Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#1 Bericht door PA1AIS »

Wie heeft er ervaring met HF / VHF storing van Enphase solar micro omvormers (IQ7-60-INT).
Mijn buren zijn voornemens deze te plaatsten op het dak.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#2 Bericht door elsinga »

Micro omvormers, volgens mij heeft dan elk paneel zijn eigen inverter. Geen idee of het stoort, maar ik gok dat dit voor een installatie die niet heel wisselend in de schaduw ligt een dure oplossing kan zijn...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#3 Bericht door PA1AIS »

Deze gevonden:
viewtopic.php?f=20&t=23073&p=250371&hil ... se#p250371

Het probleem is dat ik op 80 meter een ruisniveau heb van S2-3 overdag, in de avond wat hoger. Dat is behoorlijk laag en wil ik graag zo houden.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#4 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Zag je reactie, in middels buren in de omgeving zijn er ook panelen geplaatst 2x6 ow op 50m 2x6 ow op 100m 12op z 150m
O een ouwe installatie nog van solaredge op 60m die stoort dan ook op de 60m band behoorlijk tijdens een zonnige dag
Kan niet oordelen over een ruis niveau van S2-3 die is hier ook in het buiten gebied helaas niet meer S7 komt eerst op 80m
Maar ook de vorm van antenne kan van invloed zijn ben blij met mn 84m loop dat brengt een behoorlijk verschil tov
40m zepp en inv 40m zepp alles open feeders en end fed en smal luisteren bv in cw :wink: :D
Kan tot nu toe geen storingen waarnemen op V, U, Hf blij met het Enphase systeem
Suc6 met je keuze

73 gl GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#5 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Oei nog weinig reacties tot nu toe
Ben wel benieuwd naar je ervaring OM mocht je buurman overgaan tot plaatsen

Suc6

grt 73gl GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#6 Bericht door PA1AIS »

Eigenlijk zijn weinig reacties positief en hoopgevend.
Ik kon maar 1 negatieve vinden en nun al 2 positieve.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#7 Bericht door PA8JDG »

Dave van EEVblog heeft er onlangs enkele laten installeren voor een 5kW installatie. Dit naast zijn bestaande installatie met een SMA Sunny Boy. Je zou eens kunnen vragen naar zijn bevindingen met de IQ7’s. En wie weet kan hij in een volgende video de EMC kwaliteiten van zijn installatie tonen. Uit de reacties op de video blijkt dat er wel wat twijfels zijn over die kant van het installatiewerk.

https://youtu.be/VTUZk7vY1ME

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#8 Bericht door PA9X »

Je kunt het ergste verwachten. Storingsniveau valt of staat met een deskundige bekabeling en degelijke aarding van de hele installatie. Dat is met die micro omvormers een hele uitdaging.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#9 Bericht door PA1AIS »

PA9X schreef: 17 apr 2021, 19:47 Je kunt het ergste verwachten. Storingsniveau valt of staat met een deskundige bekabeling en degelijke aarding van de hele installatie. Dat is met die micro omvormers een hele uitdaging.
heb je ervaring mbt. deze enphase micro omvormers?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#10 Bericht door pa1bvm »

heb 36 panelen met 36 enphase omvormers op mijn dak liggen .. daarboven staat een mast met een 17 elements voor 144 en 2 x 26 elements voor 432
die antennes + preamps staan ongeveer 7-8 meter boven de panelen .
De panelen liggen er vanaf 2015 , op een mooie dag leveren die ongeveer 50 tot 60 KWH.

ik weet NIET hoe de situatie op HF is .

op 144 mhz een lichte ruis toename als er heel veel zon is.. zo tegen het middag uur ( ik gebruik alleen SSB / CW Digi modes onder in de band )
geen gekke pieken of ratels op bepaalde frequenties .

op 432 mhz totaal geen effect , ook hier ben ik alleen actief in het onderste stukje van de band
ik hoor en zie ook geen rare pieken van de zonne panelen .. wel veel rotzooi vlak in de buurt van 432.070 ( EME ) van mijn buren ( computers )

mijn antenne voor 144 - EME staat op +/- 90 meter van mijn huis op een mastje van 5 meter , als ik die naar het huis richt dan hoor ik wel rommel die ikzelf en mijn huisgenoten produceren .. zowel overdag en s'nachts ... .. met een beetje elevatie is alles weg .. ben op dit moment niet QRV met EME ( azimuth rotor zit vast )

de zonne panelen van mijn buren op 50 meter afstand zijn WEL duidelijk te detecteren ( alleen op 144 ) een ruisbult van +/- 6 db buurman heeft iets van 15 panelen met een centrale omvormer .. ik weet niet of er " optimisers " in zitten .. voor mij zit hij op pal Noord richting LA/OY

ik ben niet actief op HF .. heb er ook geen antennes voor dus ik kan het niet uitproberen
ik lees dat er tegenwoordig weer " verbeterde" enphase omvormers zijn .. ik heb dus types van 2015 ..
en ik gebruik alleen horizontale richtantennes ..misschien dat het echt " naar" is met een vertical
ook gebruik ik voorversterkers op 144 ( PA3BIY ) en 432 ( HA8ET) en ik gebruik gescheiden tx / rx kabels

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#11 Bericht door PA9X »

Niet met Enphase, maar wel andere merken. Mijn buren hebben panelen met verschillende merken micro omvormers. Storen allemaal, soms 9+30. Vorig jaar hebben we die omvormers vervangen door één merk AP Systems. Filters aan DC- en AC-zijde geplaatst. Nog altijd storing maar met de QRM Eliminator nog aardig weg te draaien. Muv periode mei-juni-juli, dan heb ik op zonnige dagen flinke ruis op alle banden vanaf 20m t/m 6m.

Het principe van iedere micro omvormer is hetzelfde. Goede aarding en filtering zijn sleutelwoorden. Ik zou goed loggen hoe de situatie nu is en na de plaatsing.
PA1AIS schreef: 17 apr 2021, 20:41
PA9X schreef: 17 apr 2021, 19:47 Je kunt het ergste verwachten. Storingsniveau valt of staat met een deskundige bekabeling en degelijke aarding van de hele installatie. Dat is met die micro omvormers een hele uitdaging.
heb je ervaring mbt. deze enphase micro omvormers?

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#12 Bericht door pa3dq »

Hallo,
Even een meting voor je gedaan 10.29gmt vandaag het was lekker rustig en zonnig en 8.5KW van de 6 panelen
ant 84m hor delta loop die er op 8m boven langs loopt gevoed met kippelijn
Voor de start van de proef van alle banden LF t/m 70Mhz band screenschots gemaakt en banden t/m 70cm gemonitord op verandering
Ik kan tot nu toe geen storingen of veranderingen waarnemen van het Emphase systeem tov nul meting

Hebben ons best gedaan met de opstelling dus aarden en guanella smoor spoelen
Meen dat er 25 jaar garantie op het systeem zit dus mocht het niet goed zijn :shock:
Maar tot nu toe enkel goede ervaringen we blijven duimen

suc6

grt 73 gl GJ
Bijlagen
IMG_0752.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#13 Bericht door PA1AIS »

Heren, dank voor alle reacties.

Ik heb de installateur bereid gevonden om een 2e offerte te maken met een SMA sunnyboy omvormer. De buren zijn ook akkoord gegaan met deze offerte! De SMA sunnyboy 2,4Kw is €400 goedkoper dan de enphase micro-omvormers!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pa3ftt
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jun 2011, 14:31
Roepletters: PA3FTT

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#14 Bericht door pa3ftt »

Beste mede amateurs,

Na een goed gesprek heeft mijn buurman besloten geen optimizers van SolaEdge maar een Enphase systeem te installeren.

Ondertussen heb ik begrepen dat dit systeem zeker niet hoeft te storen op VHF/UHF en goede collega amateur heeft dit met positief resultaat ook specifiek voor de HF gemeten bij zijn eigen systeem. Wel heeft hij elke micro omvormer laten voorzien van een ferriet klemmen. https://nl.mouser.com/ProductDetail/Fai ... kDmA%3D%3D

Mijn vragen:
Heeft iemand wellicht ervaringen met Enphase systemen zonder deze ferriet klemmen?
Wat wordt bedoeld met een “deskundige bekabeling” (@ PA3DQ, dit in relatie tot Enphase, wellicht kan in het installatieproces al ellende worden voorkomen)?
Guanelle smoorspoelen: wat zijn dat, waar worden die geplaatst en aan welke specs dienen deze te voldoen?

Alle overige tips gerelateerd aan het Enphase systeem zijn overigens van harte welkom.

Tot slot een beetje off topic vraag.
Ik zit zelf ook te denken aan zonnepanelen en overweeg inderdaad een centrale omvormer van SMA.

Maar… Ik heb een aantal antennes onder het dak (6, 4, 2 en 0,7 meter), heeft iemand ervaring met de eventuele afschermende effecten van zonnepanelen?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Quirijn
"het experiment gaat vooraf aan het inzicht"

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Help, EMC ervaring Enphase solar micro-inverters?

#15 Bericht door pa3dq »

pa3ftt schreef: 21 jun 2021, 17:45 Beste mede amateurs,

Na een goed gesprek heeft mijn buurman besloten geen optimizers van SolaEdge maar een Enphase systeem te installeren.

Ondertussen heb ik begrepen dat dit systeem zeker niet hoeft te storen op VHF/UHF en goede collega amateur heeft dit met positief resultaat ook specifiek voor de HF gemeten bij zijn eigen systeem. Wel heeft hij elke micro omvormer laten voorzien van een ferriet klemmen. https://nl.mouser.com/ProductDetail/Fai ... kDmA%3D%3D

Mijn vragen:
Heeft iemand wellicht ervaringen met Enphase systemen zonder deze ferriet klemmen?
Wat wordt bedoeld met een “deskundige bekabeling” (@ PA3DQ, dit in relatie tot Enphase, wellicht kan in het installatieproces al ellende worden voorkomen)?
Guanelle smoorspoelen: wat zijn dat, waar worden die geplaatst en aan welke specs dienen deze te voldoen?



Alvast bedankt voor jullie reactie,

Quirijn

Hallo Quirijn,
Heb geen ervaring met ferriet klemmen maar zou denk kunnen werken !?
Als goed is worden er blauwe ring kernen bij het systeem geleverd en vlgs guanella methode (even op gogelen) 2x3 windingen in de fase en nul leiding gemonteerd naar de zekering kast zie link voor indruk
viewtopic.php?f=20&t=23073&p=250371&hil ... se#p250371 hmm pakt niet even naar boven begin topic die werkt wel
Specs heb er niet aan gemeten ook geen apparatuur voor
Alles wel goed aarden frame panelen enzv
Tot nu toe voldoet het systeem naar behoren en er nog geen hinder van onder vonden ook hier in de omtrek zijn bijna alle systemen van Enphase behalve een paar waarvan een ouwe solaredge die zo gauw als de zon schijnt de hele 60m band benut
Hoop dat je er iets aan hebt suc6

grt 73 gl Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

Plaats reactie