Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#61 Bericht door PA3DZA »

Op ebay.de wordt deze aangeboden, uiterlijk is hetzelfde maar de inhoud weet ik nog niet.

BYD Batteriespeicher B-Box Premium HVS 5.1-12.8 kWh Speicherpaket Solar Speicher

succes met zoeken.
Martien.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#62 Bericht door pe1cmo »

Dat zoeken, daar hebben we google voor.

Maar wat een prijs zeg, daar krijg je hoofdpijn van. 12.8 kWh opslaan voor bijna 12000 euro, dus is 1000 euro per KWh. Dat haal je er volgens mij nooit uit.
Maar ja, voor dat geld zit er wel een gelikt kastje om.
Als je verder kijkt, dan zijn de prijzen voor de wat kleinere systemen lager, maar het blijft Li-ion. En als je dat een keer heb zien branden dan schrik je.
Kijk hier maar eens, een autopetje in huis, misschien een 0,5kW accu: https://www.youtube.com/watch?v=fABWETwpTOw

Ter info, ik ben met 16kWh LiFePo4 bezig, voor rond de 2000 euro. Maar dan zonder zo'n mooi kastje.
De 5kW inverter die ik op het oog hebt is een Omega UMV3 5000W 48V van MasterPower maar ik heb nog niets kunnen vinden over eventuele storingen.
Maar mijn hobby gaat voor.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#63 Bericht door pe1cmo »

Ik weet dat het even off topic is, maar bij mij staat veiligheid voor en liever geen brandbom in mijn huis.
Kwa accu, er zijn complete 24V 300Ah LiFePo4 accus te koop, 2 draadjes aansluiten en klaar, prijs rond de 800 euro.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#64 Bericht door PA3DZA »

heftig die elektrische steps,
word je niet vrolijk van.
die link was maar een voorbeeld, en andere mogelijkheden zijn er ook nog.
hier in ieder geval nog niet.

Martien.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#65 Bericht door pe1cmo »

Om een indruk te krijgen, er is ooit sprake geweest dat men in ondergrondse parkeer garages elektrische auto's wilden gaan verbieden. Is er nog niet van gekomen, maar in Haarlem en Alkmaar zijn er heftige brandjes geweest. En bij de afval recycling bedrijven is het ook een ramp. Daar slipt er wel eens een stuk speelgoed door met Li-ion batterijen en als dat spul wordt gesloopt breekt er wel eens brand uit.

Ik heb een hobby als brandweerman/bevelvoerder gehad, en dan zie je het wat vaker

Maar ja, brandende Li-ion heeft niets met storende omvormers te maken.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#66 Bericht door PA1AIS »

Het grootste drama schuilt er in dat vele niet het verschil weten tussen risico's van Lithium-ion en Lithium-ferro-Po4. Met als gevolg dat verzekeringen en het publiek alles op één hoop gooit.

Li-ion of Lipo hoef ik niet, maar 305AH LiFePo4 in m'n boot geeft een geruststellende gedachte
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#67 Bericht door pe1cmo »

Tja, eigenlijk moeten de verzekerings maatschappijen zeggen dat huizen met Li-ion of Lipo niet meer verzekerd zijn, en de Hypotheek verstrekker is dan ook een heikel punt, die eist een opstalverzekering op het huis. Dus raak je ook je hypotheek kwijt.

LiFePo4 is veilig.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#68 Bericht door PA3Y »

PA3Y schreef: 09 feb 2023, 14:19 Advies gevraagd: Ik had de SMA Sunnyboy 3.6 besteld vorig jaar maar deze is helaas zeer slecht leverbaar. Het is onduidelijk wanneer deze geleverd kan worden, en de panelen (10x Trina 390WP) liggen al sinds 2 januari op het dak niks te doen...

Nu geeft de leverancier aan dat ik als alternatief een AEG AS-IR02-3600-2 kan krijgen.
Ik heb de lijst op https://www.pc5e.nl/info/emc-apparatuur-overzicht-nl al geraadpleegd maar zie geen AEG omvormers vermeld staan, dus er zijn geen "slechte" gevallen daar gemeld. Maar ook geen goede en wil graag weten of er een risico is op storing, aangezien mijn ruisvloer al hoog genoeg is.

Wat zijn jullie ervaringen met AEG omvormers? Hebben deze net zo'n goede reputatie als SMA wat betreft storingen op onze banden?
Na wat Google speurwerk ontdekte ik via Tweakers.net dat de omvormers en panelen van AEG niet van Duitse makelij zijn. Het is simpelweg een "rebranded" versie van het Chinese bedrijf INVT.

AEG plakt er dus letterlijk alleen een sticker op. In 2019 kwamen ze volop in het nieuws omdat de persoonsgegevens van 19000 gebruikers wagenwijd open stonden. ( https://www.gadgetgear.nl/2019/06/aeg-l ... aar-china/ )

Na het lezen hiervan heb ik weinig vertrouwen in AEG Solar producten. Er rest mij helaas niets dan te wachten tot de SMA Sunnyboy weer voorradig is.
73 Nico PA3Y

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#69 Bericht door PE1PQX »

@PA3Y: dat is een bericht van bijna 3 jaar terug (2019), ondertussen kan e.e.a. al flink verbeterd zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#70 Bericht door pe1cmo »

Maar inderdaad, ik heb van wat andere bedrijven testrapporten gezien en daar omschrijven de ook de feitelijke fabrikant, en dan zie je dat de naam aangepast wordt.
Of het een echt OEM product is, dus een Chinees product dat iedereen kan importeren onder zijn eigen naam is niet te achterhalen, kan dus zijn dat het alleen in China geproduceerd wordt.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#71 Bericht door PA3Y »

PE1PQX schreef: 13 feb 2023, 16:33 @PA3Y: dat is een bericht van bijna 3 jaar terug (2019), ondertussen kan e.e.a. al flink verbeterd zijn.
Mee eens, maar bij AEG denk je aan Duitse degelijkheid. Niets is minder waar, als het inderdaad een dozenschuiver betreft.
Het product van INVT kan in principe heel betrouwbaar zijn, maar ik kies liever voor een bewezen merk waarbij ik gegarandeerd geen extra storing in huis haal.

Daarbuiten is er nog het hele privacy vraagstuk. Wie garandeert mij dat de data vanuit mijn installatie niet mis/gebruikt gaat worden door de Chinese overheid?
73 Nico PA3Y

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#72 Bericht door pe1cmo »

Daarbuiten is er nog het hele privacy vraagstuk. Wie garandeert mij dat de data vanuit mijn installatie niet mis/gebruikt gaat worden door de Chinese overheid?
Dat lijkt me simpel. Zorg dat die inverter niet aan internet hangt.

uiteindelijk uitlezen kan je op het display, of anders op https://www.slimmemeterportal.nl (en misschien lezen de Chinezen wel met je slimme meter mee. :mrgreen: )
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#73 Bericht door pa5wil »

Door een verhuurder is in mijn woonwijk op 42 huizen zonnepanelen geplaatst met als omvormer de SAJ R5-3K-S1-15. Zoals al in dit topic is gemeld door anderen stoort deze omvormer. Ook ik heb zodra in het eerste huis deze omvormer werd gemonteerd een storing op alle HF banden om de 40 Khz. Voor die tijd had ik een storingsvrije ontvangst. Zelf heb ik een Growatt omvormer. Het gemeld bij de installateur, maar die verwijst naar de opdrachtgever en gaat geen actie ondernemen. Melding gedaan bij Het RDI op 10 mei 2023 maar nog niets gehoord. Wel dat ze de melding zeer serieus nmen omdat het om 42 huizen gaat in een zeer klein gebied. RDI zegt dat de melding is doorgegeven aan een inspecteur.
Wil

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#74 Bericht door PA3RIS »

Ik heb sinds kort 2 panelen met een Hoymiles HM-600 omvormer erbij. Ik ben gezegend met een storingsvrije omgeving en dat is zo gebleven. De omvormer is op geen enkele HF-band te horen.

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#75 Bericht door PA3HAW »

pa5wil schreef: 17 jun 2023, 09:02 Wel dat ze de melding zeer serieus nemen omdat het om 42 huizen gaat in een zeer klein gebied. RDI zegt dat de melding is doorgegeven aan een inspecteur.
Ik hoop dat ze komen meten en eens eindelijk die SAJ omvormers en de firma`s , o.a. zonneplan , die die omvormers installeren gaan aanpakken..

Succes

Mvg Nico
PA3HAW Nico 73

Plaats reactie