Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#16 Bericht door PA9X »

pa3ftt schreef: 21 jun 2021, 17:45
Mijn vragen:
Wat wordt bedoeld met een “deskundige bekabeling” (@ PA3DQ, dit in relatie tot Enphase, wellicht kan in het installatieproces al ellende worden voorkomen)?
Quirijn
  • Kabels niet oprollen, niet langer maken dan nodig is.
  • Geen lussen creëren.
  • Plus en minkabels van de panelen naar de omvormer parallel leggen (sommigen twisten ze).
  • Behuizingen van de omvormer en metalen delen waarop de panelen zijn bevestigd aarden.
Kijk ook naar pagina 25 en verder in deze presentatie van AT:
https://fhi.nl/app/uploads/sites/42/201 ... elecom.pdf

PE1MR
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2011, 10:30
Roepletters: PE1MR
Locatie: Gouda

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#17 Bericht door PE1MR »

Wellicht nu wat irrelevant, aangezien de OP de buren heeft overtuigd SMA te nemen :)

Buren aan westkant overwogen SolarEdge te nemen, toentertijd al berucht. Aangezien de panelen van de buren allemaal op het zuiden liggen zonder enige schaduwwerking ze overtuigd om een SMA SunnyBoy te nemen waarvan bekend is dat ze niet/minimaal storen. Prima!

Mijn buurman aan de oostkant, ook een radiozendamateur, heeft, vanwege schaduwwerking, gekozen voor micro-inverters: EnPhase IQ7. Ik zelf heb er ook één om zaken te testen. Mijn ervaring is: een beetje QRM op 24 MHz en hoger. Op 28 MHz een paar dubieuze, smalbandige datariedeltjes, vermoedelijk de PLC aansturing naar de EnPhase Envoy (datacollectie via PLC). Voor de primaire kant zijn "officiële" PLC filters heb ik begrepen. Bij de panelen juiste ferriet om de kabels en goed parallel gelegd, e.d. geen meet/merkbare ellende meer. Groot voordeel: DC-kabels zijn zeer kort. Enige merkbare zijn dus de PLC riedeltjes, maar dat komt dus van de primaire kant van de omvormers.
Michel PE1MR
JOTA PA65POL/J - Scouting Polanen, Monster - JO22CA28
WWFF/POTA/IOTA PA6ML - Special call voor portable activaties

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#18 Bericht door pa3a »

PE1MR schreef: 28 jun 2021, 20:00

Mijn buurman aan de oostkant, ook een radiozendamateur, heeft, vanwege schaduwwerking, gekozen voor micro-inverters: EnPhase IQ7. Ik zelf heb er ook één om zaken te testen. Mijn ervaring is: een beetje QRM op 24 MHz en hoger. Op 28 MHz een paar dubieuze, smalbandige datariedeltjes, vermoedelijk de PLC aansturing naar de EnPhase Envoy (datacollectie via PLC). Voor de primaire kant zijn "officiële" PLC filters heb ik begrepen. Bij de panelen juiste ferriet om de kabels en goed parallel gelegd, e.d. geen meet/merkbare ellende meer. Groot voordeel: DC-kabels zijn zeer kort. Enige merkbare zijn dus de PLC riedeltjes, maar dat komt dus van de primaire kant van de omvormers.
Ik ben op dit moment bezig met een Enphase systeem. Het lijkt erop dat er ringkernen worden meegeleverd. (Om het systeem te isoleren van de standaard mains om eigen interne communicatie van het systeem goed ter laten werken??)
De potentiële leverancier denkt graag mee om storing te voorkomen.
Ben benieuwd.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#19 Bericht door pa0fmy »

Enphase stoort gewoon. De buren hebben die genomen op advies van de installateur. Die zouden geen storing veroorzaken. Nou het ruist hier als een gek als de zon schijnt en deze omvormertjes communiceren met de regelkast via PLC. Die installateur had het dus volkomen mis met zijn adviezen. Solar Edge stoort stoort nog veel erger. Die hebben de andere buren. Met wel 6 monteurs tegelijk zijn ze enkele keren geweest. Het is nu grotendeels weg maar niet helemaal. Op 2 meter hoor ik alleen de stations van dichtbij. Het verbaast me hoe goed en van hoever ik kan ontvangen als het goed donker is buiten. Er zit nu weer een ratel op 1 MHz. Geen idee wat het is. Niet bij mij. netspanning uit en blijft op zakradio.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#20 Bericht door PA3DAT »

