JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc

Zit jouw station horizontaal of vertikaal op 2m tijdens JOTA?

Peiling eindigde op 20 okt 2012, 08:44

Horizontaal
5
19%
Vertikaal
3
12%
Meest horizontaal, lokaal vertikaal
7
27%
Meest vertikaal, DX horizontaal
10
38%
Geen 2m voor ons!
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 26

Bericht
Auteur
Joop1972
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 dec 2011, 09:20
Roepletters: PD5JW

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#16 Bericht door Joop1972 »

Voor diegenen die er al eens zijn geweest Cabane Henri de Walque. Dit terzijde.
On topic, ik begin wel te twijfelen of ik de gecombineerde 2/70 beam nu een kwarstlag ga kantelen, dwz horizontaal polariseren ipv verticaal... Ik twijfel hier al enkele jota's over, maar tot nu toe heb ik de afgelopen jaren veel verbindingen horizontaal gemaakt. Vaak door heel Nederland. Belgie kent niet veel JOTA stations...

Joop / PD5JW

ON5PU
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jul 2006, 15:05
Locatie: Turnhout

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#17 Bericht door ON5PU »

Dit zijn de antennes van dit jaar voor 2m (was vorig jaar ook zo) voor PA6PSG, Pastoor Simonsgroep in Loon op Zand. 2 x 9el. horizontaal gestacked...
Bovenop nog rondstraler voor 2/70 en 23cm

Voor HF dit jaar alleen een 80m dipool, volgend jaar weer het kanon neerzetten. Voor ATV komt alles in een 35m hoge kantelmast.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ON5PU op 15 okt 2012, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

ON5PU
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jul 2006, 15:05
Locatie: Turnhout

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#18 Bericht door ON5PU »

PC1A schreef:@Robert : Wij hebben wel een 7 ele voor 2m, ook wel rotoren, maar geen rotorkabel.........

En ik weet niet wat je voor 2m wilt gebruiken, maar de ts2000 leveert 100W op 2m.
PreAmp heb ik niet.

:idea:
In een TS2000 zit al een pre-amp die wonderbaarlijk goed werkt (vergeleken met SSB pre-amp).

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#19 Bericht door PC1A »

Klopt, maar 80m kabel compenseren, doe je toch beter met een preAmp bovenin de mast.

Daarintegen werkt het altijd beter dan een rondstraler (waar ook geen preAmp achter hangt)
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#20 Bericht door elsinga »

Ach, we hebben bovenin de toren ook een platform, dan heeft Anton nog maar een meter of 8 coax nodig. Gewoon stoeltje erbij en gaan! :shock: :lol: :lol: 8) :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD3RB - Ruben
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 dec 2011, 13:38
Roepletters: PD3RB

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#21 Bericht door PD3RB - Ruben »

Hallo allemaal

Wij zitten op de 2 meter met een horizontale yagi en 2x een rondstraler. Aangezien we de meest noordelijke groep zijn, is de spoeling redelijk dun, maar Heerenveen, Leeuwarden, Harlingen, Groningen moet lukken.
Daarnaast op HF met 2x dipool en 1x Endfed horizontaal.

We hebben er zin in!!

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#22 Bericht door PE5PVB »

Tja, dan heb je wel een voordeel. Antenne hoef je maar maximaal 90 graden te draaien om de rest van Nederland te werken ;-)
We werken elk jaar wel met een groep uit Groningen of Friesland. Gewoon in FM. In principe kan dat dagelijks op 2m en 70cm, alleen het ontbreekt bij steeds meer amateurs aan antennes.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#23 Bericht door elsinga »

PD3RB - Ruben schreef:Wij zitten op de 2 meter met een horizontale yagi en 2x een rondstraler. Aangezien we de meest noordelijke groep zijn, is de spoeling redelijk dun, maar Heerenveen, Leeuwarden, Harlingen, Groningen moet lukken.
Heerenveen (PC5E/J dus) werkt alleen vertikaal, dus vanuit Dokkum (De Granaet? Gok ik even) is het horizontaal niet echt handig. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#24 Bericht door PE5PVB »

Nogmaals, met een leuke horizontale richter werk je praktisch heel Nederland, indien je tegenstation ook gericht zit.

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#25 Bericht door PC1A »

Nogmaals, ik neem de 7 ele FlexaYagi gewoon mee. ik heb schijt aann Robert.... :mrgreen:

Edit: Dokkum - Oranjewoud dat moet altijd lukken, zelfs met RG58........
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#26 Bericht door elsinga »

PC1A schreef:Nogmaals, ik neem de 7 ele FlexaYagi gewoon mee. ik heb schijt aann Robert.... :mrgreen:

Edit: Dokkum - Oranjewoud dat moet altijd lukken, zelfs met RG58........
Ach, we kunnen altijd Anton de toren in sturen om de mast met de hand te draaien. 8) :mrgeen:

(zo direct de auto volladen en straks naar het scoutinggebouw om de toren af te bouwen)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#27 Bericht door pe5jw »

Zet hem anders richting zuiden en de rest werk je wel op de achterkant :)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#28 Bericht door johnvdpas »

Ook al is het al bijna 2 jaar oud. Ik reageer toch..

Je ziet dat steeds meer stations ook met richtantennes verticaal gaan werken. Als je dan horizontaal zit, scheelt dat behoorlijk in db's. Omgedraaid natuurlijk ook.

De ouderwetse opstelling is horizontale yagi met verticale dualband antenne. Overigens in mijn ogen ook de beste opstelling, omdat het ook makkelijker te instaleren valt. Zeker op een jota waarna je alles weer moet afbreken.

Zou op zich niet dom zijn om daar (natuurlijk niet bindende) afspraken over te maken. Omdat als elk station de zelfde opstelling aanhoud, dit wel het beste zend resultaat geeft...

Geld voor amateurs ook. Maar ja, dat doen amateurs niet omdat ze met alles willen experimenteren.

Overigens voor SSB is het wel bijna altijd bij de meeste amateurs horizontaal. De reden dat ze met verticale richtantennes werken is ook om beter in te stemmen op gewone verticale antennes. Die meestal op fm worden gebruikt. Maar voorstander ben ik er niet van...

Eigenlijk is het wel vreemd dat er niets is afgesproken van welke antennes het beste passen. Op heel veel andere vlakken is dat namelijk wel. Bijvoorbeeld op 10 meter zit je standaard op usb of op fm. LSB wordt weinig gebruikt (ook omdat USB op 10 iets beter werkt)... Met andere woorden dan gebruikt iedereen het (ongeschreven) regeltje tot 10 mhz lsb, daarboven usb.

Maar voor antennes is daar minder overeenstemming over.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#29 Bericht door pe5jw »

Euh dat is toch ook logisch.
Op hf (Hoger weet ik eerlijk zeg zo niet) draait de polarisatie met elke hop daar valt dus geen afspraak over te maken.
En je geeft voor 2m eigenlijk zelf al aan wat er gebruikt wordt.
ssb horizontaal een fm vertikaal dat ligt het meest voor de hand toch.
(repeaters zijn over het algemeen vertikaal en mobiel ook dat is hoofdzakelijk FM)

Met de jota en contesten wordt idd ook vaak horizontaal FM gebruikt.
Eens in de regiocontest een verbinding gemaakt die halverwege eindigde omdat het tegen staion zin beam minn richting in draaide,
dat ging dus niet hij horizontaal ik vertikaal.
Ik zou dan dan ook graag een kruisbeam gebruiken in combi met een multiband vertical op 2m.

Over circulair zulen we het maar niet hebben ;)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#30 Bericht door PH1Z »

Bij onze laatste veld weekend hadden wij een 75 mtr hoge mast met daaraan 100mtr H1000 en 100mtr rotorkabel.

Werkte perfect op de 2 mtr ;-) heel Nl makkelijk te werken hihi. https://www.facebook.com/charliequebec. ... tos_stream
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

Plaats reactie