Zenuwachtige vriezer met touchpanel

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1DOB
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:00
Roepletters: PE1DOB

Zenuwachtige vriezer met touchpanel

#1 Bericht door PE1DOB »

Transceiver Icom 7300 met een endfed halve golf antenne, deze gaat 5 meter verticaal en dan 18 meter horizontaal/slopend omhoog.

In mijn schuur staat een vrieskast (merk Beko) en deze heeft in de deur een mooi paneeltje.
Hierin zit de temperatuur uitlezing maar ook bediening via (capacitieve) tiptoetsen.
Nu hebben we deze vriezer nog niet zolang en op een gegeven moment hadden wij vreemde storingsmeldingen op het display, deze waren helemaal niet bekend bij dit model..
Ook merkte ik een keer dat de temperatuurinstelling naar -27 was gegaan, knap aangezien je normaal niet onder -24 kan komen.
Het toppunt was dat de vriezer op een gegeven moment was afgeschakeld en dus aan het ontdooien was :shock:
We merkten dit snel omdat we ondertussen elke dag wel een keer keken.

Intussen had ik een webcam opgesteld en deze op het paneel gericht.
Toen ik deze aan het staan en mij transceiver op 20meter een FT8 verbinding opbouwde werd het display helemaal wild :roll:

Hierna maar gaan testen op alle banden in phone en digitaal en natuurlijk met laag vermogen starten en langzaam opvoeren.
Nou de 20meter is DE favoriet van de vriezer (en van mij) bij 5W FT8 is het al bingo, daar in tegen zelfs met 100W ssb geen probleem..

Nu plug ik het display maar tijdelijk af (er zit een koppel connecter onder de afdekking van het scharnier)
Dit werkt natuurlijk wel op deze manier maar zou dit nu niet anders kunnen?, ik heb ondertussen wel gemerkt dat capacitieve tiptoetsen uitstekende antenne's zijn.

Groeten Jan Willem

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zenuwachtige vriezer met touchpanel

#2 Bericht door PE2AAB »

Typisch immuniteitsprobleem. voor dit soort apparaten niet zo heel strikte norm dus wat teveel veld kan de boel inderdaad ontregelen.

Je zou eens uit kunnen rekenen hoeveel veld je maakt met 5W FT8 gelet op de afstand tussen vriezer en antenne. Dan eens even naast de waarden houden zoals gesteld in de norm en als de waarde eronder zit kun je die firma best eens een mailtje sturen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie