24/7 Ruis op 40 Meter.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

24/7 Ruis op 40 Meter.

#1 Bericht door PE1NBD »

Hallo mede-amateurs. Heb hier al een paar jaar een HyEndFed voor 40 meter hangen. Het ruisniveau ligt hier gigantisch hoog op die band. Op de hogere banden is het supergoed(wel nadat ik vorig jaar een andere beam heb gemonteerd, nu een LZA 10-5, daarvoor PKW, Fritzel en Hygain beams). Iemand ervaring met 40 meter draadantennes die het wel goed doen wat Ruisniveau betreft? https://youtu.be/WotibnEzpwk
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 24/7 Ruis op 40 Meter.

#2 Bericht door PA3DJS »

Als je eindgevoede draad met het voedingspunt dicht bij de woning zit en/of als de tegencapaciteit (voor een deel) in de woning zit, loop je een grotere kans op storing op de ontvangst van spullen uit je eigen woning.

Ik zou eerst eens proberen om vast te stellen waar de dominante stoorbron zit. Een draagbare ontvanger, eventueel met een kleine loop, kan wonderen doen. Vervolgens die bron aan/uit zetten en luisteren of je verschil hoort.

Vorige week nog bij een amateur storing lopen zoeken, snel gevonden met een AR8200 met een grote en kleine looop. Nu mag hij met veel ferriet aan de gang om zijn internetmodem te ontstoren. Oh ja, hij gaat wel een aparte RX antenne gebruiken achter in de tuin en blijft dan zenden op de end-fed (die loopt naar de dakkapel). De ontvangst op de eindgevoede draad blijft tot nu toe niet zo best (op 80 e 40m).

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: 24/7 Ruis op 40 Meter.

#3 Bericht door PA0BAK »

Mijn ervaring is, dat een symetrische antenne minder storing oppakt.
Maar dat is bij mij, het kan op een andere locatie weer anders zijn.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie