Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#31 Bericht door pa3geg »

Hier sinds een paar weken ook storing in Aadorp bij woningen van de woningstichting Beter wonen. Ik ben in conclaaf met het installatiebedrijf, die weer een onderaannemer heeft ingehuurd, ik het het idee dat die storing om de 40khz gewoon doorloopt tot het c2000 frequentiespectrum. !0 meter van mij vandaan zit mijn buurman met ongeveer 10 panelen, hier heb ik totaal geen last van.

floris-jan
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mar 2022, 21:47

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#32 Bericht door floris-jan »

Zit dat nu bij jullie ook op exact deze frequenties met 40Khz spaties?
Bijlagen
39E742D6-2DD5-4AF4-8C7B-196BC90D848A.jpeg

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#33 Bericht door PA3HAW »

floris-jan schreef: 03 sep 2022, 13:24 Zit dat nu bij jullie ook op exact deze frequenties met 40Khz spaties?
Hallo Floris

Hier op 7.040 usb , 7.080 usb 7.120 usb enz..
10.120 usb , 10.160 usb , 10.200 usb enz..
18.120 usb , 18160 usb enz.

Hoe ver bij jou vandaan zijn die zonnepanelen geplaatst ?
Ga er trouwens maar vanuit dat het een SAJ omvormer is van zonneplan.

Mvg Nico
PA3HAW Nico 73

floris-jan
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mar 2022, 21:47

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#34 Bericht door floris-jan »

Hoi Nico, de eerste staan al op 10-15m en de rij woningen naast mij staat vol met 6 per woning dus minstens 30 op een rij. Ja ik heb het ook overal tot 10m toe😡 Blij dat ik eind van het jaar hier weg ben terug naar oude nest vrijstaand pff

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#35 Bericht door PA3HAW »

floris-jan schreef: 03 sep 2022, 19:13 Hoi Nico, de eerste staan al op 10-15m en de rij woningen naast mij staat vol met 6 per woning dus minstens 30 op een rij. Ja ik heb het ook overal tot 10m toe😡 Blij dat ik eind van het jaar hier weg ben terug naar oude nest vrijstaand pff
Hallo Floris.

"Gelukkig" in hoeverre je van geluk kunt spreken is dat ze allemaal op precies dezelfde frequentie storen , anders kon je je hobby op zonnige dagen helemaal vaarwel zeggen.
Ik snap ook niet dat die omvormers ooit goedgekeurd zijn , Daar hebben er toch een paar liggen slapen.

Succes met de verhuizing naar hopelijk een storingsvrije omgeving.

Mvg Nico
PA3HAW Nico 73

ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#36 Bericht door ON3CPO »

Afgelopen donderdag zonnepanelen en omvormer in gebruik genomen
Het betreft panelen 14 stuks JAM60S21 Half-Cell black module 375W MBB met omvormer
Huawei Sun2000 ( 2KTL-6KTL).
Totaal geen hinder op HF-VHF-UHF.

pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#37 Bericht door pa3geg »

Hier ook problemen met SAJ op huurwoningen 40khz van elkaar draaggolven dus.
Heeft het AT al wat opgelost ? want ik ga ze ook inschakelen.
Wordt het niet tijd dat deze SAJ 's uit de markt genomen worden. ?


pa4o schreef: 16 jun 2022, 22:13 @ pa3bya

Zou geen SAJ nemen, dikke ellende mee. Mensen die een 45 meter verder op wonen hebben een SAJ R5-4k-S2.
De hele 15m ligt hier echt helemaal plat, om de zoveel Khz een s9 aan brom en er tussen veel gepiep en gekraak Na een aantal mailtjes heen en weer naar Zonneplan zeggen ze dat alles aan hun eisen voldoen en dat ik pech heb zeg maar. Wordt nu gelukkig wel wat aangedaan via het AT, want het systeem zat ver boven de stoorde teveel, maar dit neemt ontzettend veel tijd in beslag, inmiddels al een 16maand verder. En zo is er nog een amateur die problemen heeft met een product van SAJ met om de 40Khz storing over de hele korte golf.
Die andere merk ken ik niet. Persoonlijk zou ik gaan voor een SMA Sunny boy, heb ik hier ook en heb daar totaal geen last van.

Peter

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#38 Bericht door PA3HAW »

pa3geg schreef: 06 sep 2022, 15:49 Hier ook problemen met SAJ op huurwoningen 40khz van elkaar draaggolven dus.
Heeft het AT al wat opgelost ? want ik ga ze ook inschakelen.
Wordt het niet tijd dat deze SAJ 's uit de markt genomen worden. ?


Hallo Gerald

Als je een melding maakt bij het AT , wordt je terug gebeld om e.e.a. nader toe te lichten.
Ben je al nagegaan of het ook zeker SAJ omvormers betreft ?
Hoe meer klachten hoe beter , en meer kans op succes.
Je kunt bij de klacht eventueel ook mijn call vermelden . (versnelt de zaak misschien.)

Succes Nico
PA3HAW Nico 73

pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#39 Bericht door pa3geg »

PA3HAW schreef: 06 sep 2022, 16:12
pa3geg schreef: 06 sep 2022, 15:49 Hier ook problemen met SAJ op huurwoningen 40khz van elkaar draaggolven dus.
Heeft het AT al wat opgelost ? want ik ga ze ook inschakelen.
Wordt het niet tijd dat deze SAJ 's uit de markt genomen worden. ?


Hallo Gerald

Als je een melding maakt bij het AT , wordt je terug gebeld om e.e.a. nader toe te lichten.
Ben je al nagegaan of het ook zeker SAJ omvormers betreft ?
Hoe meer klachten hoe beter , en meer kans op succes.
Je kunt bij de klacht eventueel ook mijn call vermelden . (versnelt de zaak misschien.)

Succes Nico
Hallo Nico, dank voor je snelle antwoordt. De (onder) installateur, was vanmiddag bij me en ik vroeg hem welke omvormer hij nu gebruikte, omdat de door hem aangelegde installaties hier in de buurt bij particulieren met een Solplanet omvormer ( 15 meter bij mij vandaan) niet stoorden. Zijn antwoordt was SAJ, dus dat is zeker en komt ook overeen met de 40khz storing van anderen. Ik ga zeker een melding maken, je mag me ook gerust even bellen hoor. pa3geg@hinsen.nl is mijn email adres, kan ik je zo even mijn telefoonnummer sturen. Fijne avond !

pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#40 Bericht door pa3geg »

Inmiddels het AT ingelicht ook nog een link van de storing meegestuurd, en jouw naam en call genoemd in mijn melding Nico.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hAm9jdw ... raldPA3GEG[/youtube]

floris-jan
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mar 2022, 21:47

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#41 Bericht door floris-jan »

Duidelijke film, zelfde hier en denk overal waar die krengen staan. Hoop dat ze nu eens die boel aanpakken die handel in stoor zooi.
Zou dit nu eigenlijk wereldwijd zijn die ergenis? Of wordt die meuk alleen hier ingekocht?

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#42 Bericht door PA3HAW »

pa3geg schreef: 11 sep 2022, 16:52 Inmiddels het AT ingelicht ook nog een link van de storing meegestuurd, en jouw naam en call genoemd in mijn melding Nico.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hAm9jdw ... raldPA3GEG[/youtube]
Hallo Gerald

Prima , En een zeer duidelijke uitleg van de storing op youtube.
Zonneplan moet toch ook weten dat die omvormers storen ,ze zijn er nogal trots op dat ze die omvormers samen met SAJ ontwikkelen (staat ergens op hun site)
Ik denk dat ze alleen het logo van hun naam ontwikkeld hebben., zodat SAJ dat erop kan printen.
Ik heb destijds met de fa.zonneplan gebeld en de storing beschreven , Ze waren wel bereid (tegen betaling) om de kabels onder de panelen te twisten ,Op mijn vraag waarom ze dat niet direkt doen met de montage ,was het antwoord erg vaag , Ik heb maar niet meer doorgevraagd , ook al omdat ik mij behoorlijk aan het ergeren was. De kabels twisten zal denk ik ook niet helpen. Ik denk dat het probleem puur de omvormer is.
Ik heb toen wel nog tegen hun gezegd dat ik de storing ging melden bij het AT ,

Het AT neemt snel tel.contact met je op.
In ieder geval bedankt dat je mij ook nog vermeld hebt,
P.S. Ik had je nog een mail gestuurd voor het tel.nr.

Mvg Nico
PA3HAW Nico 73

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#43 Bericht door pa4o »

Wacht hier nog steeds geduldig af wanneer SAJ iets gaat doen aan het probleem. AT heeft na lang overleg met hun besloten dat SAJ een 15m notch filter gaan plaatsen want dat is de band waar ik enorm en dan ook enorm veel last van heb. Maar tot op heden is dat nog steeds niet gebeurd. Wacht er al maanden op. Schiet totaal niet op.
Met Zonneplan zelf kom je niks verder mee.

Peter PA4O

pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#44 Bericht door pa3geg »

PA3HAW schreef: 11 sep 2022, 20:47
pa3geg schreef: 11 sep 2022, 16:52 Inmiddels het AT ingelicht ook nog een link van de storing meegestuurd, en jouw naam en call genoemd in mijn melding Nico.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hAm9jdw ... raldPA3GEG[/youtube]

Het AT neemt snel tel.contact met je op.
In ieder geval bedankt dat je mij ook nog vermeld hebt,
P.S. Ik had je nog een mail gestuurd voor het tel.nr.

Mvg Nico
Hallo Nico,

Mail opnieuw verstuurd via 2 verschillende emailadressen vrees dat de eerste in jou spamm box terecht gekomen is.

floris-jan
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mar 2022, 21:47

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#45 Bericht door floris-jan »

Weet iemand of enphase micro omvormers goed/storingsvrij zijn?

Plaats reactie