Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Michael
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 dec 2005, 10:47
Roepletters: PD4MT
Locatie: Vlaardingen

Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#1 Bericht door Michael »

De Telegraaf heeft een stukje geplaatst over dat de politiebonden alarm slaan over omvormers van zonnepanelen.
Helaas is het bericht alleen voor abonnees te lezen.

Link naar nieuwsbericht Telegraaf

Voor wie geen abonnee is, op wnl.tv staat ook het bericht. Linkje naar bericht op wnl.

PA3FBO
Berichten: 284
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#2 Bericht door PA3FBO »

stond ook in de papieren versie, was in de wachtkamer te snel aan de beurt om het goed te lezen, de klacht was ook dat er te weinig masten stonden

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#3 Bericht door PE2AAB »

Nieuwe systeem heet NOOVA. (Niet Nova zoals het artikel stelt)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#4 Bericht door PA3HMP »

Ach daar heb ik al 20 jaar last van, at doet er toch niks tegen

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#5 Bericht door PA2S »

Op zichzelf is het goed dat het aandacht krijgt, maar het artikeltje ruikt ook naar: snel afschaffen, dat C2000. Dat lost het probleem echter niet op. Hoe het is afgelopen met de rechtszaak van SolarEdge is niet bekend (iemand?) maar het ziet ernaar uit dat we er maar mee moeten leren leven.

In de uitspraak op de zaak van SolarEdge lees je dat zij stellen dat bij het ontwerp van C2000 rekening moest worden gehouden met een hoger ruisniveau.

De vaagheid van de z.g. essentiële eis in de EG richtlijnen is het kernprobleem, want de essentiële eis zegt dat het stoorniveau zodanig laag moet zijn, dat gestoorde apparaten kunnen werken zoals bedoeld (geformuleerd in mijn woorden.

Wat is :"...kunnen werken als bedoeld..."?. Dat is rekbaar en anders dan "geen storing!".

Dat we ermee moeten leven, is in mijn ogen gewoon onzin. Want het C2000 systeem kan door de storing niet meer werken zoals bedoeld en dus moet het stoorniveau gewoon omlaag.

In de richtlijn staat ook een artikel dat de lidstaten ervoor moeten zorgen dat radiodiensten inclusief de radio amateurdienst worden beschermd tegen storing geen storing:

Member States should be responsible for ensuring that radiocommunications, including radio broadcast reception and the amateur radio service operating in accordance with International Telecommunication Union (ITU) radio regulations, electrical supply networks and telecommunications networks, as well as equipment connected thereto, are protected against electromagnetic disturbance.

Klare taal zou je denken.

Maar de praktijk is helaas anders.

Bij mij weer nieuwe storing, de groene plaag houdt maar niet op. Waarvoor weet niemand, want het elektriciteitsnetwerk kreunt. Mijn omvormer hapert steeds vaker tijdens een zonnige dag. Op dit moment loopt een meting door de netbeheerder...

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 419
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#6 Bericht door PD2EW »

Dit is hier op een zonnige/heldere dag schering en inslag geworden.
Een typisch beeld van het radiospectrum en blijkbaar is dit nu onze nieuwe norm geworden:

https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 02#p269102

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#7 Bericht door sottezero »

PA2S schreef: 05 mei 2023, 10:56
Dat we ermee moeten leven, is in mijn ogen gewoon onzin. Want het C2000 systeem kan door de storing niet meer werken zoals bedoeld en dus moet het stoorniveau gewoon omlaag.
of je maakt c2000 wat rubuster, tis immers niet een reclame zender.. tis communicatie voor wanneer elke seconde koffie telt... dan mag je er ook wat van verwachten...

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#8 Bericht door pe1hzg »

sottezero schreef: 05 mei 2023, 17:43 of je maakt c2000 wat rubuster, tis immers niet een reclame zender..
Ik vraag me wel eens af wat de opdracht van ons aller AT nu echt, echt is en of dat overeenkomt met de Wet en het ITU regelement.

Bij het verkopen van omroepfrequenties gaat het om het recht om uit te mogen zenden, dat mag dan bijvoorbeeld A wel (die heeft een kavel gewonnen met de veiling), en B mag dat dat niet (want die heeft geen kavel gewonnen).

Als piraat P dan muziek uit gaat zenden is een van de argumenten "storing", maar het valt me op dat er regelmatig ook gesproken wordt over "concurrentievervalsing".
Als ik het goed begrijp gaat het dan dat A zendt, die heeft daar veel geld voor betaald, en P zendt, maar die heeft daar niet voor betaald en die heeft dus een concurrentie-voordeel op A.

Dat kunnen ambtenaren dan uitgedacht hebben maar ik vraag me af of dat klopt met de ITU richtlijnen?????

Geert Jan

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#9 Bericht door pe1cmo »

Nog even.
Dan betaal je als omroep veel voor een frequentie. De zonnepanelen zenden gratis op die frequentie zonder handhaving en uiteindelijk stort het groene verdien model in. Niemand ontvangt nog wat wegens storing en de commercie haakt af omdat hun content nergens meer binnenkomt.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#10 Bericht door PA3FQS »

Hopelijk gaan de politiebonden hier veel heisa over maken.
Mogelijke oplossingen kunnen wij voordeel van hebben.
Wij zij niet belangrijk.De politie werkzaamheden wel.
Wie heeft er eigenlijk geen last van zonnepanelen e.d.?
Ik heb hier ook constant S9 ruis.
Is toch niet normaal?

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#11 Bericht door PE1KEL »

PA3FQS schreef: 05 mei 2023, 22:29 Hopelijk gaan de politiebonden hier veel heisa over maken.
Mogelijke oplossingen kunnen wij voordeel van hebben.
Wij zij niet belangrijk.De politie werkzaamheden wel.
Wie heeft er eigenlijk geen last van zonnepanelen e.d.?
Ik heb hier ook constant S9 ruis.
Is toch niet normaal?
Ik heb mijn hele zootje erom verkocht.
Niet normaal, tot op 2 meter S8-9 ruis en storing.
Dan is het niet leuk meer.
Tegenwoordig besteed ik mijn tijd aan arduino's etc...
Dan ben ik in ieder geval nog bezig.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4548
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#12 Bericht door PE1PQX »

PA2S schreef: 05 mei 2023, 10:56 Op zichzelf is het goed dat het aandacht krijgt, maar het artikeltje ruikt ook naar: snel afschaffen, dat C2000. Dat lost het probleem echter niet op. Hoe het is afgelopen met de rechtszaak van SolarEdge is niet bekend (iemand?) maar het ziet ernaar uit dat we er maar mee moeten leren leven.

In de uitspraak op de zaak van SolarEdge lees je dat zij stellen dat bij het ontwerp van C2000 rekening moest worden gehouden met een hoger ruisniveau.

De vaagheid van de z.g. essentiële eis in de EG richtlijnen is het kernprobleem, want de essentiële eis zegt dat het stoorniveau zodanig laag moet zijn, dat gestoorde apparaten kunnen werken zoals bedoeld (geformuleerd in mijn woorden.

Wat is :"...kunnen werken als bedoeld..."?. Dat is rekbaar en anders dan "geen storing!".

Dat we ermee moeten leven, is in mijn ogen gewoon onzin. Want het C2000 systeem kan door de storing niet meer werken zoals bedoeld en dus moet het stoorniveau gewoon omlaag.

In de richtlijn staat ook een artikel dat de lidstaten ervoor moeten zorgen dat radiodiensten inclusief de radio amateurdienst worden beschermd tegen storing geen storing:

Member States should be responsible for ensuring that radiocommunications, including radio broadcast reception and the amateur radio service operating in accordance with International Telecommunication Union (ITU) radio regulations, electrical supply networks and telecommunications networks, as well as equipment connected thereto, are protected against electromagnetic disturbance.

Klare taal zou je denken.

Maar de praktijk is helaas anders.

Bij mij weer nieuwe storing, de groene plaag houdt maar niet op. Waarvoor weet niemand, want het elektriciteitsnetwerk kreunt. Mijn omvormer hapert steeds vaker tijdens een zonnige dag. Op dit moment loopt een meting door de netbeheerder...
Helaas kennen we hier in Nederland al jaren geen "Radio Amateurdienst" meer (voor zover ik weet). We zijn slechts een stel onbelangrijke hobbyisten geworden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#13 Bericht door PA3HMP »

We zijn gewoon melk koeien geworden, zoveel mogelijk geld uit trekken en niks ervoor doen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4548
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#14 Bericht door PE1PQX »

PA3HMP schreef: 07 mei 2023, 07:35 We zijn gewoon melk koeien geworden, zoveel mogelijk geld uit trekken en niks ervoor doen.
Da's onzin, er zijn ook verhalen bekend dat het RDI (vm. AT) wel wat betekend heeft...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Politiebonden slaan alarm over omvormers zonnepanelen

#15 Bericht door PA3DJS »

PA3HMP schreef: 07 mei 2023, 07:35 We zijn gewoon melk koeien geworden, zoveel mogelijk geld uit trekken en niks ervoor doen.
Ik zie in mijn omgeving, en hier op het forum, dat AT / RDI wel degelijk wat doet. Het helpt om zoveel mogelijk zelf te doen en data aan te leveren waar AT wat mee kan. Het kost hun dan minder tijd waardoor ze meer zaken kunnen behandelen.

Vergeet niet dat het aantal mensen bij AT ook beperkt is, en wat voor ons een klein onderzoek lijkt, voor RDI veel tijd kost. Stel dat ze een fabrikant/leverancier aan moeten schrijven, dan moeten ze écht zeker van hun zaak zijn. Zelfs dan nog worden er rechtzaken gevoerd (denk even aan Solaredge met storende omvormers / optimizers voor PV zonnepanelen).

Plaats reactie