Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#16 Bericht door PA2S »

Een lezenswaardige PDF (Duitstalig) uit Zwitserland:

https://www.uska.ch/wp-content/uploads/ ... mierer.pdf

Het betreft een publicatie in een vaktijdschrift.
Na veel zeuren had SolarEdge het ontstoren van een installatie betaald. Ook info over methoden van ontstoring.

Een duidelijke waarschuwing aan de installateurs: CE markering wil niet zeggen dat het storingsvrij is. Als het stoort en het moet worden opgelost, ben je als installateur verantwoordelijk. Interessant om die vraag nog eens uit te diepen, want het is een mix van productaansprakelijkheid en aansprakelijkheid van degene die de producten heeft verwerkt tot een complete installatie.

Groet, Henk

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#17 Bericht door on4ged »

Hier bij mij aan onze appartementen hangen ± 75 zonnepanelen en twee omvormers, maar ik heb daar precies toch nog nooit last van ondervinden. Deze installatie dateert wel van vele jaren terug, al van enkele jaren voor 2015.

Ik zie nu de laatste tijd dat er i.v.m. die zonnepanelen veelvuldig gesproken wordt van optimizers.
Wat zijn dat die optimizers, waarvoor dienen ze en waar beveinden die zich?
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#18 Bericht door PA2S »

on4ged schreef: 07 mei 2023, 22:33 Ik zie nu de laatste tijd dat er i.v.m. die zonnepanelen veelvuldig gesproken wordt van optimizers.
Wat zijn dat die optimizers, waarvoor dienen ze en waar beveinden die zich?
Als je het artikel had gelezen, waarvan ik de link hierboven had geplaatst, had je deze vraag niet gesteld :-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#19 Bericht door PE1PQX »

PA2S schreef: 08 mei 2023, 05:43
on4ged schreef: 07 mei 2023, 22:33 Ik zie nu de laatste tijd dat er i.v.m. die zonnepanelen veelvuldig gesproken wordt van optimizers.
Wat zijn dat die optimizers, waarvoor dienen ze en waar beveinden die zich?
Als je het artikel had gelezen, waarvan ik de link hierboven had geplaatst, had je deze vraag niet gesteld :-)
Niet iedereen is behebt met een talenknobbel....


@ON4GED: In het kort: op zonnepanelen kunnen ook schaduwen vallen van bijvoorbeeld bomen, huizen etc. Optimizers halen dan toch zo veel mogelijk energie uit die panelen vandaan en daarbij storen deze dingen vrij vaak.. (niet altijd!!)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie