Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

#1 Bericht door pa3dq »

Hier word voor 2025 goede agrarische akker grond ingeruild om 160 Megawatt zonnestroom op te wekken op 148 hectare klei
Ik woon daar ongeveer 2Km van af
Ben benieuwd wat ik daarvan kan verwachten zijn er die hiermee ervaring hebben ?
Ik hoop niet dat er nu na 43 jaar het einde van de hobby betekend, ik ben voornamelijk actief op Hf en iets op v/uhf
Waar ik nu op HF nog alles op mn draadje kan horen, maar ook hier in het landelijk gebied heeft China Export zijn opwachting gemaakt
Een mazzeltje misschien! het NAM gas mengstation staat er bijna midden in en die hebben ook zo hun EMC eisen !?
Ben benieuwd naar ervaringen alvast dank

Groet 73 Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

#2 Bericht door TheoP »

Ga eens bij zo een veld staan met een transistor radio.
Gelukkig hebben zulke velden geen optimizers in gebruik, dat zijn vaak de problemen gevers nummer 1.
Hier bij de AVBE staat ook zo een groot veld, ik hoor niets daarvan .

Theo

sottezero
Berichten: 816
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

#3 Bericht door sottezero »

ja, boeren mogen niet zomaar meer gewassen telen en al helemaal niet rekening houden met het weer, zoals natte zomers, koele lentes enzo. de EU vind dat aardappels voor de eerste van deze maand al gerooid moesten zijn. leuk voor spanje en litouwen maar hier groeien ze nog tot november... nederlands klimaat is niet hetzelfde als frankrijk of spanje...

dus zo'n zonnepaneel is veel veiliger... geen zon? geen probleem... gewoon minder opbrengst ipv boetes, heffingen, regelingen, franse dwarsliggers, ik zou als ik boer was ook gewoon zonnepanelen en windmolens doen... voedsel komt uit de supermarkt en vliegen de linkse rakkers wel in via argentinie..

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

#4 Bericht door TheoP »

En wat is nu je bijdrage tov de vraag?

Theo

Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

#5 Bericht door Jan pa3abk »

TheoP schreef: 12 okt 2023, 20:55 Ga eens bij zo een veld staan met een transistor radio.
http://zonopkaart.nl/
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

#6 Bericht door PA3DAT »

sottezero schreef: 12 okt 2023, 21:14 ... ik zou als ik boer was ook gewoon zonnepanelen en windmolens doen... voedsel komt uit de supermarkt en vliegen de linkse rakkers wel in via argentinie..
Ben je nou zelf boer, praat je anderen op sociale media gewoon na of is dit verdekte reclame voor de BBB? :D

Hoe dan ook, dit rechtse geluid (linkse rakkers) hoort in een forum voor radioamateurs niet thuis. We vermengen de hobby normaal gesproken toch niet met politiek?

Het gaat hier over mogelijke storing veroorzaakt door zonneparken, zullen we weer on-topic?
(PA3DAT vanuit Laporte, Illinois, waar de avond pas begonnen is... :D )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

#7 Bericht door pa3dq »

Hallo allen,

@ pa3abk Dank Jan voor bericht mooi van het kaartje kan ik luisteren hier in de buurt met de radio
Of ik neem in tweede instantie de FT817 pota even mee om verder te oriënteren op een zonnige dag

@TheoP Oke dan is er nog hoop Theo zal ik op de heen weg even op 919 afstemmen als het in de lucht is
komt hier altijd mooi door Fb gl

Mochten er nog verdere ervaringen zijn hoor het graag

Als je blieft Niet hier deze discussie over de politieke dwaling, graag on topic

73 gl Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

#8 Bericht door PA1AIS »

918
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

sottezero
Berichten: 816
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

#9 Bericht door sottezero »

ik reageerde op de tekst in de FP, waarin letterlijk stond "
Hier word voor 2025 goede agrarische akker grond ingeruild
.
dit insemineerde :mrgreen: dat iemand die akkergrond had zo bruut was om zijn grond voor voedsel in te ruilen voor zonnepanelen.

ik wilde die brute quote wat nuanceren omdat er vast wel een goede reden is om akkergrond niet meer in te zetten voor voedselteelt. een van de redenen waar ik bekend mee ben heb ik genoemd. heeft niets te maken met BBB of andere politieke partijen, geloof en politiek is altijd gezeik want iedereen is voor vrijheid (van meningsuiting) zolang die maar overeenkomt met die van hen..

ik heb hier in de provincie 89 zonneparken geteld en gelukkig stoort maar de helft, vrijwel altijd op HF, met pieken tot hoogstens 3m... Ik heb hier ook 3 ziekenhuizen op radiogolf afstand, en die storen meer... net als de weerstations, de smart-home installaties en andere china-export zenders op hf, 433 en 466 mhz.

wat me wel op valt is dat het merendeel binnen de bebouwde kom ligt... maar dat zal wel te maken hebben met dat er bepaalde 'groeperingen' zijn die vertegenwoordigd worden door mensen met traktoren toevallig land daar ter beschikking gesteld hebben. misschien wel omdat zonnepanelen minder problemen opleveren dan aardappels... en voor deze mensen is een radio-hobby een luxe-probleem.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

#10 Bericht door PH2LB »

Nou een van mijn favoriete /P /QRP plaatsen is:

Afbeelding

Waarom? 0,0 storing van die installatie en heb er onder diverse weersomstandigheden gezeten.

Zie ook : https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?pag ... radio-2020 en https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?pag ... radio-2023
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

#11 Bericht door pa3dq »

Hallo allen,

@sottezero oke priema dat zou kunnen

@ph2lb een mooi bericht dat geeft deze zendamateur weer moed
Er zou ook een fietspad over de dijk worden aangelegd met een uitkijk toren om de biodiversiteit te overzien of om evt mijn spider mast te ondersteunen tijdens het sota gebeuren

Dank voor info en mochten er nog meer ervaringen zijn we horen het graag

Groet 73 Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

#12 Bericht door pe1rdp »

Ik weet bijna zeker dat deze professioneel aangelegde parken niet storen.
Op een km van mijn huis en op 100m van een medeamateur is enkele jaren een soortgelijk zonnepark gebouwd. Hiervan hebben we tot minimaal 1300MHz geen last.
En, dat park ligt op het terrein van een militair/civiel vliegveld. Ze nemen geen enkel risico qua emc.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Zonnepark 160 Megawatt op 148 hectare

#13 Bericht door Jan pa3abk »

Misschien aardig om een kijkje te nemen bij een zonnepark en wat er gebeurd als er een paneeltje defect raakt en mogelijk gaat storen.
Het is een Duitse service monteur die 50 minuten weet vol te babbelen bij een storing op een zonneweide.
Voor de meeste onder ons, zullen de eerste 5 minuten al voldoende zijn om een indruk te krijgen...
Elk sectie schakelt zich namelijk uit indien er aan bepaalde voorwaarden niet meer wordt voldaan.
Vooral in het begin zie je zonnepanelen die "spontaan" uitelkaar vallen...


youtu.be/NGPbaiLrolg

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Plaats reactie