Digitale cursus voor leerlingen van Kwadraat-Meppel

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Digitale cursus voor leerlingen van Kwadraat-Meppel

#1 Bericht door PA3JD »

Beste OM,
In november 2013 heeft een aantal leden van VERON A-26 (Hoogeveen) en A-32 (Meppel) ondersteuning verleend aan vier praktijklessen op de Kwadraat-groep van basisschool de Akker in Meppel. In de hoogste groep van deze basisschool is de schuifradio van Chris Dorna in elkaar gezet. Zowel leerlingen en ouders, school en management waren enthousiast. Medewerking werd verleend door PA2WIV (Tinus), PA3AKK (Wim), PA3BFA (Janneke), PAoWSO (Wim), PAoDFN (Dick) en ondergetekende.
Wim, PA3AKK, heeft naderhand het ontwerp van de schuifradio verbeterd met nog meer mogelijkheden.
Chris Dorna heeft ons op zeer snelle wijze bijgestaan voor nalevering van componenten.
Medewerking is verleend door het VERON-fonds en de RABO-bank en PCBO-Meppel.
Daarbij was de bijzonder welkome inbreng van Geert Paulides, PA7ZEE. De tekstuele achtergrond, zeg maar het lesboekje, kwam van zijn hand. Hij heeft ons in het Drentse enthousiast gemaakt om dit alles op te zetten.
Een impressie is te zien op http://www.youtube.com/watch?v=E-caduQE ... 8xQbyR-7IW

Het vervolg is om in 2014 de theorie achter de praktijk aan de leerlingen over te brengen. We realiseren ons, in overleg met de leerkracht van Kwadraat-C, Gert Egberts, dat dit niet te diep moet gaan.
Toch hebben we de ambitie om deze groep in contact te brengen met het N-Examen.
Wij dachten aan de mogelijkheden van de DLZA, omdat de Kwadraat-C-Groep zeer bedreven is in het omgaan met de digitale leerweg. Zij kunnen dan ook in eigen tempo en op hun eigen wijze en met ondersteuning, het traject bepalen van het leren.

Onze vraag aan u is:
- heeft u ervaring met de cursus van de DLZA;
- heeft u ervaring met het didactische/pedagogische component bij een digitale cursus voor hoogbegaafde leerlingen van 11/12 jaar;
- waar kunnen wij een eventuele subsidie/financiële ondersteuning ontvangen om dit project voor 29 leerlingen te realiseren?

Wij zijn er van overtuigd dat u ons, met uw inbreng en adviezen, kunt helpen dit project te realiseren.
Vriendelijk verzoeken wij u ons te berichten via pa3jd@veron.nl

Wij zijn enthousiast om leerlingen in aanraking te brengen met onze hobby. Uw bijdrage in welke vorm dan ook, wordt bijzonder op prijs gesteld.

73, Joop, PA3JD

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Digitale cursus voor leerlingen van Kwadraat-Meppel

#2 Bericht door coolepascal »

Grappig om te zien, lijkt erop dat de leerlingen er ook plezier aan hebben.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Digitale cursus voor leerlingen van Kwadraat-Meppel

#3 Bericht door elsinga »

Joop,

ik heb ervaring met de DLZA. De stof is goed te doen, maar soms wat cryptisch of van (niet bij mij passende) humor voorzien. Je zou het gewoon kunnen proberen.

Qua financiele odnersteuning zou je de DLZA kunnen vragen of ze de leeromgeving gratis ter beschikking willen stellen voor dit project. Zou voor hen ook leuk zijn, als 29 jonge kinderen op die manier aan hun papiertje kunen komen. En anders kost de DLZA maar 10 euro borg, die je na behalen van het papiertje terug kunt vragen (of kunt doneren).

Andere methode is mijn samenvatting gebruiken. Is gratis en welliswaar voor F, maar de N onderwerpen zijn goed gemarkeerd (je gebruikt dan niet het hele document). Wil je mijn document gebruiken zonder de F ballast, dan ben ik best bereid om de bronbestanden te delen met jullie (in ruil voor het weer publiceren van het resultaat op mijn site). Op mijn site staan ook vele in het verleden gegeven examens, om te oefenen.

Erg leuk om te zien dat dit project verder gaat! Jonge aanwas is lastig te krijgen, maar dit is een mooie manier.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Digitale cursus voor leerlingen van Kwadraat-Meppel

#4 Bericht door PA3BAS »

Om de prijs hoef je het niet te laten. Dat is alleen een borg van 10 euro, die je dus na het afronden van de cursus terugkrijgt.

- De 'humor' was aan mij ook niet besteed en zorgt ervoor dat je op sommige punten de stof zelfs verkeerd leert, maar met een beetje nadenken lukt dat wel....

- Je kan op school beginnen, en dan later thuis inloggen en de draad weer oppakken, om vervolgens eenn dag later op school weer verder te gaan etc.

- Je kan niet 'stiekem' vooruit werken. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een toets en je kan pas verder als het resultaat van die toets goed genoeg is.

- Als je het niet snapt is er ondersteuning te vinden op een eigen Teamspeak-server. Je kan daar ook luisteren naar een aantal kanalen en repeaters.

- ik heb voor N gestudeerd, en ben voor F geslaagd. De stof wordt dus ruimschoots behandeld, en ik denk als je de cursus eerlijk doet dat je dan begoorlijk zeker bent van een goed resultaat op het examen.

- Bij het examen mag je een eenvoudige, niet programmeerbare, rekenmachine gebruiken. Ik heb er eentje gebruikt (Casio, ik meen €10 bij de AH) waar je een formule in kan stoppen en dan de variabelen aan kan passen. Heel handig en toegestaan, want je kan de formules niet inprogrammeren.

- Kijk even vanaf welke leeftijd je daadwerkelijk alleen 'los' mag op de frequenties. Er staat me iets van bij dat dat pas vanaf 14 jaar is, al kan je het papiertje op jongere leeftijd halen. Tot die tijd zou je dan onder de call van een helpende amateur moeten uitkomen. Je mag dus wel eerder examen doen, maar mag pas een call aanvragen vanaf die leeftijd.

Edit: Alleen 'los' met N mag vanaf 12 jaar, met F is dat 14 jaar.
.... But will it blend?

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Digitale cursus voor leerlingen van Kwadraat-Meppel

#5 Bericht door johnvdpas »

Prachtig, en het lukt ook nog. Persoonlijk, maar dat is mijn idee is een ideale leeftijd voor met de N cursus te beginnen toch echt 12-14 jaar.

Ik heb ook gehoord dat er iemand van 8 geslaagd is voor een N examen, maar ik denk niet dat het reeël is je op deze leeftijd te richten voor een examen. (Dat is dus wat anders dan intresse opwekken in radio voor de duidelijkheid, want dat kun je echt wel op 8 jarige leeftijd)

Dat iemand van 8 slaagd is namelijk een zware uitzondering te noemen. De leeftijd 12-14 kun je echt als ze het zelf willen met een 1 jarige cursus veel leerlingen naar een examen helpen. Ben ik van overtuigd. Nadeel is dat ze er wel te gemakkelijk over denken meestal maar goed.

Daarbij denk ik dat veel N amateurs van 12 een positief effect heeft op andere n amateurs en met name diegene die er heel veel tijd in hebben gestoken. (Paar dagen geleerd....) om toch een F papiertje te halen.

Ik ken nu ook mensen met een hbo of universitaire opleiding met een Novice papiertje. Als er dan iemand op ze af komt ik ben Jantje van 12 met een n papiertje denk ik dat ze heel snel voor F opgaan...

Er zijn namelijk veel N amateurs die makkelijk F kunnen, maar omgedraaid ook waarvoor N het hoogst haalbare is. Met nog een hele grote groep er tussen in.

Dat is wellicht nog wel de beste manier om F amateurs te kweken... Een win win situatie!

Plaats reactie