De buren hebben KPN powerline tv

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
KHoos
Roepletters: PE4KH
Contacteer:

Re: De buren hebben KPN powerline tv

#16 Bericht door KHoos »

PA0MM schreef: 04 mei 2026, 21:15 En dat betekent, dat ik regelmatig hun tv-genot verbruid. Hun 230V net is een perfect open ontvangst netwerk. Met 100W van mij uit breng ik de boel bij hen aardig in het honderd.
In het verleden is KPN op de vingers getikt over de uitgaande storing van powerline adapters, zie https://veron.nl/nieuws/klachtenafhande ... pters-kpn/. Is dit een model uit die tijd? Zal wel niet (het artikel gaat over spullen uit 2013-2016), maar ik noem toch even de optie.

Misschien is KPN geïnteresseerd in deze verstoring. Op de "KPN community" kun je misschien een hoekje vinden waar je dit verhaal kwijt kan, want de klantenservice is volgens mij niet het juiste startpunt voor dit probleem.
Koos van den Hout callsign PE4KH

PA0MM
Roepletters: PA0MM

#17 Bericht door PA0MM »

Ha! Mooi!
Dank voor alle tips een aanwijzingen.
Wat betreft de buren: We hebben een hele goede relatie en dat blijkt ook uit hun intentie tot meewerken. Uit die goede relatie komt uit voort, zoals het nu is, dat ik me onthoudt van RF-activiteiten in de avond. Ik wil hun avond(en) niet verstieren. Anderzijds vinden zij het vervelend dat ik mijn hobby niet kan uit oefenen. Dus gaan we eraan werken. En ik ga zeker in een (deel van) de kosten op me nemen.
Ik denk dat een WIFI-oplossing eens nader bekeken gaat worden. Verder gekeken n.a.v. door jullie gegeven tips: KPN blijkt iets in die zin te hebben.
Gaan we uitzoeken.

Dan mijn eigen installatie. Met dat ik begreep dat zij (de buren) Powerline Internet/TV hebben, heb ik me gerealiseerd dat zij ook bij mij zouden kunnen storen.
Maar, zoals opgemerkt in mijn antwoord aan Tjeerd, ik heb zoveel shit uit PV-installaties dat als ze 's avonds stil vallen ik al heeeel gelukkig ben. En daardoor wat blind ben voor het residu wat er dan nog is. Overigens met een web-sdr werken als RX-tool heb ik ook al eens gedaan. Gaat best goed.

Verder heb ik al eerder de volgende ingrepen gedaan:
Een "QRM-killer" aangeschaft van Mans Jansen PA0MBJ. Deze doet zeker wat, iig in de avond.
Er er ligt een zwaar netfilter klaar, om in de 230V voeding van de shack opgenomen te worden.
Sinds kort heb ik een eigen gemaakte mag loop in bedrijf genomen. Die doet zeker wat! Ook overdag. Overigens ook aan storingen in eigen huis. Met mijn Inverted V gaat de afzuigkamp wel eens spontaan op max loeien. :roll: Dat doet ie niet bij de mag loop. :lol:

Vooralsnog bedankt voor het meedenken. Ik ben u allen zeer erkentelijk! :D
73, Martin, PA0MM. (ex PA0MJM)
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-7300, 100W, ant: inverted V

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#18 Bericht door PA0ETE »

KHoos schreef: 06 mei 2026, 19:35 In het verleden is KPN op de vingers getikt over de uitgaande storing van powerline adapters, zie https://veron.nl/nieuws/klachtenafhande ... pters-kpn/. Is dit een model uit die tijd? Zal wel niet (het artikel gaat over spullen uit 2013-2016), maar ik noem toch even de optie.

Misschien is KPN geïnteresseerd in deze verstoring. Op de "KPN community" kun je misschien een hoekje vinden waar je dit verhaal kwijt kan, want de klantenservice is volgens mij niet het juiste startpunt voor dit probleem.
Het is zo dat de amateurbanden moeten worden ontzien (niet alle amateurbanden, 160 meter bijv. niet), en de apparaten van KPN voldeden daar niet aan. Naar aanleiding van de kwestie heeft KPN de firmware zodanig aangepast dat ze nu aan de voorwaarden voldoet, dwz dat de amateurbanden "genotcht" worden.

Ik heb begrepen dat in het geval van storing de firmware van het betreffende apparaat werd aangepast en dat nieuwe apparatuur direct van deze firmware voorzien werd. Dat maakt veel uit want KPN is een grote partij.

Tegelijk voldoet het bedrijf niet aan het verplichte notchen in deze regel van omroepfrequenties waar op dat moment een uitzending wordt gedaan (voor mij van belang, ik maak items voor radio-uitzendingen op de kortegolf). De reden daar is denk ik dat er geen sterke organisatie is van omroepluisteraars op de kortegolf. Die zijn sowieso vrij klein in aantal en voor een belangrijk deel weten ze ook niet af van deze regel. De items die ik maak zijn overigens niet voor Europa, ze zijn hier wel te ontvangen, dus het is voor mij ook minder relevant. Je kunt hier echter aan zien dat de druk van de amateurverenigingen wel degelijk zoden aan de dijk zet.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA9X
Roepletters: PA9X
Contacteer:

#19 Bericht door PA9X »

Gebruik je een mantelstroomfilter / 1:1 balun bij die inverted V?
PA0MM schreef: 04 mei 2026, 21:15 En dat betekent, dat ik regelmatig hun tv-genot verbruid. Hun 230V net is een perfect open ontvangst netwerk. Met 100W van mij uit breng ik de boel bij hen aardig in het honderd.

Nu gaan we goed met elkaar om, dus komen we er vast wel uit.

Maar mijn vraag hierbij is:
Wat is bij KPN een goed alternatief, uitgaande van hun wens dat zij hun tv-toestel vrijelijk door de kamer kunnen schuiven. Een draadloos alternatief dus.
Is de KPN superwifi emc technisch "storingsdicht"? Is dit systeem gevoelig voor tvi?

Output power: 100W (icom 7300)
Mijn antenne setup:
●Een inverted V. Deze is bij mij thuis ook niet helemaal storingsvrij. Met deze krijg ik soms onze afzuigkap op standje 3. En via de Bose speaker hoor je soms de ft8 langskomen.
●Mag loop: deze geeft bij mij thuis geen enkele storing.

PA0MM
Roepletters: PA0MM

#20 Bericht door PA0MM »

Gebruik je een mantelstroomfilter / 1:1 balun bij die inverted V?

Nope. Een 4:1 balun omdat ik de inv. V van 80 tot 10 gebruik.
Maar met mijn mag loop, die in principe veel minder tvi genereert, maak ik precies het zelfde probleem bij hen. Terwijl ik bij mijzelf in huis geen enkel probleem heb als deze antenne gebruik.
73, Martin, PA0MM. (ex PA0MJM)
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-7300, 100W, ant: inverted V

PA9X
Roepletters: PA9X
Contacteer:

#21 Bericht door PA9X »

PA0MM schreef: 09 mei 2026, 23:14 Gebruik je een mantelstroomfilter / 1:1 balun bij die inverted V?

Nope. Een 4:1 balun omdat ik de inv. V van 80 tot 10 gebruik.
Maar met mijn mag loop, die in principe veel minder tvi genereert, maak ik precies het zelfde probleem bij hen. Terwijl ik bij mijzelf in huis geen enkel probleem heb als deze antenne gebruik.
Dan heb je hoogstwaarschijnlijk mantelstromen over je coax. Als je voeding in een geaard stopcontact zit, is alle apparatuur met een randaardestekker tegencapaciteit (tot aan je wasmachine en cv-ketel aan toe) en dat kan de nodige RF inslag veroorzaken.

Plaats reactie