JOTA-JOTI 2024
Re: JOTA-JOTI 2024
Jahoe! Nu al weer zin in! De Scouting Jorisgroep Oudewater is inmiddels ingeschreven!
Mijn vrouw (en penningmeester(es)) van onze groep maakte zich wat zorgen over mijn geestelijke gesteldheid omdat ik op 1 januari onze groep al ingeschreven had. Maar tot mijn geruststelling waren wij niet de eerste
Naar mijn mening hebben jullie een prima oplossing gevonden voor de deelnemerskaart Hylke! (voor de lezers: inschrijfgeld is nu €22,50. Als je de kaart op papier wilt ontvangen, kost dat €7,50 extra. Totaal kom je dan weer op de 'vertrouwde' €30 die de jota-joti al jaren kost).
Mijn vrouw (en penningmeester(es)) van onze groep maakte zich wat zorgen over mijn geestelijke gesteldheid omdat ik op 1 januari onze groep al ingeschreven had. Maar tot mijn geruststelling waren wij niet de eerste
Naar mijn mening hebben jullie een prima oplossing gevonden voor de deelnemerskaart Hylke! (voor de lezers: inschrijfgeld is nu €22,50. Als je de kaart op papier wilt ontvangen, kost dat €7,50 extra. Totaal kom je dan weer op de 'vertrouwde' €30 die de jota-joti al jaren kost).
NIET druk om maken , je zit hier al in een "praat en chatgroep ", vroeger liepen er mensen op straat in zich zelf te praten , dan kwamen er mensen in witte jassen , met een spuitje ,en werd je afgevoerd, de tegenwoordige therapie is anders ,,, men drukt het persoon een Baofeng of telefoon in zijn handen en voor de buiten wereld is er niks meer aan de hand .Mijn vrouw (en penningmeester(es)) van onze groep maakte zich wat zorgen over mijn geestelijke gesteldheid omdat ik op 1 januari onze groep al ingeschreven had. Maar tot mijn geruststelling waren wij niet de eerste
Maar let op de bijwerkingen !!! Die zijn te horen op PI2NOS, negeren is dan het beste ,,, verder ga ik niet want dan wordt moois als een JOTA verknald
PS
Toen ik in 2013 mijn eerste JOTA beleefde als radioamateur, heeft niemand gewaarschuwd voor de verslavende werking ( in positieve zin !!)
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80
ik soldeer beter dan ik schrijf !
Frequently Green .............
Dat komt mooi uit, al is daarbij vast niet gedacht aan deze Heathkit SB-line, die ook het afgelopen jaar dienst heeft gedaan tijdens de JOTA. Ja, er zijn twee tafels nodig om hem op te stellen en hij wordt lekker warm, maar dan heb je ook een zendstation. Dit is duidelijk wat anders dan een telefoon.
En dan voel je, wanneer een van de scouts de microfoon krijgt, de inwendige spanning, die wij als zendamateurs zo goed kennen van onze eerste QSO's. Die ervaring gun ik de jongens en meisjes van scouting van harte. Het is een ervaring waarvoor je ook op scouting zit.
Dat komt mooi uit, al is daarbij vast niet gedacht aan deze Heathkit SB-line, die ook het afgelopen jaar dienst heeft gedaan tijdens de JOTA. Ja, er zijn twee tafels nodig om hem op te stellen en hij wordt lekker warm, maar dan heb je ook een zendstation. Dit is duidelijk wat anders dan een telefoon.
En dan voel je, wanneer een van de scouts de microfoon krijgt, de inwendige spanning, die wij als zendamateurs zo goed kennen van onze eerste QSO's. Die ervaring gun ik de jongens en meisjes van scouting van harte. Het is een ervaring waarvoor je ook op scouting zit.
Gohhh Klaas,
Dit is geen hobby meer ,, dit is echt passie !!!
maar het geeft echt wel een boodschap mee.
Tja , en daar is JOTA een mooi podium voor, en dit past enorm mooi bij het thema
petje af ...
Dit is geen hobby meer ,, dit is echt passie !!!
maar het geeft echt wel een boodschap mee.
Tja , en daar is JOTA een mooi podium voor, en dit past enorm mooi bij het thema
petje af ...
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80
- pe2aab
- Moderator
- Roepletters: PE2AAB
- Contacteer:
In mijn aanpas werkzaamheden vanwege het verdwijnen van de amsat mail alias service kwam ik ook bij de inlog van Scouting Online voorbij. Daar log je overigens niet in met een emailadres maar met een gebruikersnaam. Door de verplichte twee factor authenticatie wordt er wél een code gemaild naar, juist, mijn amsat adres. Even aangepast.
Toen wilde ik in het overzicht van aan te melden evenementen even JOTA-JOTI opzoeken maar kwam deze niet tegen! Klopt dit? Of kijk ik er gewoon overheen?
Toen wilde ik in het overzicht van aan te melden evenementen even JOTA-JOTI opzoeken maar kwam deze niet tegen! Klopt dit? Of kijk ik er gewoon overheen?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
- PA3JVA
- Roepletters: PA3JVA
Dit jaar doen wij (Scouting Angela uit Heerhugowaard) ook weer mee met de Jota.
Wat mij vorig jaar opviel is dat er niet veel Vhf/Uhf activiteiten lijken te zijn in de kop Noord Holland.
Ik werd zelfs gebeld door een mede amateur op een andere groep die scouts bij de sets hadden zitten maar het niet lukte verbinding te maken. Bij ons zaten ook scouts dus dat was snel geregeld.
Vhf/Uhf en met name FM zijn verbindingen die laagdrempelig zijn en als ik de activiteiten hoor tijdens de Jotacross moeten er toch genoeg verbindingen te maken zijn. Zelfs net een eenvoudige verticale zwamstok.
Omdat wij al 2 HF stations hebben wil ik dit jaar ook wat serieuzer inzetten op de Vhf/Uhf.
En wellicht is er wat afstemming wenselijk tussen de groepen in de kop Noord Holland (daarbuiten mag uiteraard ook)
Hoe is de ervaring hiermee op andere groepen?
Wat mij vorig jaar opviel is dat er niet veel Vhf/Uhf activiteiten lijken te zijn in de kop Noord Holland.
Ik werd zelfs gebeld door een mede amateur op een andere groep die scouts bij de sets hadden zitten maar het niet lukte verbinding te maken. Bij ons zaten ook scouts dus dat was snel geregeld.
Vhf/Uhf en met name FM zijn verbindingen die laagdrempelig zijn en als ik de activiteiten hoor tijdens de Jotacross moeten er toch genoeg verbindingen te maken zijn. Zelfs net een eenvoudige verticale zwamstok.
Omdat wij al 2 HF stations hebben wil ik dit jaar ook wat serieuzer inzetten op de Vhf/Uhf.
En wellicht is er wat afstemming wenselijk tussen de groepen in de kop Noord Holland (daarbuiten mag uiteraard ook)
Hoe is de ervaring hiermee op andere groepen?
- elsinga
- Moderator
- Roepletters: PC5E
- Contacteer:
In Friesland hebben we al jaren een appgroep voor zendamateurs die aan de JOTA meewerken. Handig om snel een sked af te spreken. Verder zijn we standaard op VHF aanwezig, met name voor bevers en welpen is dat veel toegankelijker dan HF.
Dit jaar doet mijn groep overigens niet mee aan de JOTA, we doen dat om het jaar.
Dit jaar doet mijn groep overigens niet mee aan de JOTA, we doen dat om het jaar.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken
Huh, dat verbaasd me. Er zijn een hoop stations in jullie regio. Onderling afstemmen met de andere amateurs is inderdaad een goede optie, dat geef je zelf ook aan.
Wellicht kunnen jullie met alle regionale zendamateurs de koppen bij elkaar steken en het één en ander afspreken. Bijvoorbeeld gezamelijk veel tijd door te brengen op 2m gedurende de zaterdag. Een RJJA (rayon adviseur) zou hier een coordinerende rol in kunnen vervullen, misschien kun je aan hem vragen hier het intiatief voor te nemen aangezien hij makkelijk aan alle contactinformatie kan komen vanuit de inschrijving.
Misschien is het zo dat groepen in jullie regio wat minder aan het zenden zijn (waarbij er traditioneel groepjes langs de amateurs gaan), maar dat ze drukker zijn met jota-cross of joti-achtige spellen? Ook hierin kan afstemming helpen om meer activiteit op de 2m band te krijgen.
Wij zitten zelf midden in het Groene Hart, en hier is volop activiteit op 2 meter. Soms zelfs zoveel dat het zoeken is naar vrij kanaaltje. 70cm is niet druk. HF gebruiken wij voor de jonge jeugdleden eigenlijk niet, dat gebruiken we eigenlijk alleen voor de Explorers en ouder (15+).
- PA3JVA
- Roepletters: PA3JVA
Er zijn ook genoeg stations (Jota deelnemers) maar blijkbaar weten we elkaar niet te vinden op de band.
Het moet gewoon laagdrempelig, de meeste scouts hebben al microfoonvrees laat staan dat ze aan een set gaan draaien.
Met de Jotacross is er wel activiteit maar dat is voor de scouts die verbindingen willen maken minder interessant.
Ik zal eens kijken of en wat te organiseren valt.
Men kan mij uiteraard ook mailen, "roepletters"@outlook.com en uiteraard bij "roepletters" mijn roepletters invullen.
Of via pb mag uiteraard ook.
Het moet gewoon laagdrempelig, de meeste scouts hebben al microfoonvrees laat staan dat ze aan een set gaan draaien.
Met de Jotacross is er wel activiteit maar dat is voor de scouts die verbindingen willen maken minder interessant.
Ik zal eens kijken of en wat te organiseren valt.
Men kan mij uiteraard ook mailen, "roepletters"@outlook.com en uiteraard bij "roepletters" mijn roepletters invullen.
Of via pb mag uiteraard ook.
Op https://jota-joti.scouting.nl/deelnemerskaart/ is een digitale kaart te vinden! De Scouts beginnen langzaam te ontwaken uit hun zomerslaap, maar toch zijn er al redelijk wat inschrijvingen dacht ik zo...
Mijn oudste zoon zit sinds begin dit jaar bij de Welpen van Scouting Willibrordus in Gemert, mijn jongste is nog aan het snuffelen bij de Bevers maar die zal ook wel lid worden.
Ze hebben een vaste groep amateurs (deels uit provincie Zeeland meen ik) die hier de JOTA verzorgen, ik ga tijdens de JOTA dit jaar eens kennismaken dus ik weet niet hoeveel er dit jaar is voorbereid. Wie weet kan ik ook nog even een QSO maken.
Ze hebben een vaste groep amateurs (deels uit provincie Zeeland meen ik) die hier de JOTA verzorgen, ik ga tijdens de JOTA dit jaar eens kennismaken dus ik weet niet hoeveel er dit jaar is voorbereid. Wie weet kan ik ook nog even een QSO maken.
.
Hoi Hylke
Ik wilde een frequentielijst maken met JOTA frequenties, bruikbaar voor SDR-Sharp.
Op https://jota-joti.scouting.nl/voor-zendamateurs-2/ staat onderaan een verwijzing naar een frequentielijst, maar die link verwijst naar een deelnemerskaart.
Nou heb ik nog wel wat lijsten en kan daaruit wel wat genereren (en heb die info waarschijnlijk ook al wel...), maar misschien zou ik nog iets kunnen missen. Daarom wilde ik het overzicht er nog even naast leggen, je weet immers nooit...
Verder: goed bezig daar, ook dat overzicht met die interactieve kaart is erg handig.
Dankdank!
.
Hoi Hylke
Ik wilde een frequentielijst maken met JOTA frequenties, bruikbaar voor SDR-Sharp.
Op https://jota-joti.scouting.nl/voor-zendamateurs-2/ staat onderaan een verwijzing naar een frequentielijst, maar die link verwijst naar een deelnemerskaart.
Nou heb ik nog wel wat lijsten en kan daaruit wel wat genereren (en heb die info waarschijnlijk ook al wel...), maar misschien zou ik nog iets kunnen missen. Daarom wilde ik het overzicht er nog even naast leggen, je weet immers nooit...
Verder: goed bezig daar, ook dat overzicht met die interactieve kaart is erg handig.
Dankdank!
.
-
- Roepletters: pe1nil
Ja we hebben bij de Scouting Gemert een leuk vast groepje amateurs PD2R en PA1SVM zijn twee oud collega's van mij deze zijn beidde werkzaam bij de luchtmacht heb deze ik in het verleden met het amateur virus besmet waar we nu nog met de JOTA plezier van hebben.pa0nul schreef: ↑30 aug 2024, 21:26 Mijn oudste zoon zit sinds begin dit jaar bij de Welpen van Scouting Willibrordus in Gemert, mijn jongste is nog aan het snuffelen bij de Bevers maar die zal ook wel lid worden.
Cor PE1NIL
Klopt die kaart? Ik meen vrij zeker dat we ons JOTA-only hebben aangemeld maar de kaart zegt jota-joti.Thom PA9T schreef: ↑27 aug 2024, 08:24 Op https://jota-joti.scouting.nl/deelnemerskaart/ is een digitale kaart te vinden! De Scouts beginnen langzaam te ontwaken uit hun zomerslaap, maar toch zijn er al redelijk wat inschrijvingen dacht ik zo...
-
- Roepletters: pe1nil
Hoop dat de kaart dit jaar beter klopt vorig jaar was de kaart geografisch behoorlijk van het patje.pe1hzg schreef: ↑31 aug 2024, 08:26Klopt die kaart? Ik meen vrij zeker dat we ons JOTA-only hebben aangemeld maar de kaart zegt jota-joti.Thom PA9T schreef: ↑27 aug 2024, 08:24 Op https://jota-joti.scouting.nl/deelnemerskaart/ is een digitale kaart te vinden! De Scouts beginnen langzaam te ontwaken uit hun zomerslaap, maar toch zijn er al redelijk wat inschrijvingen dacht ik zo...