EMC afscherming voorzijde beeldscherm

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#1 Bericht door Henielma »

Vanmiddag de shack cq brouwhok wat meer ingericht. Ondertussen ook wat geluisterd op de 20m band. Het is me opgevallen dat het beeldscherm van de laptop die ik gebruik voor de zendamateur programma's (MMSSTV, FlDdigi en natuurlijk de web brouwser) flink stoort over een groot deel van de band. De volgende maatregelen hebben de storing al flink naar beneden gekregen maar de voorzijde van het beeldscherm straalt flinke storing uit die minder handig is te voorkomen.

De volgende maatregelen heb ik al genomen:
- Ferrieten in alle kabels van en naar de laptop (voeding, audio, FTDI USB naar serieel kabel)
- Aluminium folie aan de achterzijde van het scherm en aan de rand van het beeldscherm aan de voorzijde. Deze folie is verbonden met de GND van de laptop (huis van de verder niet gebruikte ethernet connector)
- GND van de HF tranceiver verbonden met de GND van de laptop. Dit voorkomt problemen tijdens het zenden met de laptop.

Met bovenstaande maatregelen werkt het al best aardig maar er blijft duidelijk storing op 20m over die afkomstig is van de voorzijde van het beeldscherm. Wanneer ik met mijn hand naar de voorzijde van het beeldscherm ga wordt de storing op de HF transciever duidelijke harder.
Dit is goed op te lossen met voliere gaas voor het scherm die verbonden is met de aluminium folie aan de achterzijde maar erg praktisch is dit niet. Het gaat wel maar is zeker niet ideaal om doorheen te kijken.
Laptop EMC raster.jpg
Mijn vraag is of iemand weet waar ik als particulier doorzichtige EMC afscherming kan kopen. Ik weet dat zoiets bestaat (Holland shielding) maar ik heb geen idee waar ik deze als particulier kan kopen. Dus weet iemand waar zoiets te koop is?
Herman, PE1GMS

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#2 Bericht door Radioot »

Neem een oude CRT monitor, die hebben lood in het glas.

Meer serieus, vergroot de afstand tussen antenne en scherm.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#3 Bericht door PE2AAB »

Heb je de storing ook als je de voeding eruit trekt en het spul op de batterij laat lopen?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#4 Bericht door Henielma »

Dat heb ik inderdaad geprobeerd en dan is de storing er nog steeds. Met de hand naar het scherm gaan verhoogt het stoorniveau daar leid ik uit af dan de storing uit de voorzijde van het scherm komt.
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#5 Bericht door PE2AAB »

Zou de backlight kunnen zijn. Van die koudkathode buisjes die op een ‘hoogspanning’ draaien. Ik heb een navi met hetzelfde issue. Helaas zo geen oplossing. Inderdaad Holland Shielding heeft dat spul. Weet je zeker dat ze niet aan particulieren verkopen?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2020, 20:42
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#6 Bericht door TommyLF »

Bij Laptops die getempesteerd (Lees stralingsarm) zijn, hebben ze ook de aansuitkabel van het gebruikte tft-paneel voorzien van een ferietkern. Dit is uiterst lastig bij een basis consumentenlaptop uit te voeren, omdat er de benodigde ruimte veelal ontbreekt.
De systemen die bij ons getempesteerd zijn, hebben dan ook een extra behuizing om de gehele laptop heen.
2x Alinco DJ-V5, 1x BAOFENG GT-3TP,
1x RTL-SDR Dongle, 1x NESDR Mini 2,
1x NESDR SMart & HamItUp Plus.
NL-13993.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#7 Bericht door radioshack »

HF signalen uit schermen is een bekend probleem. Omgekeerd is het (CRT) beeldscherm in een meetinstrument zoals ene Marconi 2955 een 'gat' in de RF afscherming. Vandar dat er fijn gaas voor het scherm zit. RF signalen kunnen zo niet de behuizing binnendringen en de elektronica beïnvloeden.

In de 'wereld van EMC/ESD' is er een fijn gaas dat voor beeldschermen kan worden geplaatst om straling naar buiten te voorkomen. Mede zodat het beeld niet 'af te luisteren' is op afstand. Dus plaatsen van schermgaas is het meest effectief.
vetri-schermanti.jpg
http://www.ghiringhellimario.com/en/emi ... ass-screen
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#8 Bericht door PA3DJS »

Even om het zeker te weten: Stoort de laptop ook als er niets op aangelsoten zit (dus ook geen audio, netwerk, video, etc)?

Puur uit interesse, wat voor antenne gebruik je, en hoever zit die bij de laptop vandaan?

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#9 Bericht door Henielma »

De antenne staat op een houten zolder vlak boven de shack De afstand tussen laptop en antenne zal ongeveer 3 meter zijn. De antenne staat op een vlak van voliere gaas van ongeveer 2 bij 2,5 meter. Verder is de antenne voor iedere band met 1 radiaal verbonden.
20201210_171148.jpg
Zojuist nog wat aanvullende testjes gedaan waarbij de aluminium folie aan de achterzijde van het scherm is gebleven maar het gaas aan de voorzijde van het scherm weer verwijderd is.

Op 14.269 MHz
S4,5 storing met de kabels normaal aangesloten (power, audio en FTDI USB to serial, en de GND verbinding tussen laptop en HF set).
S8,5 storing wanneer ik met de hand linksboven het kijkvenster aanraak
Verschil dus van +4 SG punten bij het aanraken van het scherm.

Wanneer ik de GND kabel tussen HF set en de laptop GND loshaal daalt de storing naar:
S3 zonder met de hand in de buurt van het scherm te komen
S5,5 wanneer ik het kijkvenster weer linksboven aanraak

Het loshalen van de FTDI kabel maakt geen verschil
Het loshalen van de audio kabel maakt geen verschil.

De laptop is inmiddels zonder kabels. Wanneer ik de laptop 1,5 meter verder van de HF set wegzet is de storing weg en deze blijft ook weg wanneer ik met de hand het kijkvenster aanraak. Maar wanneer ik de GND kabel weer met de HF set verbind is de storing weer terug.

Verder nog even een Dell laptop met aluminium behuizing uitgeprobeerd maar deze genereerd geen storing.

Iemand nog een goed idee hoe ik deze storing op 20m kan elimineren en deze laptop toch kan gebruiken op de HF banden?
Herman, PE1GMS

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#10 Bericht door Radioot »

Die antenne moet naar buiten achterin de tuin of paar meter boven het dak uit de stoornevel van je huis.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#11 Bericht door PA3DJS »

Zonder een enkele andere kabel aan de laptop, geen storing (of zeer weinig), maar met kabels wel. Dan wordt het wellicht veel ferriet (dikke kernen waar kabels meerdere keren doorheen kunnen). Wellicht ga je per kabel meerdere ferrieten nodig hebben.


Wat je kunt proberen is eerst één kabel tussen laptop en transceiver zonder ferriet (waarbij de storing dus toeneemt). Daarna (nadat je hebt geluisterd) veel ferriet om de antennekabel plaatsen. Om helemaal zeker te zijn, doe je dit op meerdere plekken om de kabel. Dan kun je bepalen of de storing via de coaxmantel bij de antenne komt, of rechtstreeks instraalt op de antenne.

Als je van die klapferrieten (split core ferrite) hebt van 13 mm of meer, kan RG58 daar net drie keer doorheen. Het meeste ferriet geeft bij een keer door de kern te weinig impedantie/inductie om voldoende effect te hebben, vandaar die meerdere windingen.

Als je alles goed doet, maar één kabel doe je niet goed, dan is het resultaat nagenoeg hetzelfde alsof je niets doet (ietwat overdreve gezegd).

Mocht bovenstaande test resultaat opleveren, dan zul je één voor één de kabels aan moeten sluiten en bepalen hoeveel de storing toeneemt. Vervolgens dan weer met ferriet aan de gang.

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#12 Bericht door Henielma »

De ferrieten om de kabels van de laptop heb ik al geplaatst zie hiervoor de eerste foto in dit topic. Om de coax van de HF set zal ik nog eens testen. Dit is RG213 coax dus dat worden meer ferrieten in plaats van een paar windingen.

Eigenlijk ben ik op zoek waar ik als particulier doorzichtige EMC afscherming kan kopen. Want wanneer ik de voorzijde van het scherm van de laptop afscherm met aluminium folie dan is het probleem opgelost alleen kan ik dan het scherm niet meer zien.
Herman, PE1GMS

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#13 Bericht door Snof »

Op HR ++ zit een metaalcoating, geen idee of dat voldoende is.
Oude ruit zoeken en uit de juiste zijde een mooi test raampje snijden.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#14 Bericht door pe1rea »

Als jij vertelt waar het te krijgen is, wil ik het wel voor je bestellen, ik heb een KVK&BTW nummer.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#15 Bericht door PA3DJS »

Henielma schreef:De ferrieten om de kabels van de laptop heb ik al geplaatst zie hiervoor de eerste foto in dit topic. Om de coax van de HF set zal ik nog eens testen. Dit is RG213 coax dus dat worden meer ferrieten in plaats van een paar windingen.

Eigenlijk ben ik op zoek waar ik als particulier doorzichtige EMC afscherming kan kopen. Want wanneer ik de voorzijde van het scherm van de laptop afscherm met aluminium folie dan is het probleem opgelost alleen kan ik dan het scherm niet meer zien.
Probeer dan ook eens ferriet om het gele draadje (ik neem aan dat dit ground is).

V.w.b. de kabel, kun je niet een stukje RG58 opnemen dat wel diverse keren door een ferriet kan? Desnoods alleen als experiment. Uitproberen met ferriet om de coax (die naar de antenne gaat), kan de storing van andere bronnen in je huis ook verminderen. Zie het als een emmer met kleine en grote gaten, pas als het laatste lek is gedicht, lekt hij niet meer.

Ik snap dat je naar de beeldschermafschermoplossing wilt, maar als dat nog lang gaat duren, kun je wellicht voorlopig met goed geplaatst ferriet verder.

Heb je weleens aan benzinegaas gedacht? Daarvan is de maas in orde van 0.5 mm. De uitdaging wordt om dit donker te krijgen zonder dat het gaas dichtloopt.

Heb je al contact gezocht met Holland Shielding, wellicht willen ze wel leveren aan particulieren. Ik vermoed wel dat je gaat schrikken van de prijs.

Plaats reactie