Zonnepanelen storing met "bliepjes"

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
DXER
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2022, 13:35

Zonnepanelen storing met "bliepjes"

#1 Bericht door DXER »

In veel gevallen wordt geklaagd over storing door zonnepanelen. Zo lees ik dat de storing meestal bestaat uit ruis, gebrom etc. met o.a. pieken om de 40 kHz.
Ik heb iets heel anders, ik heb een storing van de zonnepanelen van de buren die bestaat uit “bliepjes”. Ik heb een opname gemaakt die je kunt beluisteren op : https://app.box.com/s/e3d51yhbvq9es2m48sbke5nuel6wy4cw
De opname begint met ingeschakelde panelen, dan volgt het uitschakelen en daarna weer het inschakelen.
De storing is te horen op de Middengolf en Korte Golf, niet op alle frequenties en wisselend in intensiteit. ’s-Nachts is er geen storing. Er zijn geen optimizers in gebruik . De omvormers zijn APS Systems Micro omvormers DS3.
Ik zou graag willen weten of iemand deze storing herkent ( omdat ie zo afwijkt van wat vaak wordt beschreven). En zo mogelijk natuurlijk ook : wat in het systeem veroorzaakt deze storing en wat is er aan te doen. Alle hulp is welkom , alvast dank !

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zonnepanelen storing met "bliepjes"

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom op dit forum,
Voorstellen is niet verplicht maar wel zo leuk natuurlijk. Weten we met de mede forumleden ook met wie we te maken hebben. Dit kun je hier doen: https://www.zendamateur.com/viewforum.php?f=1
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnepanelen storing met "bliepjes"

#3 Bericht door pc1mb »

Voorzetje...

Sommige omvormers doen aan een vorm van PLC communicatie via het lichtnet.
Allemaal hebben ze continu "zoekende" MPPT regelaars.

Zoiets?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Zonnepanelen storing met "bliepjes"

#4 Bericht door pa0ejh »

Vreemd want de APS Systems Micro omvormers DS3. werken met ZigBee communicatie via 2.4 Ghz en 868/915Mhz...
Draadloos dus.....

ZigBee.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zonnepanelen storing met "bliepjes"

#5 Bericht door PE2AAB »

Zo te lezen 'erkennen' ze wel dat er rommel uit kán komen.

Zie:
1.2 Radio Interference Statement
CE EMC Compliance The APsystems Microinverter can radiate radio frequency energy. If not installed and used
in accordance with the instructions, it may cause harmful interference to radio communication.
APsystems Microinverter complies with CE EMC regulation
s, which are designed to provide reasonable protection
against harmful interference in a residential installation.
Nonetheless, if the Microinverter does cause harmful interference to radio or television reception, you are
encouraged to try to correct the interferences by one of more of the following measures:
A) Reorient or relocate the receiving antenna
B) Increase the separation between the Microinverter and the receiver
C) Connect the Microinverter into an outlet on a circuit different from that to which the receiver is connected
If none of the recommendations suggested above bring significant improvement in terms of interferences, please
contact your local APsystems Technical Support.
Scrollend door deze manual zie ik in één oogopslag dat de DoC (Declaration of Conformity) best wel in twijfel getrokken kan worden. Geen verwijzing naar een passende EMC standaard, geen verwijzing naar de Radio Equipment Directive (en bijbehorende standaard(en)) terwijl er wél een ZigBee radio is geplaatst dus volgens mij zou je jezelf dan best af kunnen vragen in hoeverre men het verplichte testen serieus heeft genomen.

Zomaar een constatering op basis van de openbaar beschikbare gegevens.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Zonnepanelen storing met "bliepjes"

#6 Bericht door PA3HAW »

Is de storing minder als het bewolkt is ?
Heb je al eens met een ontvanger rond gelopen tot hoe ver de storing hoorbaar is ?

Die omvormers zitten onder de panelen op het dak neem ik aan , en op een of andere manier komt dat bij elkaar en gaat met een drie aderige kabel naar de
meterkast ?
Dan zou ik om te beginnen eens wat ferriet om die AC kabel plaatsen (Wel de juiste.. https://ferrite-shop.nl/voorkom-storing ... nepanelen/)

Succes Nico PA3HAW
PA3HAW Nico 73

DXER
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2022, 13:35

Re: Zonnepanelen storing met "bliepjes"

#7 Bericht door DXER »

Dank alvast voor jullie reacties. Als de installateur er weer is, zal ik hem met hem overleggen, ook over ferriet.
De afstand tussen de panelen en mijn antenne is ongeveer 70 meter. 's-Avonds en 's-nachts is de storing weg, maar bij bewolking toch ook nog te horen denk ik. Zodra we weer wat meer bewolking hebben zal ik eens luisteren of het dan minder is.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Zonnepanelen storing met "bliepjes"

#8 Bericht door sottezero »

Het valt wel misschien nog niet onder optimizers, maar micro omvormers met max 2 zonnepanelen per omvormer is een ketel die zegt dat hij geen pot is.
Ik zou zeggen dat de trackers zichzelf optimaliseren en daarbij deze geluiden veroorzaken.

Plaats reactie