015, 14:24
Roepletters: PA7FRN

Re: JOTA-JOTI 2016

#58 Bericht door Edwin FRN »

Tja, dat is nu het nadeel van elk jaar de gegevens weggooien en de groepen opnieuw laten invullen.
Daarom houd ik een eigen lijst bij.
En aan de andere kant, perfectie zit in imperfectie. Het is de echtheidssertificaat van mensenwerk. :wink:

Heb de lijst naar XML omgezet. Sorteren op call, QTH of whatever is dan technisch mogelijk. Knutsel ik ook nog wel een keer.
http://www.pa6shb.nl/jota_deelnemers.xml
PA7FRN
pa6shb.nl

Edwin FRN
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2015, 14:24
Roepletters: PA7FRN

Re: JOTA-JOTI 2016

#59 Bericht door Edwin FRN »

Ik mis de volgende groepen op de kaart:

IJsselgroep, Gorssel, PE1RIK
The Challenge, Tilburg
Buffalo's, Zandvoort
Rover Crofts Groep, Bilthoven, PA6RCG
PA7FRN
pa6shb.nl

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2016

#60 Bericht door PA3RIS »

Edwin FRN schreef:Ik mis de volgende groepen op de kaart:

IJsselgroep, Gorssel, PE1RIK
The Challenge, Tilburg
Buffalo's, Zandvoort
Rover Crofts Groep, Bilthoven, PA6RCG
IJsselgroep en Rover Crofts moeten er gewoon op staan eigenlijk.

The Challenge zit volgens eigen opgave in het LSC in Leusden en de Buffalo's zitten zo'n 10 km voor de kust van Katwijk in de Noordzee. Geen idee of die laatste groep gaat varen, maar 1 ding weet ik wel, in het LSC wordt het dat weekend enorm druk en gezellig.

Even serieus, ik weet niet wat we met de groepen gaan doen die verkeerd op de kaart staan.

Plaats reactie