Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#46 Bericht door pa0fmy »

En wat gaan ze nu doen? Alles er af en nieuw er op, andere optimisers, andere omvormer. Nu zag ik net dat het zonder optimisers niet kan werken omdat de centrale omvormer een constante spanning moet hebben. Dus zonder optimisers betekent andere omvormer. De panelen kunnen blijven zitten.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#47 Bericht door pa4o »

Dit was het antwoord wat ik kreeg wat hun eventueel gingen doen/ veranderen.

De oplossing kan één of een combinatie van de volgende werkzaamheden omvatten:
- Optimizers vervangen door een ander type (de opbrengst blijft gegarandeerd).
- Bekabeling tussen omvormer en panelen twisten.
- Ferrietkernen plaatsen in de installatie.

Peter

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#48 Bericht door PB1S »

pa0fmy schreef:En wat gaan ze nu doen? Alles er af en nieuw er op, andere optimisers, andere omvormer. Nu zag ik net dat het zonder optimisers niet kan werken omdat de centrale omvormer een constante spanning moet hebben. Dus zonder optimisers betekent andere omvormer. De panelen kunnen blijven zitten.
Fijn dat er nu eindelijk progressie is en dat men een plan van aanpak heeft gemaakt!
Welke metingen en testen zijn er gisteren op locatie gedaan die tot dit plan van aanpak hebben geleid?
73, PB1S

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#49 Bericht door pa0fmy »

Nog even een update voor de mensen die het volgen. Inderdaad stonden twee heren van Solaredge op het afgesproken tijdstip voor de deur. Geen zin in koffie maar gelijk aan de slag. Vreemd geen verbinding mogelijk met de omvormer. Vermogen gaf dan ook 0 watt aan. Bleek al twee dagen de 220 volt schakelaar in de meterkast op uit te staan. Na inschakelen steeg het soorniveau van ca 60mV over de detector van een AM 2 meter ontvanger tot meer dan 200mV. Een en ander goed te volgen via een aangesloten oscilloscoop. Via een laptop konden ze het een en ander aan en uit zetten. Helaas bleef de ruis aanwezig zei het dan op het niveau van de laatste twee dagen. Ook buiten met de 2 meter peilontvanger zag je en hoorde je de ruis verminderen maar peilt nog steeds richting dak. Duidelijk te merken met een 3 elements antenne. Op HF weinig verschil. 40 meter zit overdag helemaal dicht en je hoort bromtonen. Op 30 meter zijn de bromtonen er ook maar zwakker. Op 2 meter is veel ruis met om de ca 100 KHz een sterkere ruis. Eigenlijk weinig last op 80 meter en op 20 meter en hoger. Na dat alles weer terug in de bedrijfstand was op 2 meter de ruis mu weer op volle sterkte. Ze vermoeden de PLC communicatie tussen omvormer en optimisers en de optimisers zelf.
Plan is om de optimisers te vervangen en om op elke draad een ringkern te schuiven. Gaat dus 64 ringkernen worden en nog enkele bij de omvormer en 16 andere optimisers. Had al voorgesteld zonder optimisers maar dan moet je ook de omvormer vervangen want de SE omvormers werken alleen bij 380 volt. Daar begonnen ze niet aan.
Het gaat nu afwachten worden tot ik aan de beurt ben. Denk dat ze de bevindingen wel meenemen bij het wekelijks onderhoud met het AT.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#50 Bericht door pe1nil-cor »

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie af loopt.

Solaredge heeft eindelijk op 25 april mijn overbuurman gebeld voor een afspraak om aanpassingen te
doen die maanden geleden zijn voor gesteld voor als nog is er niets gebeurd.

73 PE1NIL

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#51 Bericht door pe1nil-cor »

Gisteren van de buurman gehoord dat Solaredge op woensdag 15 -07 2020 om 0.900 uur
aanwezig is.

Ben benieuwt wat ze gaan doen aan de panelen met 13 optimizers.

73 Cor.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#52 Bericht door pe1nil-cor »

Op 15 07 2020 is zoals afgesproken Solar Edge geweest bij mijn overbuurman.

Met 3 man sterk hebben ze .

De panelen er af gehaald 13 nieuwe gemodificeerde optimizers geplaatst de bekabeling op nieuwe volgens de normen en richtlijnen gemonteerd en voorzien van ferrietkernen.

