Wie herkent dit storingsprofiel?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Wie herkent dit storingsprofiel?

#1 Bericht door Jan pa3abk »

Ook ik heb last van verhoogd ruisnivo en bulten die niet thuishoren in ons toegewezen frequentie spectrum.
In de 90-er jaren op dit QTH komen wonen en de S-meter ging toen op de hogere HF vaak helemaal plat.
Heden ten dage "zwabbert" hij altijd afhankelijk van de frequentie rond de S2 of zelfs S5 of hoger.
Dat weerhoud me ook om een "moderne" transceiver te kopen.

Onlangs heb ik wel een Hermes Light 2 SDR doosje gekocht en met het programma QUISK heeft het een leuke optie, het volledige HF spectrum van 0 tot 38MHz kun je ermee bekijken.

Ik heb er een screenshot van gemaakt in de nachtelijke uren. Overdag is er door propagatie minder "verstoring" te zien.
hermes lite 2 - bscope 2021-10-19_00-59_01.jpg
Het is net als bij een schilderij... dichtbij weet je niet wat het voorstelt maar op afstand is er een duidelijk patroon te zien.
Er begint iets rond de 13,8Mhz en mogelijk lager rondom de 8MHz zit mogelijk ook iets.
Dit is door propagatie van sterke stations niet goed zichtbaar.
Tussen 18MHz en 20MHz is ook een stabiele ruisbult en hoger repeterende pulsjes. Goed voor s2 tot s5 op de S-meter.

Mijn vraag... herkent iemand dit patroon?

Persoonlijk zit ik de denken aan een landelijke kabelaar die de "laatste mijl" via coax zijn klanten hoge snelheid internet aanbied.
Ik ben niet bekend met welk protocol men dat doet en welke frequenties men daarbij gebruikt.
Mogelijk dat deze "lekt" of niet goed gesloten is bij een klant.
Op 10m afstand van de antenne staat een grijs verdeelkastje van het bedrijf.
Heb al metingen gedaan nabij dit kastje met een KG porto maar kan deze niet echt dit als veroorzaker aanmerken.
Mogelijk mede doordat het "meetinstrument" daar te ongevoelig voor is.
BTW ik heb tot in de meterkast glasvezel.
De coax kabel van de coax provider is afgekoppeld ook in hun grijze verdeel kastje.

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wie herkent dit storingsprofiel?

#2 Bericht door PA1AIS »

Tijd voor een SDR stickje met een OTG kabeltje aan je telefoon en een EMC loop(je). En dan op onderzoek uit.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie