Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#31 Bericht door pa4o »

Straat verder dan waar ik woon zijn 2 systemen van Solar Edge. Allebei gaven ze hinder op de 60m, verder niet. Bij 1 systeem heeft Solar Edge dat prima opgelost, ze zijn nu bezig bij de 2 systeem. daar wordt eerst de omvormer verwisseld. Dan kijken of dat wat heeft geholpen en dan misschien nog vervolg. Bij de eerste klacht, ook een nieuwe omvormer en nieuwe optimizers en ferriet geplaatst.

Peter

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#32 Bericht door PA3JVA »

Straat verder dan waar ik woon zijn 2 systemen van Solar Edge. Allebei gaven ze hinder op de 60m, verder niet. Bij 1 systeem heeft Solar Edge dat prima opgelost, ze zijn nu bezig bij de 2 systeem. daar wordt eerst de omvormer verwisseld. Dan kijken of dat wat heeft geholpen en dan misschien nog vervolg. Bij de eerste klacht, ook een nieuwe omvormer en nieuwe optimizers en ferriet geplaatst.

Peter
Weet je ook types wat er geplaatst is/ was?

Want het kan natuurlijk ook zo zijn dat men geleerd heeft van hun fouten en nu wel knappe spullen levert.

Joop

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#33 Bericht door pa4o »

Nee dat weet ik niet Joop.

Peter

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#34 Bericht door pa0fmy »

De buren hebben die Enpase troep. Zodra het buiten een klein meetje licht wordt is de ruis op 2 meter S9. Alleen de zeer sterke stations kan ik nog ontvangen, Zwakkere hoor ik niet of met onverstaanbare spraak vanwege de ruis. Komt bij dat Enphase ook PLC gebruikt naar de omvormertjes. Enphase poedert alle mails af met een "universeel" antwoord. Krijg je wel antwoord dan stellen ze als oplossing een filter voor in de 220volt in de meterkast voordat de energie het net op gaat. Zelfde op internationale sites. Ook via de telefoon hebben ze een afweersystem. Je krijgt een lang verhaal en een keuze menu en je komt in een wachtrij. Terugbellen schijnt te kunnen op basis van nummerweergave. Ze doen maar 1 poging om teug te bellen. Zit net op de WC en je kan opnieuw beginnen. De facebookgroep van Enphase snap er geen bal van, vage antwoorden en ook weer dat filter in de 220volt in de meterkast. De installateur uit Waalwijk zwijgt in alle talen. Alleen bij de allereerste mail het verhaal dat ze niets kunnen veranderen aan de installatie. Ondertussen tientallen mails gestuurd met links over ontstoren, ferrietkernen etc. Nul resultaat. De hele situatie is uitgelegd aan Vara Kassa. Wachten is nog op antwoord. Zal wel nooit komen. Agentschap Telecom beschouwt het als hinder niet als storing, blijkt uit ervaringen andere amateurs. Komt bij dat andere buren ook PLC hebben. Dus KG, MG en 6 meter is ook verziekt. Blijft alleen 70cm nog over, Die is nog storingsvrij. Advies geen Enphase, geen Solaredge, geen elektronica op het dak, geen Installateur uit Waalwijk, goed merk centrale omvormer, alle leidingen die er in en er uit gaan filteren. Of tenslotte geen zonnepanelen, het duurt jaren voordat het terugverdiend is, omvormers gaan beperkt aantal jaren mee, reparatie en arbeidsloon is kostbaar en straks komen er kleine atoomcentrales door het land en wordt elektriciteit weer spotgoedkoop.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#35 Bericht door PA9X »

pa0fmy schreef: 16 apr 2022, 21:35 Agentschap Telecom beschouwt het als hinder niet als storing, blijkt uit ervaringen andere amateurs.
Mocht je DAB+ ontvangst zijn verstoord, dan is er ineens een commercieel belang en kan AT wellicht besluiten om wél in te grijpen.

Zie tweede alinea van dit artikel: https://www.veron.nl/nieuws/storing-mel ... p-telecom/

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#36 Bericht door pc1mb »

Blijft droevig dat er alleen reactief beleid gevoerd wordt op commerciële en hulpdienst belangen, en niet gewoon principieel de ether schoonhouden van storing.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#37 Bericht door pa0fmy »

Gewijzigde songtekst "Alles ruist hier als een gek als de zon schijnt".

DAB doet het nog wel op de Nederlandse zenders maar maar overal is een hard signaal. Of ik 's-avonds meer zenders op het display krijg moet ik uitproberen.

Plaats reactie