Deze werkzaamheden hebben een hele dag geduurd de reden is dat de installateur 365.ZON uit Best er
en zooitje er van gemaakt heeft.

De volgen de stap is dat solar Edge nog terug komt om de kabels van de panelen naar de omvormer te
twisten en om de 1.5 meter ferrietkernen te plaatsen en verder te inspecteren of alles in aangesloten volgens de nen normen en regelgeving.

Word vervolgt

73 PE1NIL

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#53 Bericht door elsinga »

Klinkt alsof Solaredge hier echt tijd en geld in steekt, prima! Als hierna blijkt dat het met Solaredge en optimizers wel storingsvrij kan werken, dan is dat goed nieuws voor velen.

Maar ook blijkt dat er richting de verkopers en installateurs nog heel wat werk nodig is...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#54 Bericht door PD1JAP »

Ook bij mij storingen van een SolarEdge installatie. Aangelegd door zelfstroom, de buurman, 2 huizen verderop, huurt hem. 2 meter ( ervoor en erna) zit potdicht. S9+60dB.
Na meting werd door het AT de SolarEdge werkgroep ingeschakeld. SolarEdge heeft Daarna ook getest en gemeten samen met mij. Deze week eindelijk het verlossende woord, optimizers worden vervangen, kabels getwist en er wordt ferriet geplaats. Spullen zijn besteld, nu nog wachten op de plaatsing.
Al bij al heeft het nu meer dan een jaar geduurd, maar er is zicht op oplossing, gelukkig.

Naast en tegenover de storende huurinstallatie zijn nog twee huurinstallaties van dezelfde firma, voor zover ik tot nu heb kunnen zien storen deze niet. De kabel van de omvormer naar de meterkast loopt bij de buurman aan de buitenkant van het huis, dit blijkt een prachtige antenne te zijn, de meetapparatuur van het AT ging helemaal uit zijn dak toen de antenne ervan in de buurt van de kabel kwam. Sommige monteurs maken er ook een rommeltje van denk ik, het zal niet alleen SolarEdge zijn.

Dure grap denk ik voor SolarEdge al die installaties aanpassen, mooi dat ze er energie en geld insteken om het op te lossen. Ben eens benieuwd wat er gebeurd als voorgestelde maatregelen geen oplossing zijn......

73, John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#55 Bericht door pa4o »

Dat is mooi om te horen Cor dat ze inderdaad er echt veel werk van maken.
Is de storing ondertussen bij je weg?

Peter

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#56 Bericht door PD1JAP »

pa4o schreef:Dat is mooi om te horen Cor dat ze inderdaad er echt veel werk van maken.
Is de storing ondertussen bij je weg?
Peter
Ben ik ook benieuwd heen hoeveel verbetering er is. Als ik goed begrijp zijn alleen de optimizers vervangen maar de kabels nog niet getwist en geen ferriet geplaatst.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#57 Bericht door pe1nil-cor »

Het karwei is nog niet af.

Solar-Edge komt nog terug om de bekabeling naar de omvormer
te twisten en voorzien van ferrietkernen en aarding te controleren.

73 PE1NIL

word vervolgt

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#58 Bericht door PA3BZT »

pe1nil-cor schreef:Op 15 07 2020 is zoals afgesproken Solar Edge geweest bij mijn overbuurman.

Met 3 man sterk hebben ze .

De panelen er af gehaald 13 nieuwe gemodificeerde optimizers geplaatst de bekabeling op nieuwe volgens de normen en richtlijnen gemonteerd en voorzien van ferrietkernen.

73 PE1NIL
Kan iemand mij vertellen waar ik deze normen en richtlijnen kan vinden (AT?)?

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#59 Bericht door PB1S »

Op de volgende pagina wordt een aantal normen en richtlijnen opgesomd die voor PV-installaties van toepassing zijn:
https://vmrg.nl/kwaliteitseisen/kwalite ... ichtlijnen

Ten aanzien van EMC geeft het Agentschap Telecom de volgende aanbevelingen:
https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... nnepanelen
73, PB1S

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#60 Bericht door pa0ejh »

Die eerste link is wel erg 'algemeen ' en summier, verder wordt er naar NEN normen verwezen die niet vrij toegankelijk zijn...

De Link naar het AT zegt al wat meer, zoals vermijden van lussen, en plaatsen van Ferriet om de bekabeling...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie