Scheidingstrafo of Mains Choke

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jeroegro
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2019, 09:36

Scheidingstrafo of Mains Choke

#1 Bericht door jeroegro »

Goedemiddag,
ik ben op zoek naar een goedkope oplossing voor een gescheiden boordnet op een stalen bootje. Het gaat louter om het voeden van een wallader waarvan de 12V min aan aarde verbonden is.

Idealiter koop je dan een scheidingstrafo maar ik heb nog de beschikking over een kleine "Mains Choke / Netzdrosel" Er zitten 2x 3 klemmen (L1,L2,L3 op, en op t type plaatje staat het volgende: L.- L..1 3x3 mH 10% 500V 13A @40 gr C 3x 39,7mOhm

Ik meet met een ohmmeter tussen L.1 en L..1 : inderdaad vrijwel niks.

ALs ik schema's opzoek op t web zie ik dat de 3 spoelen in serie staan met de voedingsdraden van de belasting. Daar wordt natuurlijk geen netscheiding mee bereikt en is mijn project gedoemd te mislukken. Enige manier om hier scheiding mee te kunnen krijgen is dan volgens mij de L en N van 230V net aansluiten over 1 spoel en op de volgende spoel kijken wat daar afgenomen kan worden? Maar aan 230V een ohmse weerstand van 39.7 milliohm aansluiten stuit mij een beetje tegen de borst!! Het is netspanning dus ben ik er een beetje huiverig voor.

Klopt het dat dit niet gaat lukken of heeft iemand een ander idee met deze trafo? (gewicht aan boord is al voldoende aanwezig:-)

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Scheidingstrafo of Mains Choke

#2 Bericht door pe5t »

Dat zou ik maar niet proberen. Met een belasting van 3,3 mH/39,7 mOhm sluit je de lichtnetspanning nagenoeg kort. Bovendien vormen deze spoelen geen transformator.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Scheidingstrafo of Mains Choke

#3 Bericht door PA1AIS »

Scheidingstrafo, verder geen discussie noodzakelijk.

Een netfilter heeft géén, galvanische scheiding!!! En gaat je stalen bootje als nog naar de filistijnen.

(35 jaar beroeps ervaring met deze zaken)

Ik heb vele schades, groot en klein, gezien door elektrolyse op stalen schepen.
Scheidingstrafo het liefst cappaciteits-arm of medische kwaliteit.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

jeroegro
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2019, 09:36

Re: Scheidingstrafo of Mains Choke

#4 Bericht door jeroegro »

Super bedankt,
gevoelsmatig kreeg ik deze conclusie ook maar dit bevestigd mijn vermoeden. De boot lis vrijwel zelfvoorzienend met PV en windmolen maar soms in een marina is het fijn om de accu's even goed door te laden. In een oud amerikaans scheepsboek (Nigel Calder) vond ik ook nog dat een "galvanic isolator" ook een oplossing zopu zijn.
Als deskundige, wat is daarop uw reactie? Niet zozeer om de kosten maar meer vanwege het gewicht/ ruimtegebruik en het transport naar 't buitenland.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Scheidingstrafo of Mains Choke

#5 Bericht door pe1rea »

Galvanic isolator zijn meestal 2 diodes antiparallel.
Niet doen dus.
Scheidingstrafo.
Zo duur zijn die niet.
De hiernavolgende is even niet op voorraad, maar normaliter voor een acculadertje ruim voldoende.
En voor die 5 tientjes ga je niet knoeien
https://elektrodump.nl/nl/laagspannings ... 350va.html
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Scheidingstrafo of Mains Choke

#6 Bericht door PA1AIS »

Wat pe1rea zegt, 2 diodes parallel helpt niets.
Wordt dus in de handel aangeboden en is mij ogen phre zwendel.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

jeroegro
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2019, 09:36

Re: Scheidingstrafo of Mains Choke

#7 Bericht door jeroegro »

PA1AIS schreef: 24 jul 2023, 16:25 Wat pe1rea zegt, 2 diodes parallel helpt niets.
Wordt dus in de handel aangeboden en is mij ogen phre zwendel.
Dat is uiteraard niet bedoeld in de netspanning maar in de verbinding tussen romp en aarde van de walstroom. Daardoor kan geen lus ontstaan vanaf de boot naar een ander potentiaal in het water. Waarom kan dat NIET werken vraag ik mij af. Niet om eigenwijs te zijn maar omdat het in veel instructie boeken voorkomt. Is ook een product van diverse watersportleveranciers

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Scheidingstrafo of Mains Choke

#8 Bericht door PA1AIS »

Omdat 2x2 antiparallel geschakelde diodes, wat zo'n ding is, alleen maar een drempel vormt van 1,4 volt. Als er een béétje (cappacitieve) lek is, loopt de spanning al snel op boven de de 1,4 volt naar aarde.

Als je stroom gaat meten zal je net zo veel lekstroom meten met als zonder "galavanic isolator". Aan genomen dat je weet wáár je moet meten en wat het ding werkelijk doet. Anders is dit draadje tamelijk zinloos en zijn we alleen maar internet-markt zwendel aan het verklaren.
Het is gewoon een enorme hoeveelheid gebakken lucht wat niet beschermd.

Korte versie:
De lektroom loopt gewoon via je stalen romp door het water naar de walaarde als je aarding niet afdoende is via je walkabel. Daar helpt zo'n "galavanic isolator" niets tegen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheidingstrafo of Mains Choke

#9 Bericht door PA3CQN »

PA1AIS schreef: 24 jul 2023, 21:09 Korte versie:
De lektroom loopt gewoon via je stalen romp door het water naar de walaarde als je aarding niet afdoende is via je walkabel. Daar helpt zo'n "galvanic isolator" niets tegen.
Dat is toch ook de bedoeling? Volgens mij leidt de naam tot een misverstand: het is een lekstroom-drempel die bedoeld is om bij kleine DC lekstromen door spanningsverschil tussen wal-aarde en scheepsromp de galvanische corrosie te stoppen. Het heet wel 'galvanic isolator' maar in heel andere context dan wij gewend zijn.

Als ik de vraag goed begrijp gaat het erom dat er een 12 V boordnet is met GND aan de romp. Met een scheidingstrafo houdt je dan de wallader zwevend tov het boordnet. Maar dan mag je de wal-aarde niet op de romp aansluiten.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Scheidingstrafo of Mains Choke

#10 Bericht door pe1rea »

Probleempje met zo een galvanic ding is dat ie werkt als Schrödingers kat, je weet nooit of ie heel of defect is.
Overigens is dezelfde vraag door de TS gesteld op CO, met ongeveer gelijke antwoorden.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie