Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#61 Bericht door PA1AIS »

If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#62 Bericht door PA9X »

Iedere installateur zou dit eens moeten lezen. Negen van de tien installaties is gewoon slecht aangelegd.

https://fhi.nl/app/uploads/sites/42/201 ... elecom.pdf

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#63 Bericht door pa0fmy »

Gisteren 6-10-2020 is een ploeg van 6 man sterk en drie servicewagens geweest waarvam zelfs een uit Duitsland. Eerst via de laptop en internet alle optimisers uitgeschakeld, Dat scheelt iets maar om de 200 KHz blijft een sterke ruisbult staan. Op het dak waren de DC kabels niet getwist. Dat hebben ze gedaan, maakte niets uit. Daarna op het dak alles draden van DC en optimisers losgekoppelt en inderdaad was de ruis verdwenen en ontving ik weer stations op 2 meter. Daarna de omvormer geprobeerd te vervangen. Maar de ophangbeugels voor de nieuwe pasten niet, dus de oude maar terug op zijn plaats. Ze hadden geen afgeschermde optimisers bij zich dus ze konden niet verder. Enkele monteurs hadden nooit van Ringkernen gehoord dus heb ik laten zien wat het is en wat het doet. Anderen hadden zich wat meer verdiept in de materie maar dit geval hadden ze nog niet eerder meegemaakt. Omdat ze niet verder konden is alles weer in elkaar gezet en is de ruis en storing weer het zelfde en dus geen ontvangst op 2 meter mogelijk. Gevraagd een afspraak te maken voor het plaatsen van goede optimizers konden ze geen antwoord geven. Het zal weer lang gaan duren.
De oplossing is natuurlijk simpel: Haar alle optimizers er tussen uit, zet alle panelen in serie en gebruik een alles-etende omvormer die geen gestabiliseerde DC input nodig heeft. Monteer een DC filter in de DC leiding vlak bij de omvormer en een netfilter op de uitgang van de omvormer. Deze soort omvormers zitten niet in het assortiment van Solar Edge.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#64 Bericht door PA3DAT »

Mailtje van de buurman. Ik ben binnenkort ook aan de beurt... :(

Buurman heeft een offerte gekregen voor zonnepanelen via de Vereniging Eigen Huis en deze geaccepteerd.
Over enige tijd krijgt hij een Solaredge installatie en 320Wp zwarte panelen mét optimizers. Deze laatste
vanwege slagschaduw op zijn panelen in de ochtend door een naastgelegen dakkapel.

Na enig inlezen hier in het forum begrijp ik dat ik erop moet toezien dat er geen lus op het dak wordt gemaakt,
dat de kabels getwist worden, dat er door Solaredge gemodificeerde optimizers worden geplaatst en flink
veel ferrit-materiaal?

Hebben jullie nog tips over hoe het een-en-ander aan te pakken?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#65 Bericht door pa4o »

Bij mijn buren een eind verderop hebben ze vorige maand een nieuwe omvormer geplaatst en dit heeft niet geholpen.
Daarop heb ik opnieuw doorgeven wat last ik nog heb en de S waardes doorgegeven. Een half uur later was de beslissing van het hoofdkantoor al bekend en kreeg ik een email van wat er nu moest gebeuren. Er komen nieuwe optimizers en de kabels worden getwist en ook ferriet wordt er geplaatst.
Wanneer dit gebeurt is nog afwachten.

Peter

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#66 Bericht door Henielma »

Sinds bijna 2 jaar heb ik 14 zonnepanelen op de losstaande garage liggen met een Solar edge HD-wave 1-fase 4kW omvormer samen met een optimizer per paneel.

In het begin na de installatie in de tuin en in huis overdag een erg slechte radio ontvangst op de normale FM band. Op dat moment lagen mijn amateur transceivers nog op de zolder maar waarschijnlijk zou daarmee de ontvangst ook slecht zijn geweest.
Om de radio ontvangst weer goed te krijgen heb ik een aantal ferrieten rondom de omvormer aangebracht. Eigenlijk alle kabels van en naar de omvormer voorzien van ferrieten.

Zie onderstaande foto's zoals ik het bij mij opgelost heb.
20200422_204244 - kopie.jpg
In de behuizing twee ferrieten om de 230Vac draden gelegd (grijs en groen) en tevens een ferriet om de DC ingang van de omvormer.
20201116_203626 - kopie.jpg
Aan de buitenzijde drie ferrieten om beide DC kabels samen geplaatst en twee ferrieten om de ethernet datakabel.

