Wat zijn enphase micro omvormers ?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PG0M
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 jul 2018, 21:25
Roepletters: PG0M
Locatie: Vlissingen

Wat zijn enphase micro omvormers ?

#1 Bericht door PG0M »

Een kennis heeft dit https://solar.frl/product/zonnepanelen- ... omvormers/ aangeschaft, ieder paneel heeft schijnbaar zo'n omvormer.
Hij heeft een 3-fase uitvoering aangeschaft.

Aangezien ik niet bekend ben met PV installaties heb ik de volgende vragen:

- Is dat dan een omvormer of een optimizer ?
- Indien het omvormers zijn, staan die dan parallel geschakeld ?
Er zit ook ng een relais bij, waar dient dat dan voor ?

Misschien dat iemand mij e.e.a. kan/wil uitleggen ?
73, Marcel - PG0M

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#2 Bericht door PA1AIS »

- omvormer
- Ja, 230V naar elk paneel
- geen idee.

Elke omvormer is via homeassistant bereik baar of uit te lezen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#3 Bericht door TheoP »

Het relais is een verplicht onderdeel voor elke zonnepanelen installatie.
Het zorgt er voor dat er geen spanning naar het net kan gaan als het net zelf gen spanning meer heeft.
Stel dat een monteur moet werken aan de kabels, dan moet er geen spanning meer op staan van je zonnepanelen.
Het systeem van dit merk is erg populair onder zendamateurs want het stoort niet.
Zelfs geen ruis verhoging.

Theo

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#4 Bericht door PD3JH »

Ik heb een Enphase systeem 12 panelen met iq8 micro omvormers, alles staat parallel en heeft een onderlinge stuurkabel.
De communicatie met de panelen gaat via qrelais en 5 aderige 4mm2 kabel, de rest geeft Theo ook al aan.
Het systeem kan ook stand alone draaien zonder net.
En ik heb er geen storing van.
Heb enphase gekozen mede door een goede review van een zendamateur en een verkoper die goed op de hoogte was van
storing aarding enz, het was een heel ander verkooppraatje dan bij de gemiddelde dozen schuiver.
73, Johan PD3JH

PG0M
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 jul 2018, 21:25
Roepletters: PG0M
Locatie: Vlissingen

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#5 Bericht door PG0M »

Hartelijk dank voor alle reacties, e.e.a. is me duidelijker geworden.

73, Marcel
73, Marcel - PG0M

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#6 Bericht door Thom PA9T »

TheoP schreef: 17 feb 2024, 20:32 Het systeem van dit merk is erg populair onder zendamateurs want het stoort niet.
Zelfs geen ruis verhoging.

Theo
Even inhaken hierop: Enphase stoort wel degelijk.

Ik merk dat dagelijks met 24 stuks IQ7+ op gezamenlijke dak met mijn buren. Wat stoort is de PLC communicatie tussen Envoy gateway en de microomvormers. Bij een (sterk) vervuild net schroeft PLC zijn communicatiesterkte op, en dat hoor als datariedels iedere 110-120 kHz.

Ik woon aan een hofje waarbij in ieder geval al 48 panelen met IQ7+ omvormers bij 3 huizen aan dezelfde 3-fase kabel hangen. De PLC communicatie wordt ingekoppeld op de nul, dus je kan je voorstellen dat al die installaties lekker op dezelfde ader staan te communiceren en dat het PLC-vermogen hoog is. Ik kan de PLC-signaalsterkte zelfs manipuleren door een stofzuiger op halve kracht te laten draaien. Stofzuiger op halve kracht aan (met waarschijnlijk harmonische vervorming van de 50 Hz netspanning tot gevolg), dan gaan na enkele seconden ook de PLC-carriers harder op het waterval van mijn rx-en.

Ik heb filters gewikkeld die ik alleen nog eventjes ( :D , 4 maanden geleden) in mijn meterkast en die van de buren moet installeren. Dan verwacht ik dat de PLC zo zacht wordt dat ik het niet meer hoor.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#7 Bericht door TheoP »

Vermoedelijk heb je te maken met een niet correcte installatie waarbij de ringkernen weg gelaten zijn.
Ik kan zien dat er plc communicatie is maar dan moet ik op 50 cm van de meterkast af zitten.
Op de draden zelf, straalt niets uit.

Theo

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#8 Bericht door PA0LMD »

Alle installaties met micro omvormers geven meer kans op storing o.a. vanwege de onderlinge communicatie.
Daarom heb ik voor mijn 14 panelen een SMA 3 fasen 6 kW omvormer.
Meten is (z)weten

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#9 Bericht door Thom PA9T »

TheoP schreef: 18 feb 2024, 16:57 Vermoedelijk heb je te maken met een niet correcte installatie waarbij de ringkernen weg gelaten zijn.

Theo
Ik weet wel zeker dat de ringkernen weg zijn gelaten :lol: . Ik heb ze zelf even gewikkeld, maar moet ze nog even opnemen in de meterkast. Maar of het "niet correct installatie" betreft weet ik niet, want moeten die ringkernen worden geplaatst?

Theo, lukt het jou om eens een foto te sturen van jouw ringkernen in de meterkast? Weet je toevallig welk kernmateriaal is toegepast?

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#10 Bericht door TheoP »

Ja die moeten geinstalleert worden, de kernen zitten ook in de verpakking als deze uitgeleverd worden aan de installateurs of cowboys.
In alle instructie filmpjes zie je ook dat ze gewikkeld worden en in de meterkast komen.

THeo

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#11 Bericht door Thom PA9T »

Hopelijk dwalen we niet teveel af van het topic en vind PG0M het ok dat we even doorpraten over die ferrietringen.

Theo, heb je voor mij een link naar zo'n installatiefilmpje? Mogelijk ook eentje waar het type ringkern wordt genoemd? Via de enphase website heb ik een tijdje geleden de kernen kunnen achterhalen (zit nu op QRL, weet even niet welke) en installatiehandleiding, maar ik heb in Youtube filmpje nog geen typenummer gezien.

Ik heb 2 Nederlandstalige filmpje gezien op Youtube, maar bij de een gaat er zowel een ring om fase als nul, en bij het tweede filmpje gaat er alleen een ringkern om de fase. Dit terwijl de PLC communicatie wordt ingekoppeld op de nul, dus het tweede fimpje lijkt me niet correct.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#12 Bericht door TheoP »

https://www.dx-wire.de/ferriteringkerne ... 5-3s4.html
Hier zijn ze te koop.
En zo heb ik ze gewikkeld:
kernen.jpg
Theo

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#13 Bericht door PA2S »

PA0LMD schreef: 18 feb 2024, 17:00 Alle installaties met micro omvormers geven meer kans op storing o.a. vanwege de onderlinge communicatie.
Daarom heb ik voor mijn 14 panelen een SMA 3 fasen 6 kW omvormer.
Idem hier, een enkele SMA omvormer, geen storing. Ik moet een ontvanger er direct naast houden om iets te horen. Vanuit een dakraam kan ik bij de panelen komen en ook daar met een draagbare ontvanger geprobeerd, niets te horen. Niet op HF en niet op VHF.

Inmiddels zit de buurt vol met optimisers en micro omvormers. Vreselijk! Achtergrond troep is op 6 meter in de slechtste richting 40 dB harder dan de eigenruis van de ontvanger. Richting oost is sinds vorig jaar "helemaal stuk". Afstand tot die woning is 30 meter!

In de beste richting neemt de ruis met ca. 20 dB toe ten opzichte van de eigenruis van de ontvanger. De tijd nog meegemaakt dat de ruis maar een paar dB toenam bij schakelen tussen antenne en een dummyload.

Zelf kopen van ringkernen: daarmee ben je andermans rommel aan het opruimen.

Mijn advies: altijd een enkele omvormer, in het slechtste geval kun je dat ding (extra) ontstoren en dat is heel veel makkelijker en goedkoper dan tientallen ringkernen op het dak. Ook veel servicevriendelijker. Vergeet die sprookjes over beter rendement, schaduw is er normaal gesproken alleen bij zonsopgang of zonsondergang. Dan levert de installatie al weinig en een paar procent van weinig is heel weinig.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#14 Bericht door TheoP »

Ik kan zo naar de panelen lopen, en niets te horen met een middengolf/langegolf ontvanger.
Niets van de plc of iets anders.
Geen storing, voor de installatie een 0 meting gedaan met de SA en na die tijd.
Het geheugen over elkaar leggen, en dan is het te zien wat het verschil is/was.
Niets :D

Theo

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Wat zijn enphase micro omvormers ?

#15 Bericht door pe1rdp »

Bij de buren is ook Enphase IQ7M micro-omvormers geinstalleerd. Mijn antennes staat er pal naast en vanaf 160m t/m 70cm geen extra storing kunnen detecteren.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Plaats reactie