EMC afscherming voorzijde beeldscherm

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#16 Bericht door Goos »

https://www.cryptomuseum.com/df/pan2000 ... tm#display

Pan2000 rx combinatie.
Dit was een EL display , Eerst geprobeerd met gaas maar dit gaf een moiré effect en het was niet afdoende, hierna glas met een goudlaagje, dit was op zich niet zo duur , maar er moest ook nog een profiel in geslepen worden voor de houder , de helft sneuvelde.
Dit was voldoende om geen last te hebben met de antenne op ongeveer 70 cm afstand. Nadeel het neemt ook veel licht weg, niet gek trouwens want licht is ook radio.
Maar dit lost jou probleem niet op denk ik, het geeft alleen aan dat het lastig is.

Verder nog een tip , als je het gaas te dicht op het display hebt wordt de afscherming minder !

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#17 Bericht door Henielma »

Allemaal alvast bedankt voor jullie reacties.
@Radioot: antenne achter in de tuin is om minder storing te krijgen waarschijnlijk wel goed maar om ik wil de tuin nog even vrij houden van antennes. Punt van aandacht is verder dat de tuin grenst aan de garage met op het dak 14 zonnepanelen. De antenne die ik gebruik is een HVT-600 waarbij je om van band te wisselen een banaansteker moet verplaatsen en dat is op zolder praktischer dan achter in de tuin.

@Snof: goed idee HR++ glas met opgedampt koper. Dat zou best kunnen werken. Deze houd ik in gedachten.

@Pe1rea: dank voor het aanbod maar ik ben bang dat zo'n stukje glas bij de professionele bedrijven inclusief verzending zomaar EUR 100 kost en dat wil ik er nog niet aan uitgeven.

@PA3DJS: goed idee om tijdelijk een stuk RG58 kabel met meerdere windingen om een ferrietkern te wikkelen. Zo'n kabel heb ik aan de SWR meter zitten dus dat kan ik eenvoudig testen. Een ferriet om het gele draadje heb ik getest maar een paar windingen deed weinig maar ik zal daar nog eens verder mee experimenteren.
Herman, PE1GMS

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#18 Bericht door Radioot »

Duidelijk succes met de experimenten en het gevecht tegen de storingen.
Misschien geven magnetische loop, mini-whip of x-phase II verbetering.

Ondanks de binnenantenne zag ik vanavond dat je met een aantal Italianen kon werken.

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#19 Bericht door Snof »

Heb wel eens folie van een auto raam gehaald en die bestond uit 2 lagen, het leek wel een spiegel toen ik de eerste laag er af had.
De raamfolie bevat metaaldeeltjes.
https://www.tintyourcar.nl/auto-raamfolie/

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#20 Bericht door pc1mb »

Extern scherm gebruiken zodat de backlight uit kan?

Of je laptop inruilen voor zoeentje met alu huis.

Ik begrijp dat je het voor twee euro op wilt lossen maar het lijkt er echt op dat die oplossing niet bestaat met de antenne zó dichtbij.

Op zichzelf is een binnenantenne in een houten zolder natuurlijk geen probleem.

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#21 Bericht door Henielma »

Weer bedankt voor alle reacties. Ik kom langzaam verder. Een ferriet om de antennekabel (RG58 5 windingen) maakt dat de storing van het display op 20 meter niet meer hoorbaar is. Verder valt me met zo'n ferriet om de antennekabel op dat de SWR aanzienlijk verbeterd is op 40 meter. Daar was waarschijnlijk door de slechte SWR het vermogen beperkt tot iets van 20W. Met die ferriet om de antennekabel die verlengt is met een stuk van een paar meter RG58 antennekabel is dat weer het volle vermogen.

Betekent dit dat de mantel van de coax de storing van het display ontving en tijdens het zenden de coax mantel aan het stralen was?
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#22 Bericht door pe1rea »

Zou zomaar kunnen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#23 Bericht door PA3DJS »

Henielma schreef:Weer bedankt voor alle reacties. Ik kom langzaam verder. Een ferriet om de antennekabel (RG58 5 windingen) maakt dat de storing van het display op 20 meter niet meer hoorbaar is. Verder valt me met zo'n ferriet om de antennekabel op dat de SWR aanzienlijk verbeterd is op 40 meter. Daar was waarschijnlijk door de slechte SWR het vermogen beperkt tot iets van 20W. Met die ferriet om de antennekabel die verlengt is met een stuk van een paar meter RG58 antennekabel is dat weer het volle vermogen.

Betekent dit dat de mantel van de coax de storing van het display ontving en tijdens het zenden de coax mantel aan het stralen was?
Goed te horen (lezen bedoel ik) dat je flink vorderingen maakt met het verbeteren van het antennesysteem! Nog beter om te horen dat je er ook verbindingen mee maakt!

QSL, als je SWR verandert met of zonder ferriet, dan straalt je kabel behoorlijk mee (dus ontvangt hij ook).

Indien mogelijk, probeer het grondvlak (gaas) op zolder zo groot als mogelijk te maken.

Het aanbrengen van ferriet om een stralende kabel kan zowel een verslechtering als verbetering van SWR geven, dus jij hebt mazzel. Ik weet niet hoe lang het stuk kabel is vanaf de antenne tot het ferriet. Als dat meer dan 3 m is, zou ik halverwege nog een berg ferriet aanbrengen. Dit omdat je grondvlak niet al te groot is.

Nee, ik heb geen aandelen bij Ferroxcube, Fair-rite, TDK-EPCOS, Kitagawa of andere fabrikant van ferriet.

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#24 Bericht door Henielma »

Het grondvlak op zolder vergroten stond nog op mijn programma. De tweede rol van 10 m2 voliere gaas ligt al op zolder maar moet ik alleen nog even uitrollen en met dun ijzerdraad vastnaaien met het deel dat er al ligt.
Er zijn nog 30 klapferrieten naar me onderweg maar vanuit het verre oosten duurt dat even.

Halverwege de kabel nog wat ferriet aanbrengen zal ik ook nog eens testen. En veder wil ik voor de meest gebruikte banden minimaal twee radialen aan gaan brengen in plaats van 1. Drie radialen is natuurlijk nog beter maar de zolder moet ondanks al die radialen ook nog praktisch begaanbaar blijven zonder dat je overal struikelt over de radialen van massief 2,5 mm2 koperdraad.

Het verbindingen maken lukt best aardig, al verbindingen gemaakt met: BELARUS, BULGARIA, CROATIA, GERMANY, GREECE, HUNGARY, ITALY, LITHUANIA, RUSSIA (EUROPEAN), SLOVENIA, SPAIN, PORTUGAL en de UKRAINE. Hiervan zal de helft ongeveer met FT8 gemaakt zijn. Met FT8 ben ik een paar dagen geleden mee begonnen. Een leuke mode voor mij vind ik.
Herman, PE1GMS

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#25 Bericht door pc1mb »

Zo, alleen een mantelstroomfiltertje de oplossing? Netjes - dat had ik niet verwacht.

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#26 Bericht door Henielma »

Inmiddels weer wat verder. Afgelopen weekend een hele dag bezig geweest om de 5 m2 volière gaas op de houten zoldervloer uit te breiden naar 20 m2. Dat was een heel werk, zeker onder de schuine zijden. Daar merk ik eigenlijk niet zoveel verschil van maar op zich zeker niet verkeerd volgens mij.
Verder het tussenstuk met RG58 uitgebreid met een tweede ringkern met vier windingen. Hierna op 40m de SWR van de HVT-600 antenne afgeregeld (1:1.2). Dat is goed lijkt me. Wel merk ik dat op 40m meer vermogen nodig is om verbindingen met FT8 te kunnen maken maar ondertussen lukt dat afhankelijk van de condities best aardig.
Het koelblok van de TS-430S werd hierdoor flink heet zonder dat de fan op het koelblok aansloeg. Gisteren hiernaar gekeken en uiteindelijk bleek dat de fan mechanisch geblokkeerd was. Inmiddels is dit opgelost en zoemt de fan af en toe zacht.

Op 80m lukt het niet om bij deze antenne de SWR een beetje in de buurt te krijgen. Hierover gelezen dat de antenne op 80m vooral rondom 3.7 MHz goed werkt en dat is ver van de FT8 frequentie op 80m. Dus het volgende projectje wordt een kleine zelfbouw 80m antenne voor op zolder. De antenne in de onderstaande link lijkt me wel wat.
https://www.pi4raz.nl/index.php/2008/09 ... behuisden/

Of heeft er iemand een beter idee voor een beperkte 80m antenne op een zolder?
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#27 Bericht door PA3DJS »

Henielma schreef:Op 80m lukt het niet om bij deze antenne de SWR een beetje in de buurt te krijgen. Hierover gelezen dat de antenne op 80m vooral rondom 3.7 MHz goed werkt en dat is ver van de FT8 frequentie op 80m. Dus het volgende projectje wordt een kleine zelfbouw 80m antenne voor op zolder. De antenne in de onderstaande link lijkt me wel wat.
https://www.pi4raz.nl/index.php/2008/09 ... behuisden/

Of heeft er iemand een beter idee voor een beperkte 80m antenne op een zolder?
Heel goed dat je wakker was en de fan aan de gang gekregen hebt. Het komt de levensduur echt te goede.

Kun je die antenne iets verlengen aan de bovenkant. Die verlenging mag ook horizontaal lopen (bijvoorbeeld in de vorm van een T). Je zult dan zien dat je de 80m resonantie naar beneden krijgt. Je moet toch ieder keer naar zolder, dus dan is een stukje verlenging ook aan te brengen.

Ik vind het wel opvallend dat na de verandering je op 40m meer vermogen nodig hebt. Hopelijk komt dit door iets mindere propagatie. Hoelang zijn die radialen en/of zijn die getuned voor iedere band? Ik neem aan dat het gaas elektrisch contact maakt met de voet van de antenne.

over de andere antenne, een antenne die klein is (ten opzichte van de golflengte), en de hele 80 m band doet, kan nooit efficient zijn.

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#28 Bericht door Henielma »

Die verlenging in de vorm van een T zal ik voor de 80m eens gaan proberen voordat ik met een andere antenne aan de slag ga. Voor iedere band heb ik een stukje 2,5mm2 koperdraad gemaakt die precies op lengte is en waarbij het gestripte deel in de HVT-600 antenne deel geschoven wordt. Op deze manier kan ik vrij eenvoudig van band wisselen en omdat voor de 80m iets met een T te maken is niet moeilijk.

Met het meer vermogen op 40m bedoel ik ten opzichte van 20m. Wanneer ik het vergelijk met voorheen op 40m is er geen verschil in benodigd vermogen.
De radialen zijn een kwart labda van de golflengte en ze zijn altijd allemaal aangesloten. Voor iedere band 1 radiaal en voor de 40m band gebruik ik twee radialen van ieder 10,6 meter. De antenne is inderdaad via een aluminium pan verbonden met het gaas. De rand van de pan is blank gemaakt en deze rand staat op het gaas. Dus over een breed oppervlak is er contact. verder is er nog op 1 punt een verbinding tussen de pan en het gaas met een koperdraad.

Zojuist zijn de klapferrieten met 10 mm doorsnede binnengekomen en daarmee zal ik eens gaan experimenteren door deze om de RG213 kabel te bevestigen om te kijken er nog wat verder verbetert en of de RG-58 kabel er dat misschien weer tussenuit kan

Kortom wordt vervolgd. Allemaal alvast bedankt voor de hulp want de storing van het beeldscherm op 20m is inmiddels helemaal weg.
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#29 Bericht door Henielma »

De klapferrieten maken verschil. Ongeveer iedere 40cm zo'n klapferriet geplaatst om de RG213 kabel. De SWR op 40m is nu van 1:1.2 na opnieuw optimaliseren naar 1:2 gegaan. Wat slechter dus maar waarschijnlijk straalt nu de coax niet meer echt mee. Het voordeel is wel dat het laatste stoorprobleem in huis nu opgelost is. Het bedlampje met touch schakelaar gaat niet meer vanzelf aan wanneer de zender inschakelt, eindelijk!

Hierna verder gegaan met het afregelen van de 80m met je tip om van de afstelbare spriet een T te maken. Dit blijkt een prima tip! Het optimum van de antenne zit nu zo'n 100 kHz lager en dicht in de buurt van de FT8 frequentie. Dat is mooi. De SWR kan ik met mijn huidige SWR meter wat lastig bepalen omdat de meter niet tot SET uitslaat. Maar als ik het zo inschat zal het rond de 1:3 zijn. Het dwarsstuk van de spriet is 41 cm breed en met andere breedtes kreeg ik de SWR niet beter (wel slechter). Misschien dat het helpt om een tweede radiaal aan te brengen van zo'n 21 meter?
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#30 Bericht door PA3DJS »

1:3? Oei, dat vind ik niet best. Tune je dat beneden nog bij?

Ik had niet verwacht dat door het verschuiven van de dip in SWR de SWR in de dip zoveel slechter zou worden. Weet jij of er onderin de antenne nog een spoel zit tussen de binnengeleider van de coax en massa/mantel? Vanaf beneden kun je het meten (wel of geen DC short tussen middengeleider coax en mantel).

Het liefste had ik een plaatje op een Smith chart gezien met het referentievlak direct bij de antenne, maar ik vermoed dat zoiets nu even niet gaat lukken gezien de beschikbare meetmiddelen.

V.w.b. het ferriet
Er zit een risico in dat er vermogen in het ferriet verloren gaat. Dat zal minder geworden zijn omdat je het grondvlak flink hebt vergroot. V.w.b. impedantie, heb je 9 losse ferrieten nodig om voor het lage deel HF dezelfde impedantie te halen vergeleken met 3 keer RG58 door zo'n zelfde ferriet. Ik denk dat ik dat RG58 geval had laten zitten (dicht bij het grondvlak), en wellicht nog wel twee ferrieten met door ieder ferriet afzonderlijk 3 keer de kabel (dus geen ferriet stapelen en dan de kabel erdoorheen).

Plaats reactie