porto of scanner voor HF banden voor storing zoeken

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE2WD
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 dec 2016, 22:14
Roepletters: PE2WD
Locatie: Chaam

porto of scanner voor HF banden voor storing zoeken

#1 Bericht door PE2WD »

Goedendag,

Voor het zoeken naar een hardnekkige PLC storing op de 80 en 160 meter zou ik graag een handheld apparaat aanschaffen
ik heb in een thread verderop gelezen over de TECSUN PL365, misschien een goed apparaat hiervoor, maar mogelijk bestaat er een professioneler apparaatje
er moeten in ieder geval 160m en 80m banden op aanwezig zijn, SSB /AM, op accu of batterijen werken en signaal meter in dB, dBuV, of S
eventueel externe antenne aansluiting en een regelbare RFgain zou perfect zijn.
heel belangrijk het moet redelijk klein en draagbaar zijn, anders moet ik met mijn FT901 en een verlengsnoer gaan werken :mrgreen: :mrgreen:

Groet PE2WD
Johan

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: porto of scanner voor HF banden voor storing zoeken

#2 Bericht door DC4CP »

FT-817/8 lenen ergens ?

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: porto of scanner voor HF banden voor storing zoeken

#3 Bericht door on4avt »

KX2/3 ?

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

Re: porto of scanner voor HF banden voor storing zoeken

#4 Bericht door PA3GVQ »

Wel een tip koop of leen niet iets met DSP techniek er in!

Want anders wordt op de achtergrond automatisch gefilterd of hoor je / meet je iets anders dan dat je verwacht!

Met een gewone simpele AM wereld ontvanger kom je een heel eind. Neem ook een kleine schroevendraaier mee om de antenne er vanaf te draaien als je heel dicht bij de bron bent. En sommige radio's hebben nog wel eens een DX/local schakelaar, wat in de praktijk heel praktisch kan zijn.

Kijk ook even of je de storing kan horen op het hoge deel van de middengolf of in de lange golf. Op deze banden wordt vaak een ferrietstaaf gebruikt met een prachtige en scherpe nul. Machtig handig om zo naar de bron te lopen door deze nul te gebruiken.

Voor de 80 meterband zijn er zat amateurs die een peildoosje hebben.

Succes!

Plaats reactie