LED TL buizen bij de buren

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#16 Bericht door PE4BAS »

Ik heb zelfs LED TL buizen in de shack. Ook in een armatuur voor gasontladings buizen. Echter ik heb de bedrading aangepast. Die dummy starter vertrouw ik niet zo. Overigens heb ik er bijna geen storing van. Ik bedoel dan, als signalen echt met -30dB op JT9 binnenkomen kan ik ze alleen decoderen als de buizen uit zijn. Ik heb dit een paar jaar geleden ondervonden op 60m in een QSO met ZL.

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: LED TL buizen bij de buren

#17 Bericht door deg1er »

Echter ik heb de bedrading aangepast. Die dummy starter vertrouw ik niet zo.
je moet er wel rekening mee houden als er nu brand uitbreekt je armatuur geen ce meer is
je verzekering kan moeilijk doen :roll:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#18 Bericht door PE1PQX »

deg1er schreef:
Echter ik heb de bedrading aangepast. Die dummy starter vertrouw ik niet zo.
je moet er wel rekening mee houden als er nu brand uitbreekt je armatuur geen ce meer is
je verzekering kan moeilijk doen :roll:
De verzekering zal niet lastig doen als je de bedrading netjes en vakkundig aangepast hebt. Die CE markering zegt een verzekering niet zo veel omdat de 230Volt bedrading in je woning ook deze markering niet heeft na de aanleg (volgens jouw redenatie).
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: LED TL buizen bij de buren

#19 Bericht door deg1er »

De verzekering zal niet lastig doen als je de bedrading netjes en vakkundig aangepast hebt. Die CE markering zegt een verzekering niet zo veel omdat de 230Volt bedrading in je woning ook deze markering niet heeft na de aanleg (volgens jouw redenatie).
ik werd op de zaak hiervoor gewaarschuwd dat de verzekering moeilijk kon doen omdat je zelf heb lopen knoeien
daarom hebben wij de bakken in originele staat gelaten maar het is ieder zijn eigen beslissing ik wou het alleen vermelden :mrgreen:

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: LED TL buizen bij de buren

#20 Bericht door ----- »

PH2LB schreef:Maak eens een foto van het type label van de buis en van de "starter". Ben wel benieuwd welke buis dat dan is.
De starter moet overigens zoals al eerder gemeld een doorverbinding zijn.
Ik wil het aantal contact momenten beperken en niet steeds in de schuur willen kijken omdat bang dat anders het lijntje breekt. Ze zien het niet echt als hun probleem, of eigenlijk ze hebben geen probleem en de lampen zijn nieuw gekocht en ze lopen niet over van enthousiasme daaraan iets aan aan te passen.

Ik ga wel click&collect een paar Philips LED TL buizen kopen (die schijnen beter te zijn) en een paar LED starters en hoop die dan zaterdag te kunnen proberen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#21 Bericht door PE1PQX »

deg1er schreef: ik werd op de zaak hiervoor gewaarschuwd dat de verzekering moeilijk kon doen omdat je zelf heb lopen knoeien
Een verzekeraar kan en mag niet moeilijk doen MITS je het netjes en veilig doet. Anders zou je zelf ook geen kapotte WCD mogen vervangen van een verzekeraar, en dat mag ook gewoon.
Die 'zaak' van jou weet blijkbaar ook niet alles (en dat kun je een bedrijf in het algemeen ook niet kwalijk nemen).

Ik mag gewoon mijn thuis elektra installatie upgraden mocht ik dat willen doen, geen verzekeraar die mij daarvoor op de vingers tikt. En ik ben niet eens een installateur/elektromonteur.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: LED TL buizen bij de buren

#22 Bericht door PA8JDG »

PE5TT schreef:
Ik ga wel click&collect een paar Philips LED TL buizen kopen (die schijnen beter te zijn) en een paar LED starters en hoop die dan zaterdag te kunnen proberen.
Zelf alles eerst thuis proberen is het beste. Eventueel ook een bijpassend armatuur erbij en daarin een aantal merken/typen testen. Daarmee beperk je zeker het aantal contact momenten. Het is tegenwoordig helaas nodig om tevoren al van alles op de plank te hebben liggen. Is het niet de LED buis, dan wel het niet-storende type lader voor de buurvrouw haar e-fiets... Het kost je geld, maar als het vervangen lukt, ben je wel van de storing af.

73’s

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: LED TL buizen bij de buren

#23 Bericht door PA3ECZ »

PE5TT schreef:
PH2LB schreef:Maak eens een foto van het type label van de buis en van de "starter". Ben wel benieuwd welke buis dat dan is.
De starter moet overigens zoals al eerder gemeld een doorverbinding zijn.
Ik wil het aantal contact momenten beperken en niet steeds in de schuur willen kijken omdat bang dat anders het lijntje breekt. Ze zien het niet echt als hun probleem, of eigenlijk ze hebben geen probleem en de lampen zijn nieuw gekocht en ze lopen niet over van enthousiasme daaraan iets aan aan te passen.

Ik ga wel click&collect een paar Philips LED TL buizen kopen (die schijnen beter te zijn) en een paar LED starters en hoop die dan zaterdag te kunnen proberen.
De starter voor led is alleen een doorverbinding binnen in.
Dus daar zitten totaal geen componenten in, alleen een stukkie draad die aan de beide pennen van de voet is gesoldeerd.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: LED TL buizen bij de buren

#24 Bericht door ----- »

PA3ECZ schreef:De starter voor led is alleen een doorverbinding binnen in.
Dus daar zitten totaal geen componenten in, alleen een stukkie draad die aan de beide pennen van de voet is gesoldeerd.
Dat snap ik, dat snap jij, maar dan gaan mijn buren niet snappen, ik koop een mooie glimmende starter waarop staat voor LED TL buizen

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: LED TL buizen bij de buren

#25 Bericht door ----- »

Ik had nog gevraagd hoe lang de buis is, 120cm kreeg ik als antwoord maar ook deze foto.

Ik twijfel er aan of dit wel LED buizen zijn, volgens mij zijn het normale gasontladings lampen. Wel raar dat ze meteen aan gingen, zonder de bekende plinkplink van de starter, telkens weer toen we teste

En dan ook de vraag hoe kan het dat deze zo storen ? ik heb zelf ook TL lampen en die storen niet.
TL.jpg

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#26 Bericht door pe1cmo »

https://www.karwei.nl/assortiment/karwe ... /p/B580422

gewone buis dus, misschien een HF circuit dat start
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: LED TL buizen bij de buren

#27 Bericht door PA0HJA »

Electronisch voorschakelapparaat dat stoort....?


PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#28 Bericht door Ton_O_E »

Een electronisch (HF) voorschakel apparaat, moet dus uit de stroomkring gehaald worden bij ledlampen, anders gaan ze flikkeren, maar dus ook storing veroorzaken.
Ik zou ongeacht het type, het vsa en de starter(s) altijd weghalen.
Voorheen PA3TON

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#29 Bericht door andre »

het is nog anders, als je verzuimt de ballast(voorschakel unit) te demonteren en alleen de starter vervangt voor een (dubieuze) doorlus starter je qua bezuiniging
er niks mee opschiet. Ballast blijft energie gebruiken voor...ja, zeg maar voor noppes. :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: LED TL buizen bij de buren

#30 Bericht door PA3HAW »

[quote="PE5TT"]Ik had nog gevraagd hoe lang de buis is, 120cm kreeg ik als antwoord maar ook deze foto.

Ik twijfel er aan of dit wel LED buizen zijn, volgens mij zijn het normale gasontladings lampen. Wel raar dat ze meteen aan gingen, zonder de bekende plinkplink van de starter, telkens weer toen we teste

En dan ook de vraag hoe kan het dat deze zo storen ? ik heb zelf ook TL lampen en die storen niet.

==================================================================================

Om van het hele gedoe af te zijn ,zou ik het hele armatuur vervangen (wel thuis uitgebreid testen). door event. een led armatuur.
Kost wel een paar tientjes ,maar je hoeft er geen 20 keer meer heen om te proberen e.e.a. te ontstoren (waarschijnlijk)zonder resultaat.

Succes
PA3HAW Nico 73

Plaats reactie