Zomerkamp ronde 23 juli

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0W
Roepletters: PD0W

Zomerkamp ronde 23 juli

#1 Bericht door PD0W »

Hey allemaal!

Op 23 juli doe ik mee aan de zomerkampronde vanuit Zeewolde📡. Ik vroeg me af of er zendamateurszijn die eerder hebben meegedaan vanuit Zeewolde. Ik ben namelijk benieuwd hoeveel hoogte ik ongeveer nodig heb om PI3UTR goed te kunnen bereiken. Alle ervaringen zijn welkom!

Daarnaast ben ik benieuwd welke scoutinggroepen er nog meer te horen zijn tijdens de ronde. Zelf ben ik actief met de gidsen van Scouting Jorisgroep Oudewater.
.

De ronde zal verdergaan op de 40 meterband. Hiervoor gebruik ik een Cloudburner als antenne. Maar ik vroeg me af: wat zijn jullie ervaringen met andere 40m-antennes zoals een dipool endfed,FD4 of FD3, vooral als ze laag hangen? Ik hoor graag wat jullie gebruiken om goed hoorbaar te zijn in Nederland 🇳🇱.

Tot dan!
73, PD0W

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

Re: Zomerkamp ronde 23 juni

#2 Bericht door PA3DJS »

Leuk dat je een groep ondersteunt om mee te doen aan de ZomerkampRonde. Samen met een andere amateur gaan we dinsdag een dipool voor 40 m band ophangen op PBC Austerlitz. Vanaf daar zijn we alle 4 de rondes actief als service voor de bezoekende groepen. Helaas kan ik je niet vertellen wat je nodig hebt om vanuit Zeewolde goed over UTR te komen.

Ik ken de term cloud burner als equivalent voor NVIS antenne, maar niet als een specifieke antenne. Wat goed werkt:
-hele golf horizontaal opgestelde loop.
-hele golf dipool (met bijv kippenladder gevoed)
-halve golf dipool
-halve golf als inverted V
-halve golf eindgevoed (20 m lange draad)
-FD3

Wat het zacht gezegd niet goed doet op 40m band voor NVIS
-40 m lange eindgevoede antenne (enkele lange draad van 40 m horizontaal gespannen)
-40 m lange eindgevoede antenne als inverted V gespannnen
-FD4 horizontaal gespannen
-FD4 als inverted V gespannen
-verticaal opgestelde sprieten

In jouw geval (Zeewolde) zit je over grond met best goede geleiding, en dat helpt. 6..10 m hoogte voor een halve golf dipool of hele golf loop moet prima gaan.

De condities zijn de laatste tijd niet heel voorspelbaar, dus we moeten maar hopen dat het op de ZomerkamprRonde dagen goed gaat op 40 m (NL naar NL verbindingen). Uit de info die ik heb ontvangen is er geen "terugval" naar 80 m mocht 40 m niet werken.

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#3 Bericht door PE1PQX »

Euh.. ikke nie snappe nie...

PD0W heeft het over een zomerkampronde op 23 juni, en die datum zijn we al bijna een week voorbij.
Moet de datum dan wellicht 23 juli (een woensdag) zijn??
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3DJS
Contacteer:

#4 Bericht door PA3DJS »

PE1PQX schreef: 29 jun 2025, 13:51 Euh.. ikke nie snappe nie...

PD0W heeft het over een zomerkampronde op 23 juni, en die datum zijn we al bijna een week voorbij.
Moet de datum dan wellicht 23 juli (een woensdag) zijn??
Natuurlijk 23 juli, 23 juni valt niet op een woensdag.

PA3GVQ

#5 Bericht door PA3GVQ »

Hi Jouri, leuk dat jullie mee doen met de zomerkamp ronde! Goed dat je nu al bezig bent om te bedenken hoe dat aan te gaan pakken en wat je nodig hebt.

Voor 40 meter sluit ik mij aan bij PA3DJS, gebruik een dipoolachtige antenne op een meter op 5 a 10 hoog en de kans is groot dat je gehoord wordt met een stevig signaal, mits er voldoende NVIS reflectie is.

Hij slaat de spijker op de kop: FD4's, end-fed antennes en verticale antennes stralen voor 40 meter niet of niet voldoende recht omhoog en daardoor is je signaal duidelijk minder tov een simpele dipool antenne voor 40 meter. Vanuit PBC Austerlitz is het signaal zowel op 40 als 80 meter altijd prima door heel Nederland en daar buiten te horen. Dus PA3DJS en crew hebben dat altijd piekfijn voor elkaar!

Voor 2 meter heb ik even gekeken naar de website van Hobbyscoop. Als ik de informatie goed lees, zal je het signaal ontvangen van PI3UTR zender vanuit IJsselstein op ongeveer 44 km van het scouting landgoed. Dat kan goed gaan met een sprietje op wat hoogte, maar mogelijk met een klein beetje ruis in de ontvangst. Maar met een kleine beam van 2 tot 4 elementen verticaal op een paar meter hoogte gericht naar IJsselstein verwacht ik dat PI3UTR ruisvrij te ontvangen moet zijn. Er staan repeater ontvangers in Hilversum, Almere en IJsselstein dus ik denk dat jullie signaal ontvangen geen enkel probleem is. Zowel niet met een spriet als met een kleine yagi. Let wel op dat je de juiste subtoon gebruikt! Daar zijn groepen ook wel eens mee in de mist gegaan.

Succes met alle voorbereidingen!

Edwin

PD0W
Roepletters: PD0W

#6 Bericht door PD0W »

Bedankt voor jullie reacties en uitleg, Edwin en Wim. Als ik het goed begrijp: als je een 40m dipool spant op 5 à 10 meter hoogte, dan heb je een goede NVIS-antenne. Heeft een ronde leider ook NVIS antenne?

Ik ben stiekem wel benieuwd welke set jullie gaan gebruiken.

Ik wil zelf 2m met de 897d en 40m met mijn Yaesu FT-891 gebruiken.

PA3DJS
Contacteer:

#7 Bericht door PA3DJS »

PD0W schreef: 29 jun 2025, 18:25 Bedankt voor jullie reacties en uitleg, Edwin en Wim. Als ik het goed begrijp: als je een 40m dipool spant op 5 à 10 meter hoogte, dan heb je een goede NVIS-antenne. Heeft een ronde leider ook NVIS antenne?

Ik ben stiekem wel benieuwd welke set jullie gaan gebruiken.

Ik wil zelf 2m met de 897d en 40m met mijn Yaesu FT-891 gebruiken.
Als het goed is heeft de rondeleiding voor 40 m nu een NVIS antenne. Als (vanaf PBC Austerlitz) Frans (PA7FVR) draait, gebruikt hij een FT857. Als ik er bij been gebruiken we een TS590SG voor HF.

Het zou mooi zijn als er even iemand reageert vanuit de omgeving Zeewolde m.b.t. de dekking van PI3UTR.

@PA3GVQ. We hangen dit jaar alleen de halve golf 40 m dipool voor 40 m op, vanwege dat er geen 80 m back up is. Joeri zijn signaal moet echt beter zijn dan dat van ons. Wij zitten op PBC over droge zandgrond. Zeewolde is lekkere klei. We gebruiken geen zwevende reflectiedraad, omdat die dan in de weg hangt.

Thom PA9T
Roepletters: PA9T

Re: Zomerkamp ronde 23 juli

#8 Bericht door Thom PA9T »

He Joeri! :D

HF: wat ook werkt is een 10-20-40 end fed. Die gedraagd zich elektrisch als een halve golf eindgevoed (20 m lange draad), maar dan 12 meter lang. De kortere draad kost je efficientie, maar hij is handzamer en makkelijker op te hangen dan een dipool omdat je maar 2 ophangpunten (bomen, masten) heb in plaats van 3 bij een dipool.

2 meter: de zendantenne van PI3UTR zit op 350m hoogte in de Gerbrandytoren in IJsselstein. De radiohorizon zit daarmee op ongeveer 66km en Zeewolde zit op 44km afstand. Dus je bent binnen bereik van de zender. Het Scouting landgoed ligt wel laag en je moet over de dijk heen, maar als je de 2m antenne hoog in een boom hangt zou je IJsselstein moeten kunnen ontvangen. Ontvangers van PI3UTR die jouw signaal zullen ontvangen zitten in Almere en Hilversum, dus dat is dichtbij.

Maar als iemand in Zeewolde iets kan zeggen over PI3UTR dekking zoals Wim PA3DJS aangeeft, zou dat fijn zijn! :)

Je mag van mij wel de 10-20-40 end fed, de 2m slappe arnold en 12m spiderbeam mast lenen.

Juul - PE0GJG
Roepletters: PE0GJG
Contacteer:

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik woon op zicht afstand van Zeewolde, Biddinghuizen, en heb geen problemen met PI3UTR.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3GVQ

#10 Bericht door PA3GVQ »

Ok dus voor 2 meter PI3UTR zal het best gaan werken met een standaard spriet op een klein mastje. Dat is veel belovend.

Wat betreft 40 meter is het heel belangrijk zo veel mogelijk signaal onder een hoek van 70 tot 90 graden weg te krijgen. Dat gaat het beste inderdaad met een dipool antenne of horizontale quad/loop rond de 5 a 10 meter van de grond. Lager zal ook werken maar een stukje minder. Probeer de antenne zo horizontaal mogelijk te krijgen, dan heb je het minste last van storingen van de grond heb je maximaal signaal naar boven. Lukt dat niet probeer dan de inv-V hoek van de antenne bij voorkeur zo klein mogelijk te houden.

Wat je zeker niet moet willen is voor contacten op korte afstanden is iets verticaal of een (end-fed/windom) antenne die niet zuiver horizontaal hangt. Dat is leuk voor DX met een lage hoek, maar je wilt nu zo veel mogelijk energie recht omhoog krijgen.

Zodra je een verticale component gaat introduceren met een end-fed gaat de signaal sterkte recht omhoog flink naar beneden en wordt ook de hoogte boven de grond ineens heel kritisch. Dat kan zo maar eens een paar S-punten schelen. Dat is ook de reden dat een FD-4 windom het vaak wat minder goed doet op 40 meter, omdat deze een raar patroon heeft tussen 50 en 90 graden omhoog op 40 meter en die ook nog eens sterk afhankelijk is van de hoogte van de antenne. Feitelijk wat Wim ook al aangeeft.

In alle gevallen zal geldt: als de reflectie goed is, wordt je met elke antenne gehoord op 80/40 meter in NL. Maar als de reflectie minder of minimaal is, dan blijven de stations met klassieke dipool antennes (veelal met kippenladder) en horizontale loop antennes op de juiste hoogtes uit ervaring vaak het langst goed en sterk hoorbaar binnen Nederland.

Vergeet niet een antenne die bijvoorbeeld 13 dB minder NVIS signaal geeft zal je moeten compenseren met veel meer zendvermogen. Dus iemand met een perfecte dipool met een klein portable setje van 5 Watt, is dan waarschijnlijk beter of even sterk te ontvangen als iemand met een minder goede antenne met 100 Watt. Dit hoor je vaak vaak bij POTA stations op 40 meter die een 2x 10 meter dipool gebruiken met kippenladder, die kunnen vaak verrassend goed te ontvangen zijn ondanks dat ze maar 1 tot 5 Watt gebruiken.

Succes met de voorbereidingen!

Hylke_PA9HK
Roepletters: PA9HK
Contacteer:

#11 Bericht door Hylke_PA9HK »

PD0W schreef: 29 jun 2025, 08:33 Ik vroeg me af of er zendamateurszijn die eerder hebben meegedaan vanuit Zeewolde. Ik ben namelijk benieuwd hoeveel hoogte ik ongeveer nodig heb om PI3UTR goed te kunnen bereiken. Alle ervaringen zijn welkom!
Ha Joeri, ik heb een paar weken geleden op het Scoutinglandgoed op de dijk gestaan met een porto met 1 W, een ruisvrije verbinding met PI3UTR was zeker mogelijk. Ga wel op de dijk staan, dan sta je lekker vrij en hoef je niet aan de slag met spullen in een boom te hijsen.
Veel succes vanaf ons mooie Scoutinglandgoed!
Hylke Kingma, 20 jaartjes jong, Hoofd Communicatie Scout-In25, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Plaats reactie