Zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#61 Bericht door PA9X »

PD7HB schreef: 14 okt 2021, 21:45 Na nog een keer overleg met Sungevity Amsterdam die de opdrachtgever is naar DNS Alkmaar kwam ik weer niet verder, DNS de installateur wil niet met mij in gesprek en zegt dat ik alles via Sungevity moet regelen. Het welbekende verhaaltje "van kassie naar de muur". Vandaag hebik een storingsmelding gedaan bij het AT want het is niet normaal, de storing loopt ver door onder en boven de VHF amateurband en ik ben benieuwd hoe men dit gaat oppakken.

Grote foto:
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 123044.jpg

https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 441490.mp4

https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 441491.mp4
Dit is een flinke storing! Ik zou kijken of de DAB+ frequenties ook verstoord worden, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_A ... requenties

Als jouw DAB+ thuis ook is verstoord kan dat wel aanleiding zijn voor AT om te sommeren dat de installatie uitgezet moet worden.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Zonnepanelen

#62 Bericht door PA1FOX »

pc1mb schreef: 15 okt 2021, 08:22 Het punt is dat je de PV niet vóór de hoofdzekering aansluit.

Worst kaas scenario is dus niet 20A uit PV en 5A uit het net, maar 20A+25A=45A.

Max verbruik in huis is vanaf 4x16A groepen ofzo? Da's al 64A.
Ajaa, het scenario dat je zelf zowel de 25A uit het netwerk en 20A uit je eigen PV verbruikt. Die had ik niet gezien.
Bedankt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnepanelen

#63 Bericht door pc1mb »

PA9X schreef: 15 okt 2021, 09:13 Als jouw DAB+ thuis ook is verstoord kan dat wel aanleiding zijn voor AT om te sommeren dat de installatie uitgezet moet worden.
C2000, nog beter.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#64 Bericht door PD7HB »

PA9X schreef: 15 okt 2021, 09:13
Dit is een flinke storing! Ik zou kijken of de DAB+ frequenties ook verstoord worden, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_A ... requenties

Als jouw DAB+ thuis ook is verstoord kan dat wel aanleiding zijn voor AT om te sommeren dat de installatie uitgezet moet worden.
DAB ontvang ik hier met een SDRplay RSP1A maar daar ondervind ik geen ellende op. Het is verder wel heel irritant dat een hoop repeaters overdag niet werkbaar zijn en dat de installateur niet met mij in gesprek wil en alles terug gooit op Sungevity die eigenlijk niets meer zijn dan de opdracht gever naar DNR Alkmaar. Dit is gewoon frustrerend.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zonnepanelen

#65 Bericht door pe1rea »

Dan zit de installateur fout, hij legt aan.
Hij heeft ook de klus aangenomen, dus is hij de schakel tussen klant en opdrachtgever.

Dat ie er geen zin in heeft kan ik me voorstellen, hij heeft de opdracht gekregen omdat ie de goedkoopste was en als je betaalt met pinda's krijg je apen...
Dus heeft ie niet de financiële ruimte en kennis om het probleem op te lossen.
Maar net -daar- heb jij niks mee te maken.
Hij moet een storingsvrije veilige installatie opleveren en wat ie daarvoor gevangen heeft is niet jouw probleem.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#66 Bericht door PD7HB »

Jinny je hebt een punt maar als de installateur via Sungevity zegt wij kunnen niets meer voor u doen dan wordt het lastig. Het probleem is dat het niet alleen van mijn omvormer afkomt maar ook die van de naaste buren die allemaal het zelfde systeem hebben. Mijn hobby is iets waar de buren weinig van begrijpen maar ze zijn het collectief met mij eens dat dit niet normaal is en ze begrijpen dat dit een belemmering is van mijn hobby en geven mij groot gelijk dat ik nu het AT heb geraadpleegd en zeggen allemaal als er wat moet worden aangepast dan is dat geen enkel probleem en werken ze daar aan mee. Wat dat betreft een heel goede band met de buren.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zonnepanelen

#67 Bericht door pe1rea »

Inderdaad, dan wordt het via de rechter afdwingen, en dan is een rapport van het AT wel heel handig..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#68 Bericht door PD7HB »

Vandaag is het AT geweest om te meten en het eerste wat de beste man zij was dat het er om zou hangen. De storing is wel erg breed en hij kon er volledig inkomen dat ik dit als storing ervaar en op VHF niet meer kan doen. De eerste meting deed hij met een portabele analyzer en de 2de meting met een opstelling met een analyzer op een statief op 10 meter afstand van de panelen. De limiet is zoals mij werd verteld 30μV en beide metingen kwamen na aftrek van de 2 meter coax uit op 29μV en dit was dus geen storing maar hinder, en zoals het er nu voorstaat komt er geen oplossing :evil: :evil:
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zonnepanelen

#69 Bericht door pe1rea »

Jammer...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#70 Bericht door PD7HB »

Nog even ter aanvulling 1μV meer en het is storing maar dit is dus hinder. Hoe gaat dit in godsnaam verder met al die meuk op de markt?
Op onderstaand filmpje is duidelijk te zien en te horen hoe de VHF band hier nu is.

https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 445812.mp4
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Zonnepanelen

#71 Bericht door Snof »

Dan wordt het tijd dat ze de limiet van 30μV eens aanpassen in de wet.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#72 Bericht door PD7HB »

Ik denk dat er nog heel veel amateurs hier tegenaan lopen in de toekomst. Er komen steeds meer omvormers uit China naar Europa.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#73 Bericht door PA9X »

PD7HB schreef: 28 okt 2021, 16:04 Nog even ter aanvulling 1μV meer en het is storing maar dit is dus hinder. Hoe gaat dit in godsnaam verder met al die meuk op de markt?
Op onderstaand filmpje is duidelijk te zien en te horen hoe de VHF band hier nu is.

https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 445812.mp4
Dat is hier overdag ook. Alleen vraag ik me af of het alleen voor een radioamateur hinder is. Of dat het anders wordt als een DAB+ of C2000 frequentie gestoord wordt...

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Zonnepanelen

#74 Bericht door Snof »

Ze kunnen beter belasting gaan heffen op EMC, daar is Nederland best goed in :mrgreen:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... arkt-weren

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#75 Bericht door PD7HB »

Naar aanleiding van de meeting van het AT toch weer contact opgenomen met Sungevity Amsterdam en uitgelegd dat het HF probleem is opgelost maar daarbij ook een verplaatsing heeft plaatsgevonden naar VHF. Vandaag kreeg ik een email met eigenlijk een niets zeggende inhoud en weer het verhaal dat Sungevity de tussenpersoon is en DNR Alkmaar wil dat alles via hun gaat en met mij dus niet in gesprek gaan.

Ik heb maar weer eens gebeld en beste man van Sungevity had het filmpje bekeken maar moest toegeven dat het lawaai was maar snapte niet wat het was, ze geven opdracht aan het installatiebedrijf maar weten zelf niet wat ze moeten doen. Het is gewoon te gek voor woorden.

Dit stuurde hij:

Ik ben heel erg bang dat ik niet veel meer voor je kan doen. We zijn bij al je buren geweest om de kabels aan te passen, het hele blok heeft bezoek gehad van een monteur. Heel erg vervelend dat het probleem blijft bestaan maar ik heb geen grond waarom ik DNR nog terug kan sturen.

Dat DNR zelf niet met je in contact wil is overigens begrijpelijk. Wij zijn jou contact persoon, als er iets is moet je bij ons zijn.

Vriendelijke groet,
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Plaats reactie