JOTA - WiFi vossenjacht
- pe1rdp
- Roepletters: pe1rdp
- Contacteer:
JOTA - WiFi vossenjacht
"In den beginne" ... werden er vossenjachten georganiseerd voor de JOTA kids met antennes, radio's, 80m vossenzender en andere soortgelijke apparatuur.
Mijn ervaring was dat er altijd wel wat niet fatsoenlijk werkte met de apparatuur. Deze moest van zolder worden gehaald, waar lag het spul ook alweer? Oh nee... de batterijen zijn gaan lekken, de ontvangers waren verlopen, antennes braken af.
Spoed reparaties voor de zendamateurs en steeds minder plezier voor de kinderen. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Kinderen zijn nu vooral geinteresseerd in schermpjes en vergroeid aan hun telefoon. Daarom hebben een jaartje of 10 geleden een alternatieve vossenjacht gemaakt. De vossen zijn nu geen 80m zenders meer maar WiFi accesspoints en de ontvangers zijn verruild voor smartphones.
Dit bleek wel een succes en daarom heb ik afgelopen jaren enkele WiFi accesspoints verzameld en hun SSID aangepast naar JOTA1, JOTA2, JOTA3, etc.
Ik heb voor SiteCom AP's gekozen omdat deze dingen nog werken op 5V en dus met een powerbank kunnen worden gevoed. Er is ter plekke daarom geen 230v nodig en hierdoor waren wij niet langer afhankelijk van de medewerking van derden.
Was er een WiFi AP gevonden, dan kon er een QR code worden ingescand die de kinderen een hint gaf om verder te lopen op zoek naar het volgende AP.
Op een 2AH powerbank runnen ze moeiteloos enkele uren.
Techniek gaat steeds verder en ik ben de AP's nu aan het vervangen voor Arduino ESP8266. Kleine modules die je kunt omtoveren tot AP en hierop heb ik een website gemaakt. De kinderen moeten dan erop inloggen en krijgen een quiz voor hun kiezen. Achter elk antwoord zit weer een andere pagina die hun een hint, een foto of coordinaten geeft zodat ze weer verder kunnen.
Ik heb er nu eentje werken en een test liet zien dat het bereik zo'n 10-15m is. Voldoende dus voor WiFi jacht.
Mijn vorige AP's, de SiteCom's liggen hierdoor werkloos in de JOTA kist en ik wil ze weggooien. Maar misschien kan een andere JOTA groep ze nog gebruiken?
Naast JOTA AP werken ze ook nog als normaal WiFi-AP.
Wil iemand deze 6 AP's redden van de milieustraat?
Mijn ervaring was dat er altijd wel wat niet fatsoenlijk werkte met de apparatuur. Deze moest van zolder worden gehaald, waar lag het spul ook alweer? Oh nee... de batterijen zijn gaan lekken, de ontvangers waren verlopen, antennes braken af.
Spoed reparaties voor de zendamateurs en steeds minder plezier voor de kinderen. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Kinderen zijn nu vooral geinteresseerd in schermpjes en vergroeid aan hun telefoon. Daarom hebben een jaartje of 10 geleden een alternatieve vossenjacht gemaakt. De vossen zijn nu geen 80m zenders meer maar WiFi accesspoints en de ontvangers zijn verruild voor smartphones.
Dit bleek wel een succes en daarom heb ik afgelopen jaren enkele WiFi accesspoints verzameld en hun SSID aangepast naar JOTA1, JOTA2, JOTA3, etc.
Ik heb voor SiteCom AP's gekozen omdat deze dingen nog werken op 5V en dus met een powerbank kunnen worden gevoed. Er is ter plekke daarom geen 230v nodig en hierdoor waren wij niet langer afhankelijk van de medewerking van derden.
Was er een WiFi AP gevonden, dan kon er een QR code worden ingescand die de kinderen een hint gaf om verder te lopen op zoek naar het volgende AP.
Op een 2AH powerbank runnen ze moeiteloos enkele uren.
Techniek gaat steeds verder en ik ben de AP's nu aan het vervangen voor Arduino ESP8266. Kleine modules die je kunt omtoveren tot AP en hierop heb ik een website gemaakt. De kinderen moeten dan erop inloggen en krijgen een quiz voor hun kiezen. Achter elk antwoord zit weer een andere pagina die hun een hint, een foto of coordinaten geeft zodat ze weer verder kunnen.
Ik heb er nu eentje werken en een test liet zien dat het bereik zo'n 10-15m is. Voldoende dus voor WiFi jacht.
Mijn vorige AP's, de SiteCom's liggen hierdoor werkloos in de JOTA kist en ik wil ze weggooien. Maar misschien kan een andere JOTA groep ze nog gebruiken?
Naast JOTA AP werken ze ook nog als normaal WiFi-AP.
Wil iemand deze 6 AP's redden van de milieustraat?
- pe1rdp
- Contacteer:
Re: JOTA - WiFi vossenjacht
Nog een tip voor het geval je een WiFi jacht wil houden.
Sinds Android 12 is er de WiFi saving mode standaard geactiveerd. Hierdoor duurt het lang voordat de telefoon gaan scannen en worden wifi AP's niet gevonden.
In Android 12 is dit uit te zetten in de <WiFi menu> en vervolgens in het <advanced menu>
Vanaf Android 13 lijkt deze optie verdwenen maar deze is nu verplaatst naar <developer options>
Daar vind je een optie <WiFi scan beperken> die standaard aan staat.
Deze uitzetten en dan werkt WiFi scannen wel weer vlug.
Ik heb geen idee of en hoe dit in iOS werkt.
Sinds Android 12 is er de WiFi saving mode standaard geactiveerd. Hierdoor duurt het lang voordat de telefoon gaan scannen en worden wifi AP's niet gevonden.
In Android 12 is dit uit te zetten in de <WiFi menu> en vervolgens in het <advanced menu>
Vanaf Android 13 lijkt deze optie verdwenen maar deze is nu verplaatst naar <developer options>
Daar vind je een optie <WiFi scan beperken> die standaard aan staat.
Deze uitzetten en dan werkt WiFi scannen wel weer vlug.
Ik heb geen idee of en hoe dit in iOS werkt.
- pa8w
- Roepletters: PA8W
- Contacteer:
Leuk project Arno!
In mijn Android 14 kan ik alleen de genoemde Wifi optie niet vinden...
Zou het in 14 weer anders heten?
Groetjes,
Wil
pa8w
In mijn Android 14 kan ik alleen de genoemde Wifi optie niet vinden...
Zou het in 14 weer anders heten?
Groetjes,
Wil
pa8w
Let op: website verhuisd naar: https://www.radiodirectionfinding.nl/index.html
- pe1rdp
- Contacteer:
Hoi Wil,
Op mijn telefoon (ook 14) is deze optie nog steeds aanwezig. Nummer 41 uit de lange lijst.
Zie bovenstaande screenshot.
Op mijn telefoon (ook 14) is deze optie nog steeds aanwezig. Nummer 41 uit de lange lijst.
Zie bovenstaande screenshot.
Ik kan bevestigen dat deze dingen heel enthousiast ontvangen worden bij de Scouts.
Een paar opmerkingen ter aanvulling:
En er is ook nog https://www.joti.tv/blog/2017/10/19/wif ... t-esp8266/.
Arno, het spijt me dat ik geen belangstelling heb voor je accesspoints. Sorry!
Een paar opmerkingen ter aanvulling:
- Tjalling heeft een paar jaar geleden een heel enthousiast verhaal gemaakt: https://www.pe1rqm.nl/wifi-vossenjacht- ... more-10916
- In plaats van te moeten knutselen, kun je tegenwoordig ook kiezen voor een kant-en-klare hardware oplossing waar al een 18650 battarijhouder op zit met circuit en al. Er zit ook een laadcicuit op zodat je de accu in het circuit kunt laden (makkelijk omdat je dan alle vossen tegelijk kunt laden). Zie https://nl.aliexpress.com/item/32848695833.html. Let op: de USB plug van die WeMOS boards breekt al af bij niet al teveel geweld, voorzichtig mee zijn.
- Die 8266 boards zijn "self programming". En je kunt de arduino-code eenvoudig uitbreiden dat je de vos via de eigen wifi verbinding, vanuit de Arduino IDE van een nieuwe sketch kunt voorzien (bijvoorbeeld een nieuwe vraag / opdracht). Om te voorkomen dat anderen ook het spel aanpassen kan deze update-optie met een wachtwoord beveiligd worden.
- Een van de dingen "die ik nog ga maken" is het probleem dat als je 10 vosjes hebt, je 10 sketches hebt die je bij moet houden, de goede sketch in de goede vos, etc. Die WeMOS boards hebben I/O pins en wat ik nog ga maken is dat iedere vos middels jumpers een eigen nummer krijgt, dan kun je een en dezelfde sketch gebruiken voor allemaal (met de 10 opdrachten erin) en de vos kiest zelf middels de jumper welke opdracht hij moet geven aan de gebruikers.
En er is ook nog https://www.joti.tv/blog/2017/10/19/wif ... t-esp8266/.
Arno, het spijt me dat ik geen belangstelling heb voor je accesspoints. Sorry!
-
- Roepletters: pe5jw
- Contacteer:
Wifi vossenjacht is leuk we doen dat al een paar jaar.
Alle is mijn ervaring met die aliexpresss bordjes niet zo goed (ik heb er 10 in waterdichte behuizing gestopt)
Ja prima oplossing MAAR de usb aansluiting is echt heel erg fragiel en je breekt ze zo van de print af.
Ja gaf het zelf ook al aan maar wil het toch even benadrukken.
Het is namelijk heel vervelend als je ze door scouts zelf laat programmeren en een 3e kapot terug krijgt.
Alle is mijn ervaring met die aliexpresss bordjes niet zo goed (ik heb er 10 in waterdichte behuizing gestopt)
Ja prima oplossing MAAR de usb aansluiting is echt heel erg fragiel en je breekt ze zo van de print af.
Ja gaf het zelf ook al aan maar wil het toch even benadrukken.
Het is namelijk heel vervelend als je ze door scouts zelf laat programmeren en een 3e kapot terug krijgt.
Groet, Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
Vandaar dat ik de OTA manier van programmeren noem: kun je de software aanpassen zonder de USB connector te gebruiken door een wifi verbinding te maken met het board, en dan kan de Arduino IDE via wifi een nieuwe versie flashen. Ze hebben de USB plug niet nodig en die maken ze dus ook niet stuk.
In de andere za.com thread staan de source code diffs waarmee je dit in de software kunt brengen. Wijzigingen zijn minimaal.
- pe1rdp
- Contacteer:
Goede en bruikbare tips.
Dankjewel hiervoor.
Geeft mij weer inspiratie om te bouwen.
Dankjewel hiervoor.
Geeft mij weer inspiratie om te bouwen.
-
- Roepletters: pe5jw
- Contacteer:
Ooo wist ik niet eens naar kijken. Thxpe1hzg schreef: ↑05 apr 2024, 14:21 Vandaar dat ik de OTA manier van programmeren noem: kun je de software aanpassen zonder de USB connector te gebruiken door een wifi verbinding te maken met het board, en dan kan de Arduino IDE via wifi een nieuwe versie flashen. Ze hebben de USB plug niet nodig en die maken ze dus ook niet stuk.
minimaal.
Maar neemt niet weg dat ze opgeladen moeten worden. mss dan toch de 18650 los opladen.
Groet, Joeri
- pe1rdp
- Contacteer:
Ondertussen heb ik 2x WeMOS WiFi ESP8266 werkend en hierop OTA actief.
Ze werken zowel als webserver als client. Hierdoor kan ik er via OTA een nieuwe sketch op worden geprogrammeerd. Ook zijn er meerdere webpages mogelijk.
De homepage is bijvoorbeeld een quiz aanwezig. Achter elk antwoord bevindt zich een nieuwe page met het antwoord als coördinaten of een hint/foto voor de volgende locatie.
Wordt daar geen AP gevonden op de telefoon, dan was het antwoord blijkbaar fout en moet de ploeg terug naar de vorige locatie.
Nu ga ik nog de WeMOS WiFi dingen inbouwen in een PVC buisje. De kosten per AP inclusief batterij en behuizing zijn ongeveer 10-12 euro per stuk.
De volgende JOTA is er pas over een half jaar maar deze WiFi vossenjacht kan ook prima worden gebruikt bij de aanstaande ZO(mer)KA(mpen).
Ook zag ik een tip om deze devices te voorzien van een sticker met informatie en een telefoonnummer. Op deze manier kunnen ze worden herkent door lokale veiligheidsdiensten (politie). Dan weten zij dat het geen verdacht pakketje is, gevuld is met gevaarlijke elektronica maar slechts een onschuldige vossenjacht van een scoutinggroep.
Ps: als er iemand interesse heeft in zo'n sketch, dan hoor ik het graag.
Ze werken zowel als webserver als client. Hierdoor kan ik er via OTA een nieuwe sketch op worden geprogrammeerd. Ook zijn er meerdere webpages mogelijk.
De homepage is bijvoorbeeld een quiz aanwezig. Achter elk antwoord bevindt zich een nieuwe page met het antwoord als coördinaten of een hint/foto voor de volgende locatie.
Wordt daar geen AP gevonden op de telefoon, dan was het antwoord blijkbaar fout en moet de ploeg terug naar de vorige locatie.
Nu ga ik nog de WeMOS WiFi dingen inbouwen in een PVC buisje. De kosten per AP inclusief batterij en behuizing zijn ongeveer 10-12 euro per stuk.
De volgende JOTA is er pas over een half jaar maar deze WiFi vossenjacht kan ook prima worden gebruikt bij de aanstaande ZO(mer)KA(mpen).
Ook zag ik een tip om deze devices te voorzien van een sticker met informatie en een telefoonnummer. Op deze manier kunnen ze worden herkent door lokale veiligheidsdiensten (politie). Dan weten zij dat het geen verdacht pakketje is, gevuld is met gevaarlijke elektronica maar slechts een onschuldige vossenjacht van een scoutinggroep.
Ps: als er iemand interesse heeft in zo'n sketch, dan hoor ik het graag.
Valt die fragiele USB-aansluiting niet te verbeteren door ‘m opnieuw door te solderen of gewoon te vervangen door een steviger exemplaar?
.... But will it blend?
.
@PE1RDP
Dag Arno
Ik had al sinds 2021 een handvol van die dingen in huis voor een ander doel en dit zijn ze: https://nl.aliexpress.com/item/32635160765.html
Het onderwerp is inderdaad ook al eens eerder op dit forum besproken: https://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=24445
Ik heb het idee van de voorbeeldsketch ook gevolgd en daarmee een soort van quiz gemaakt, handig voor tijdens de JOTA en voordeel: ook bij slecht weer is dit bruikbaar in het clubhuis. Helaas kwam de corona er destijds tussen en in 2023 werd er hier een echte HF vossejacht gehouden.
Misschien kunnen we dit jaar wel een Wifi Hunt doen.. en ik heb nog een stuk wat werkende oude Android (versies 4+) tablets, dus mag men wel maar hoeft men niet een eigen mobieltje te gebruiken.
Als je de sketch van jou wilt delen dan houd ik mij aanbevolen en de mailbox staat hiervoor altijd open.
P.S.: het bakje waar ik ze in bewaar geeft de uiterste datum aan van de inhoud, die in dezelfde tijd geconsumeerd is
@PA3BAS
Dag Bas.
Als je de plaatjes op de ome Ali link ziet dan moet je een flinke loupe erbij hebben en een heel dunne soldeerboutpunt..
Alle 10 van mij zijn nog niet ingezet en dus nog steeds heel...
.
@PE1RDP
Dag Arno
Ik had al sinds 2021 een handvol van die dingen in huis voor een ander doel en dit zijn ze: https://nl.aliexpress.com/item/32635160765.html
Het onderwerp is inderdaad ook al eens eerder op dit forum besproken: https://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=24445
Ik heb het idee van de voorbeeldsketch ook gevolgd en daarmee een soort van quiz gemaakt, handig voor tijdens de JOTA en voordeel: ook bij slecht weer is dit bruikbaar in het clubhuis. Helaas kwam de corona er destijds tussen en in 2023 werd er hier een echte HF vossejacht gehouden.
Misschien kunnen we dit jaar wel een Wifi Hunt doen.. en ik heb nog een stuk wat werkende oude Android (versies 4+) tablets, dus mag men wel maar hoeft men niet een eigen mobieltje te gebruiken.
Als je de sketch van jou wilt delen dan houd ik mij aanbevolen en de mailbox staat hiervoor altijd open.
P.S.: het bakje waar ik ze in bewaar geeft de uiterste datum aan van de inhoud, die in dezelfde tijd geconsumeerd is
@PA3BAS
Dag Bas.
Als je de plaatjes op de ome Ali link ziet dan moet je een flinke loupe erbij hebben en een heel dunne soldeerboutpunt..
Alle 10 van mij zijn nog niet ingezet en dus nog steeds heel...
.