Ervaringen met 'intelligente' energiemeters

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Ervaringen met 'intelligente' energiemeters

#1 Bericht door PA3LS »

Naar het schijnt krijgen wij een intelligente elektriciteitsmeter. We kunnen die weigeren, maar dat vereist een ietwat ingewikkelde procedure zei mijn vader.
Nu weet ik dat de kans groot is dat zo'n ding via Powerline Communication :evil: werkt, wat ontzettend vervuilend kan zijn voor de ether.
Maar hoeveel stoort zo'n ding daadwerkelijk? Staat dat ding constant te ratelen, of geeft ie ééns per uur een ferme BRRRT! om vervolgens weer een hele tijd stil te zijn?
Met andere woorden: moet ik er werk van gaan maken zodat we die meter niet krijgen, of valt het wel mee met de storingen kan ik 'm met een gerust hart laten komen?

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Ervaringen met 'intelligente' energiemeters

#2 Bericht door PE7EB »

Tubefreak schreef:We kunnen die weigeren, maar dat vereist een ietwat ingewikkelde procedure zei mijn vader.
Als dat zo is, dan hebben onze politici, wat niet zo verwonderlijk is natuurlijk, weer gelogen. Een simpel "nee" zou voldoende moeten zijn.
Maar hoe dan ook ik zou alles in het werk stellen om dat onzinnige onding niet in huis te krijgen.
Al was het niet alleen vanwege eventuele storing, dan wel op de zeker niet 100% veilige opslag van de gegevens, de privacygevoeligheid en botweg puur om het feit dat je zelf bepaalt hoeveel energie je verbruikt, daar heb je geen belerend vingertje van de overheid of het energiebedrijf bij nodig.
Massaal weigeren deze idiote ontwikkeling die geen enkele noodzaak heeft.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Ervaringen met 'intelligente' energiemeters

#3 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

2 kennisen van me (2 bevriende amateurs), hebben al enige jaren zo een meter in een experimenteel project.
Daar zij bang waren voor storing en daarom hebben ze gewoon vooraf gevraagd om 1 meter met GSM module.
Ze hebben beiden tot op heden ook nog geen storing van andere meters in de buurt.
Het zou echter kunnen dat deze allemaal met GSM module zijn uitgerust.

Verder als we babyphones op het lichtnet zetten.
En ook Internet.
En videosignalen naar TV's en DVD's onderling.
En ook insectenverjagers.
En slimme energiemeters.
Mag ik vast ook mijn 400 watt HF op het lichtnet inkoppelen en dat als zeer grote draadantenne gebruiken hihi.
kijken hoe deze meters dat vinden.
Gewoon 2 dikke T300-2 kernen als trafo om het signaal met open lijn in te koppelen.
De S-match en eventueel openlijn lengte wat aanpassen et voila ""all meters and PLC etc. gone with a nice puff of smoke.
Dat is pas een echt manmade EMC probleem.
Of zou dat niet mogen??
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen met 'intelligente' energiemeters

#4 Bericht door pe1hzg »

Tubefreak schreef:Naar het schijnt krijgen wij een intelligente elektriciteitsmeter.
Er zijn verschillende mogelijkheden. Een aantal typen communiceert via PLC-achtige technieken, maar op een speciale band, *onder* de HF-banden. Die communicatie gaat naar het transformatorhuisje.
Je zult zelf even op zoek moeten naar de specs maar ze gebruiken niet "het hele HF-spectrum" zoals die Internet-dingen doen dus ik denk dat het wel meevalt

Een ander type communiceert via UMTS. Die zie je alleen als communicatie met het transformatorhuisje (bijvoorbeeld vanwege afstand) niet mogelijk is.

Ik denk dat het wel meevalt.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Ervaringen met 'intelligente' energiemeters

#5 Bericht door PE7EB »

Vandaag gelezen in een e-mail circulaire:
Door onvolledige berichtgeving op sites voor en door radio-amateurs is één á twee jaar geleden ongerustheid onder enkele zendamateurs ontstaan. Hieronder proberen wij uw ongerustheid weg te nemen.
Zolang er geen duidelijke, betrouwbare en vooral eerlijke informatie is, moeten wij helaas door ervaring wijzer geworden, uitgaan van een worst case scenario :!:
Slimme meters zijn voorzien van datacommunicatiemogelijkheden die zijn bedoeld voor bijvoorbeeld het regelmatig op afstand uitlezen van de meterstand en voor het aan- of uitschakelen van elektrische apparaten. De overheid schrijft de netbeheerders niet voor hoe gecommuniceerd moet gaan worden met de energiemeters. Communiceren met de meters kan via het energienet, maar bijvoorbeeld ook met een gsm-module die vanuit de meterkast verbonden is met een netwerk voor mobiele telefonie. En zo is er nog een aantal mogelijkheden beschikbaar.

Een mogelijkheid is het gebruik van het energienet als transportmedium voor het ontvangen en verzenden van informatie door middel van PLC. Omdat voor het uitlezen en aansturen maar een zeer beperkte datasnelheid nodig is, zal naar verwachting gebruik worden gemaakt van frequenties tot circa 150 kHz. Hiermee wijkt deze vorm van PLC af van de 'snelle' variant die veel hogere datasnelheden kan verwerken en daarbij veel hogere frequenties gebruikt, onder andere in de kortegolfbanden.

Voor PLC-modems die werken met deze lage frequenties is er al jaren een geharmoniseerde Elektromagnetische Compatibiliteitsnorm beschikbaar (EN 50065-1:2001, Besturing via laagspanningsinstallaties in het frequentiegebied 3 kHz tot 148,5 kHz). Hierin zijn onder meer de emissies van stoorstraling vastgelegd.
Ho even, de 136 kHz amateurband, waar toch al een behoorlijk niveau aan QRM/QRN heerst, valt daar dus wel degelijk in :!:
Voor zover bekend heeft de toepassing van deze vorm van PLC in Nederland niet geleid tot storing bij het gebruik van de kortegolf.
Dat raad je de koekoek, maar hoe zit dat met de lange golf :?:

Zijn er al amateurs die dit soort signalen hebben gehoord op VLF/LF :?:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ervaringen met 'intelligente' energiemeters

#6 Bericht door pa3met »

ik denk dat je zelfs een stap terug moet. Punt is dat je storing kunt hebben. Da's niet euk. maar de privacy implicaties zijn veel vervelender.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Ervaringen met 'intelligente' energiemeters

#7 Bericht door pe1cmo »

leuk stukje in de krant: https://www.tubantia.nl/enschede/chris- ... ~a7468086/


Meter kan door goedkope spul zoals van de Action gestoord worden waardoor hij achteruit gaat lopen. (minder verbruik tot zelfs terug leveren registreert, zonder dat er terug geleverd wordt)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen met 'intelligente' energiemeters

#8 Bericht door KHoos »

PA3LS schreef: 06 mar 2011, 12:18 Naar het schijnt krijgen wij een intelligente elektriciteitsmeter. We kunnen die weigeren, maar dat vereist een ietwat ingewikkelde procedure zei mijn vader.
Nu weet ik dat de kans groot is dat zo'n ding via Powerline Communication :evil: werkt, wat ontzettend vervuilend kan zijn voor de ether.
Powerline communication is afgevoerd in de Dutch Smart Meter Requirements. Het is nu allemaal mobiele datacommunicatie. In de gebieden van Stedin/Alliander werkt dat op de oude ATF-2 frequenties (450 MHz) waarvoor ze een eigen netwerk hebben.
Koos van den Hout callsign PE4KH

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Ervaringen met 'intelligente' energiemeters

#9 Bericht door sottezero »

afgezien van dat het verbruik spontaan 30% hoger is dan mijn eigen meter aangeeft heb ik weinig HF last van de slimme meter.
en dat iedereen scriptkiddie kan zien of ik thuis ben, dat vind ik ook minder

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Ervaringen met 'intelligente' energiemeters

#10 Bericht door pc1mb »

Volgens mij moet je expliciet toestemming geven om de meter vaker dan eens per maand ofzo uit te lezen? Of is dat alleen voor gegevens doorgave van netbeheerder aan stroomleverancier? (Zodat de netbeheerder de gegevens dus wel continu vangt.)

Je kan altijd nog een alu hoedje om de meter maken :lol:

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Ervaringen met 'intelligente' energiemeters

#11 Bericht door PA1AIS »

pe1cmo schreef: 12 aug 2021, 09:48 leuk stukje in de krant: https://www.tubantia.nl/enschede/chris- ... ~a7468086/


Meter kan door goedkope spul zoals van de Action gestoord worden waardoor hij achteruit gaat lopen. (minder verbruik tot zelfs terug leveren registreert, zonder dat er terug geleverd wordt)
Werkt super!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie