ervaring met Lochitech Z-5500 surround system

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hans Vernhout
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2023, 08:09
Roepletters: pa0vha

ervaring met Lochitech Z-5500 surround system

#1 Bericht door Hans Vernhout »

Beste medeamateurs heeft er iemand ook ervaring met het Lochitech Z-5500 surround system. Mijn buren hebben zo'n apparaat en ik ben luid en duidelijk te horen op de subwoofer. Alles geprobeerd ferriet op alle in en uitgaande kabels, line filter in de 230 Volt. Zelfs bij het loskoppelen van alle speaker draden blijft de subwoofer protesteren. Ik ben actief van 4 meter tot 80 meter en alle tussen liggende amateur banden met verschillende antennes en op alle banden. Het probleem doet zich op alle banden voor. Zelfs met een 2 meter portofoon in de buurt hoor je de subwoofer nog ploppen bij het indrukken van de PTT knop.De buurman heeft nu besloten voor wat anders te gaan kijken en hoopt dan iets te kopen wat dit LFD probleem niet meer heeft. Iemand suggesties? Sony, JVC etc. ? met belangstelling 73 Hans PA0VHA

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: ervaring met Lochitech Z-5500 surround system

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoi Hans,

Welkom op dit forum. Voorstellen is niet verplicht maar zeker welkom. Je kunt dat hier bijvoorbeeld doen: https://www.zendamateur.com/viewforum.php?f=1

Voor wat betreft je probleem met de speakers; ik heb eens een vergelijkbare situatie gehad. Mijn overbuurman van mijn ouderlijk huis klaagde bij mij dat zijn internet niet goed werkte.
Uiteraard de klacht serieus genomen en onder het genot van een kopje koffie het verhaal aangehoord. Nu was hij getroffen door een beroerte en sprak slecht. Het bleek dan ook een spraakverwarring; internet was zijn 'verzamelnaam' voor alles wat met de computer te maken had. Wat bleek; ik kwam inderdaad tijdens een goed SSB QSO luid en duidelijk binnen over zijn computer speakers van Logitech. Mooie plastic behuizing en zo HF dicht als een zeef.

Goed; probleem gevonden. Nu oplossen. Ik had me bedacht dat er vást computer speakers moesten zijn die wat beter bestand zouden moeten zijn tegen externe invloeden. Toen viel mijn oog op PC speakers speciaal bedoeld voor naast een CRT monitor. Die dingen waren van binnen goed bekleed waardoor de magneten van de speakers geen (minder) invloed zouden hebben op de weergave van de beeldbuis. Een Gouden greep. Probleem was volledig opgelost. Voor de zekerheid nog wat ferriet gebruikt op de aansluitdraden maar dat was eigenlijk niet nodig.

Ik snap dat die speakers wellicht niet meer te krijgen zijn maar het geeft wellicht een bepaalde richting om te zoeken.

Succes en zorg altijd voor een goede verstandhouding met de buren (maar dat zit wel goed volgens mij!).
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA8L
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 okt 2021, 07:55
Roepletters: PA8L
Locatie: JO21rl (Eindhoven)
Contacteer:

Re: ervaring met Lochitech Z-5500 surround system

#3 Bericht door PA8L »

Wij hebben zo'n Logitech Z-5500 in huis, aangesloten op de TV. Met grote ferriet-ringen zijn de meeste problemen voorbij, maar als ik op 17 m durf te zenden, komt er een luide bromtoon uit de set. Ik heb het opgegeven en zet de set uit als ik ga zenden, mijn vrouw krijgt dan het TV-geluid uit de luidsprekers van de TV zelf. De definitieve oplossing wordt waarschijnlijk het vervangen van de set, zoals je buurman van plan is.

Hans Vernhout
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2023, 08:09
Roepletters: pa0vha

Re: ervaring met Lochitech Z-5500 surround system

#4 Bericht door Hans Vernhout »

Ad,
Bedankt voor je reactie, heb zelf ook nog wat info op een ander forum gevonden.

73 Hans PA0VHA

Plaats reactie