De meeste installateurs zeggen dat hun installatie niet stoort. Want "ze hebben nog nooit klachten gehad".
Ze hebben meestal ook nog nooit zonnepanelen gelegd op een dak naast een radioamateur...
Van storing hebben ze gewoon geen kaas gegeten.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#21 Bericht door pa3a »

Hi all, heb recent Enphase op het dak.
Geen probleem zo blijkt.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#22 Bericht door pa0fmy »

Heb je dan geen geratel op de korte golf. Die Enphase omvormers produceren meteen 220 volt en worden alle via PLC over de 220 volt lijn bestuurd en gemeten. Heb jij nog maatregelen (laten) genomen tegen storing. Zo ja welke. Kan een tip zijn voor de monteur van die Enphase spul hier verder op.

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#23 Bericht door - PD2SKZ - »

Enphase is erg goed spul. Alleen als het door een stelletje oelewappers gemonteerd word stoort het wel degelijk. Helaas komt dit nog erg veel voor.

Hoe leg je je kabels aan:

Afbeelding
( Bron afbeelding agentschaptelecom.nl )

En wat heel erg belangrijk is, is dat de omvormer geaard is, en alle montage rails op het dak ook. Daarnaast word altijd geadviseerd om de kabels welke op de omvormer aangesloten worden, ongeachte hoeveel strengen, te voorzien van ferriet. De + én de - beide minimaal 2x 5 windingen.

Als je op bovenstaande wijze een installatie installeert en oplevert dan ben je 99% zeker van geen storing.

En bovenal wil ik je adviseren dit eens door te lezen.

https://www.ew-installatietechniek.nl/a ... n-10102015

Succes met de ellende. En nee dat bedoel ik niet sarcastisch, maar oprecht.

Sven.

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#24 Bericht door PA3BZT »

- PD2SKZ - schreef: 10 aug 2021, 19:48 Enphase is erg goed spul. Alleen als het door een stelletje oelewappers gemonteerd word stoort het wel degelijk. Helaas komt dit nog erg veel voor.

Hoe leg je je kabels aan:

Afbeelding
( Bron afbeelding agentschaptelecom.nl )

En wat heel erg belangrijk is, is dat de omvormer geaard is, en alle montage rails op het dak ook. Daarnaast word altijd geadviseerd om de kabels welke op de omvormer aangesloten worden, ongeachte hoeveel strengen, te voorzien van ferriet. De + én de - beide minimaal 2x 5 windingen.

Als je op bovenstaande wijze een installatie installeert en oplevert dan ben je 99% zeker van geen storing.

En bovenal wil ik je adviseren dit eens door te lezen.

https://www.ew-installatietechniek.nl/a ... n-10102015

Succes met de ellende. En nee dat bedoel ik niet sarcastisch, maar oprecht.

Sven.
De getoonde tekeningen zijn voor seriële systemen van toepassing. Bij Een Enphase systeem staan de omvormers parallel geschakeld en is de uitgang-spanning 230V wissel.

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#25 Bericht door - PD2SKZ - »

Hartelijk dank voor uw bijdrage.

En wat is dan volgens u de juiste manier om deze installatie storingsvrij te installeren ?

Althans, ik neem aan dat u daar tevens van op de hoogte bent ?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#26 Bericht door PA1AIS »

Ik ben heel blij dat ik de buren heb kunnen overtuigen van een SMA Sunnyboy. Alles is nu up & running zonder een centje waarneembare EMC pijn!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#27 Bericht door PA9X »

De omvormers van Enphase zijn micro-omvormers en zijn direct onder de panelen gemonteerd. Voordeel is dat de DC-kabels kort kunnen blijven. Nadeel is dat de stoorbronnen dus letterlijk op dak liggen. Ik heb hier veel overlast gehad van de micro-omvormers van mijn buren. S9+20dB van 20m t/m 10m.

Problemen bij de buren was dat men omvormers (merk i-Energy) gebruikte die rechtstreeks in het stopcontact gaan. Een "plug and play" systeem dat wegens veiligheidsredenen niet meer zo geïnstalleerd mag worden. Één paar omvormers was niet eens aangesloten op een stopcontact met randaarde. Dat betekent dat de afscherming van de elektronica in de omvormers dus niet werkt. Verder levensgevaarlijk als er ergens op dak kortsluiting ontstaat.

Tja, een onwetende buurman die zelf zijn installatie had aangesloten. Nergens in een handleiding iets voor aarding. Buurman snapte er echt de ballen niet van. De man van de webwinkel had geadviseerd dit systeem te nemen om een dure installateur te besparen.

Naast dit merk omvormers hadden de buren ook nog een paar panelen aan een AP Systems omvormer. Die hing wel aan een geaard stopcontact en stoorde veel minder. De i-Energy omvormers heb ik ook aan randaarde stopcontact gehangen. Maar geen enkel verschil, ook niet na bekabeling vol ferriet gehangen te hebben. Gewoon meuk dus.

I.o.m. de buren de i-Energy omvormers vervangen door AP Systems. De metalen delen van de installatie aan aarde gehangen. Bleek ook dat de omvormers van AP Systems ook over de AC-kabels storing de lucht in slingerden. Dus heb ik direct achter de omvormers lijnfilters in de AC-kabels geplaatst. Ik heb nu zo'n 40-50dB minder storing, maar nog steeds S6 op zonnige zomerdagen. Gelukkig kan ik de storing nu aardig wegdraaien met de QRM Eliminator.

Lijkt mij dat dat het aarden van de hele installatie via de randaarde van het stopcontact gewoon niet toereikend is voor EMC. Maar ook dat de huisaarde van de buren misschien helemaal niet zo goed is. De elektrische installatie in dat huis is al heel oud... Dan te bedenken dat dit soort plug and play PV-installaties nog steeds verkocht worden en door iedereen te installeren is.

Ik denk dat met micro-omvormers alles valt en staat met aarding en filtering. Niet besparen op aarding en zeker niet met een 2,5mm2 op de huisaarde aansluiten zoals ik al eens heb gezien. Filteren aan beide kanten, dus AC en DC. Dan is het hopen dat het wat uithaalt.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#28 Bericht door PE2AAB »

pa0fmy schreef: 10 aug 2021, 18:13...Solar Edge stoort stoort nog veel erger...
Dat hangt ervan af. Mijn buren hebben een Solar Edge omvormer en daar heb ik vooralsnog geen last van. Let wel; dit zijn geen micro omvormers onder de panelen en er zijn ook geen optimizers geïnstalleerd op mijn advies.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#29 Bericht door PA3JVA »

Volgens de informatie die ik kreeg heeft Solar Edge alleen systemen met parallel aansluiting en optimizers onder de panelen.
Ik heb recent een offerte ontvangen nadat iemand hier langs was geweest om een 1e opname te doen.
Die gaf aan dat Solar Edge niets anders levert.

Mijn ervaring is dat er nog steed snelle jongens zijn die willen verkopen en van de installatie, EMC en storing niet heel veel snappen. En het ook wegwuiven

Hoor van meerdere kanten dat Solar Edge een drama is maar ik zoek dus onderbouwing hier voor, en als het inderdaad zo is een goed werkend alternatief.

Lijkt toch lastig te zijn. Maar wel belangrijk omdat dit bedrijf aangestuurd wordt door een verzekeraar/ hypotheekverstrekker. Die dus blijkbaar ook niet weten waar ze mee in zee gaan.


Joop PA3JVA

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#30 Bericht door pc1mb »

Het blijft een paar duizend zendamateurs tegen een paar miljoen mensen die zonnepanelen willen... En dus maar 1 op 1000 klachten bij de installateur.

Succes...

En de huis randaarde doet natuurlijk helemaal niets tegen EMC. Dat is geen HF aarde, eerder een extra antenne...

Randaarde is voor electrische veiligheid, niks meer en niks minder. Voor QRM is het eerder een zendantenne dan een oplossing.

Plaats reactie