Wanneer de zonnepanelen op het huis liggen is het mogelijk nog wat vervelender. Bij mij staan de zonnepanelen los van het huis op de garage en de kabels (230V en ethernet) komen via de grond het huis in. Vergeet de datakabel niet bij het plaatsen van ferrieten.
Mijn transceiver antenne staat op de zolder van het huis en mij is de storing van de zonnepanelen niet opgevallen op de HF banden en ook niet op 2 meter.
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#67 Bericht door PA3DAT »

PA3DAT schreef:Buurman heeft een offerte gekregen voor zonnepanelen via de Vereniging Eigen Huis en deze geaccepteerd.
Over enige tijd krijgt hij een Solaredge installatie en 320Wp zwarte panelen mét optimizers. Deze laatste
vanwege slagschaduw op zijn panelen in de ochtend door een naastgelegen dakkapel.
CORRECTIE: hij heeft uiteindelijk gekozen voor de Growatt zónder optimizers vanwege de meerkosten.
Goed nieuws?

Na enig inlezen hier in het forum begrijp ik dat ik erop moet toezien dat er geen lus op het dak wordt gemaakt, dat de kabels getwist worden en er flink veel ferrit-materiaal wordt gebruikt?

Verschillende amateurs in dit forum hebben geen storing van de Growatt.
Growatt schijnt dus toch niet zó beroerd te zijn?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#68 Bericht door elsinga »

Growatt kan zonder ferriet, meen ik. Geen lus is sowieso aan te raden, dat is ook de richtlijn vanuit de branchevereniging.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#69 Bericht door pa0fmy »

De 30 ste november komen de boys van solaredge andere optimizers plaatsen en een andere omvormer bij de buren. Hopen dan van de ruis af te zijn. Zal een AM ontvanger klaar zetten met de scoop op de detector dan kunnen ze de storing met de duimstok meten. Hoe het nu is, als alle draden los gemaakt zijn en na afloop als alles weer met de verbeterde materialen gemonteerd is.

pa3wk
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2018, 17:08
Roepletters: PA3WK

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#70 Bericht door pa3wk »

Heb met erg veel interesse de hele thread doorgelezen. Heb zelf een installatie van Solar Edge . Panelen van Siemens, SE optimizers en een inverter van SE de 3680H. Dacht tot voor kort helemaal gevrijwaard te zijn van storingen tot op van de week op een avond ( het was gewoon donker ) ik om 100 Khz op de korte golf een zeer hard en vervelende storing had. Inverter uitgeschakeld en weg is de storing. In tegenstelling tot wat ik hier lees heb ik op 2 meter geen last ( zover ik nu weet ) .
Heb net via de Solar Edge website een case bij ze aangemaakt ben benieuwd hoe ze dit gaan oppakken.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#71 Bericht door pa0fmy »

Ja die lui van SE zullen het wel druk hebben om alle problemen op te lossen. Daarom duurt het bij mij ook zo lang. Ze zullen het nog wel drukker krijgen. Hier komen regelmatig ongeadresseerde enveloppen binnen met reclame voor zonnepanelen. Dat is natuurlijk het goedkoopste van het goedkoopste.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#72 Bericht door PE1PQX »

Hier in Emmen leurt de gemeente zelf ook met een zonneplan verhaal, in een jaar tijd al 2 à 3 van die enveloppen gehad.
Ik ben er nog best huiverig voor, gezien de verschillende verhalen die hier de ronde doen m.b.t. storingen etc. onder andere met het oog op 'wie bepaalt welke spullen er gebruikt worden en hoe wordt het aangelegd?' als je collectief aan de slag gaat?
Dat je in de toekomst flink moet gaan verduurzamen mag duidelijk zijn en ik sta ook niet negatief tegen het zonnepaneel op het dak in het algemeen, ik lees immers ook goede verhalen hier, zoals oplossen van storingen en goede service vanuit de fabrikant/leverancier.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#73 Bericht door PA3DAT »

pa4o schreef:Er komen nieuwe optimizers en de kabels worden getwist en ook ferriet wordt er geplaatst.
Hoi Peter (en anderen), bij mijn buurman komen er GEEN optimizers, dus alleen panelen op het dak. Morgen al!
Mijn vraag: WELKE kabels zouden moeten worden getwist? De kabels op het dak die onder de panelen doorlopen?

En is dat niet in strijd met het AT-advies: Laat de kabels zo dicht mogelijk naast elkaar (met enige tussenruimte
i.v.m. vlambogen) leggen en laat deze zolang mogelijk parallel aan elkaar lopen.

(PDF, blz. 31/32: https://fhi.nl/app/uploads/sites/42/201 ... elecom.pdf)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#74 Bericht door PE2AAB »

Volgens mij bedoel je dit Aloys?
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#75 Bericht door PA3DAT »

Ja, die draden lopen dan parallel zoals het AT bedoelt, maar ze worden dan toch niet getwist?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie