JOTA-JOTI 2024

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Roepletters: PA9T

Re: JOTA-JOTI 2024

#106 Bericht door Thom PA9T »

Het is hier wat stil geworden... Zijn er nog meer ervaringen? :D

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#107 Bericht door PA3DJS »

Bij ons was dit jaar het kampvuursoldeerproject. Alleen niet zo handig dat we loodvrij soldeer hadden in combinatie met niet optimale soldeerbouten. De lage toren wordt natuurlijk als speelobject gebruikt. Via een net kon je omhoog en via de kabelbaan naar beneden.

Jij (PA9T) hebt op de vrijdagmiddag nog een RZA (blond/lang) van ons gesproken die onze PG6JC roepnaam even kwijt was.... Ik was vrijdag pas laat bij de JOTA vanwege dat ik nog geen maand terug een oude mannen ingreep heb gehad. Ik heb het eind van de JOTA wel gehaald inclusief samen opruimen, maar kon verre van voluit gaan natuurlijk.

Vanwege dat er altijd dingen op het laatst komen, en ik niet 100% fit was, hebben we 10m en 70 cm laten vallen.

PD2EW
Roepletters: PD2EW

#108 Bericht door PD2EW »

.

Weinig tijd gehad voor nevenactiviteiten, vanwege privé-omstandigheden. Nu weer even in wat rustiger vaarwater, dus hierbij een bijdrage.

Bij ons ging de JOTA op routine...

In de opkomst op de vrijdagavond, het weekend vóór de JOTA, begonnen we met het soldeerprojectje. Met 13 soldeerboutjes en even zoveel siliconenmatjes werd fanatiek begonnen aan het betere soldeerwerk. In de pauze had ik al deze projectjes al nagekeken op eventuele fouten, dus daarna werden de ze afgebouwd. Het ging de jongelui dit jaar erg goed af, want alle projectjes werkten… en wel in één keer!

Het weekend erop werd het echte JOTA/JOTI weekend gehouden.
Bart (PE1RIK), Hugo en Devi kwamen er nu ook bij en ook Henk (PA3ESB) was weer van de partij (elk jaar weer in zijn trui met callsign erin gebreid!).

Op de vrijdag is het altijd weer een toer om alle Windows laptopjes (o.a. nodig voor de chat) bijgewerkt te krijgen. Bij ons in het bos ligt geen glasvezel, dus internet gaat via het ‘good old’ ADSL kopernetwerk. Gelukkig hebben we alles bijtijds weer in/op orde gekregen.
In het geïmproviseerde slaaplokaal stond een SDR opstelling, met een grote TV als beeldscherm. Een kloonversie van de x200 antenne werd met 2x 20mtr SAT/TV coax aangesloten en in een boom gehesen
De schuifmast van Edwin (PD2AVS) werd voorzien van de ‘ouwe getrouwe’ V2000 antenne. Ons gebouw staat in het bos en met een niet zo’n grote groep is een eigen mast pionieren dus geen doen. Deze geleende mast heeft zich in het verleden al prima bewezen en we zijn erg blij dat we hem dit jaar ook weer mochten lenen.
De bossen coax kwamen dus ook weer uit de opslag en de meest betrouwbare kabels werden uitgerold. Ik zag ook nog wat wel héél erg ‘vage’ PL259 stekkers aan kabels bungelen en heb die kabelbossen dus voor de veiligheid maar even apart gehouden…, achteraf bleek dat maar goed ook.. (onderste foto)

De openingsuitzending werd door enkelen op de Icom 706 en op de SDR opstelling gevolgd. Er werden ook nog even wat verbindingen gemaakt en kort daarna gingen de eersten al ‘op één oor’. Binnen moest het dus rustig zijn en dus op naar de volgende dag.
De zaterdag stond bij ons in het teken van muntjes verdienen, om aan het eind van de middag daar de onderdelen voor een zelf te timmeren en schroeven raceautootje mee te kunnen kopen.

De Arduino reactiespellen deden het goed, op onderstaande fotootjes is dat linksonder: de ronde zwarte schijven op de witte tafels.
Ook het LED racespel ging weer als een speer.
Verschillende opdrachten moesten gedurende de dag worden uitgevoerd en de muntjes werden op die manier verdiend.
Hilarisch is het, als de ouders er aan het eind van de middag er ook bij komen en het raceautootje zich moet bewijzen op de aangelegde racebaan.

De radioshack werd afwisselend bemand en het bleef dit keer alleen bij VHF spraakverbindingen, vooral met JOTA stations in de omtrek en de regio.
Enkele jongelui hebben ook verbaasd meegekeken hoe je kon mee- en afluisteren met de SDR radio (spectrumplaatje hieronder).

Ik had ook nog een SSTV projectje meegenomen en dat werkte door reeds eerder voorbereide MP3’tjes af te spelen op een FM modulatortje.
Met de SDR opstelling kon je dan handig meeluisteren naar het gefluit op de FM band (107,4 MHz). Met het Robot36 appje kan je het gefluit dan weer decoderen.

Aan het eind van deze zaterdag ging ik met ‘junior’ nog even het geleende mastje terugbrengen. Hij met de porto aan het oor en ik met de handen aan het stuur. Even over de sluis van Eefde en daar hebben we nog radiocontact gehad met PE1BBG in Zutphen (op onderstaande fotootjes: midden rechts), waar we uitgenodigd werden om nog even ‘langs’ te komen.
Daarna het mastje afgeven en binnendoor naar huis, langs 'de Riebeek', waar men zich buiten stond op te warmen bij het vuurtje en waarvan ik geen radiosignalen meer hoorde (en niet aan ben geweest), dus maar door naar huis.
Met een geeuwende ‘junior’ naast me kwam er een eind aan een welbestede JOTA 2024.

P.s.: bijgaande sfeerfotootjes zijn bewust verkleind geplaatst.

.
Bijlagen
2024-jota1.gif
2024-jota2.jpg
2024-jota3.jpg

PE1ORG
Roepletters: PE1ORG
Contacteer:

#109 Bericht door PE1ORG »

leuk al die ervaringen!
Ik heb overwogen om alles te kopiëren en hier te plakken, maar ik kan ook simpel even verwijzen naar mijn site.

Scouting de Verbinding PA98SDV/J
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

Thom PA9T
Roepletters: PA9T

#110 Bericht door Thom PA9T »

PE1ORG schreef: 30 okt 2024, 09:11 leuk al die ervaringen!
Ik heb overwogen om alles te kopiëren en hier te plakken, maar ik kan ook simpel even verwijzen naar mijn site.

Scouting de Verbinding PA98SDV/J
Mooi verhaal! Zaten jullie in FM tijdens dat lange QSO met PE2AAB/J? En wie sliep er in dat tentje naast die grote 32m mast? :lol:

pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

#111 Bericht door pe2aab »

Jep. QSO op 2m was in FM. Overigens ook kort SSB geprobeerd toen ik nog verticaal zat. Dat lukte ook ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE1ORG
Roepletters: PE1ORG
Contacteer:

#112 Bericht door PE1ORG »

Thom PA9T schreef: 30 okt 2024, 11:47 En wie sliep er in dat tentje naast die grote 32m mast? :lol:
Ehm, dat was ik :D
Overigens hebben drie van de vijf zendamateurs in een tentje geslapen, ver weg van de in de blokhut slapende "jongeren" :mrgreen:
IMG_9742.jpg
Maar dat gele tentje is dus van mij.
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

Plaats reactie