Wegvallen DSL verbinding

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
FKohler
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2019, 09:38
Roepletters: PD7FBK
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#121 Bericht door FKohler »

PE2AAB schreef:
FKohler schreef:Mijn probleem met de Experiabox V10 is opgelost. Als ik uitzend blijft mijn modem gewoon werken.
Een medewerker van KPN heeft een software aanpassing uitgevoerd (Notches), en weg problemen!
:D :D
Dit is interessant! Ik heb ook een ExperiaBox (ik heb versie V10a). Die notches lijken mij ook interessant om toe te voegen. Hebben ze dat lokaal gedaan of remote?
Dit is remote uitgevoerd door KPN
Wees jezelf, er zijn al andere genoeg.

PE2WD
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 dec 2016, 22:14
Roepletters: PE2WD
Locatie: Chaam

Re: Wegvallen DSL verbinding

#122 Bericht door PE2WD »

Ik lees dit topic nu pas, maar ook bij mij speelt dit, althans niet bij mezelf, maar een paar weken geleden kwamen opeens een 2 tal buren bij me op de stoep die mij mee deelden dat ik moest ophouden met storen op hun interactive tv van KPN.
zelf heb ik ziggo, en alle ziggo buren van me hebben geen problemen.
ik zend meestal uit met 100 en af en toe 200 W ( IC7700 ). in een symmetrische inverted V, met kippenladder gevoed.
vermoedelijk speelt hier dus ook hetzelfde probleem.
ik heb mn vermogen maar teruggeschroefd naar 10 tot 20 W en afgesproken dat ik bij de betreffende buren na de corona crisis eens de installatie ga bekijken, vermoedelijk klopt er niet veel van de aanleg, of is ook het modem de oorzaak, ik hoop dat KPN zo vriendelijk zou willen zijn deze notches ook toe te passen, dan kan ik ten minste weer normaal werken.
ik heb wijselijk maar niets gezegd van de zonnepaneel storingen uit de buurt welke ik allemaal te verwerken krijg :-)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#123 Bericht door PA2RU »

https://www.veron.nl/nieuws/rsgb-onderz ... MkNcDbBiOk

Dit artikel belicht een hele andere kant van VDSL.
73 René PA2RU

pa3bv
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 dec 2012, 22:53
Roepletters: PD1BV

Re: Wegvallen DSL verbinding

#124 Bericht door pa3bv »

Heeft iemand al eens de Experia open gehad om het een en ander af te vlakken, ferriet intern, 10nf condensator over in-uitgangen , afschermen etc etc ???

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#125 Bericht door PE1PQX »

Dat moet je in ieder geval niet over LAN aansluitingen doen, grote kans dat die dan niet meer werken.
Alleen over de voeding en telefoonaansluiting zou je 10nF C's kunnen plaatsen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Wegvallen DSL verbinding

#126 Bericht door PA8JDG »

PE1PQX schreef:Dat moet je in ieder geval niet over LAN aansluitingen doen, grote kans dat die dan niet meer werken.
Alleen over de voeding en telefoonaansluiting zou je 10nF C's kunnen plaatsen.
C’s over de LAN-aansluitingen inderdaad niet, maar ferriet op die plek zou wel moeten kunnen. De signalen op de aderparen zijn immers differentieel en daarvoor zal ferriet weinig demping geven. Als de LAN-aansluitingen hierna niet meer werken, kun je gerust gaan twijfelen aan het hardware ontwerp ervan.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#127 Bericht door PE1PQX »

Ik weet niet welke provider je hebt (KPN?) maar je kunt ook overwegen voor een fritz!box te gaan.
Mijn ervaring hiermee is gewoon goed.Nadeel bij KPN is; als je een Fritz wilt, moet je er voor betalen als zij hem gaan leveren.

Zelf stap ik straks over naar glasvezel, en wil de modem die de provider levert er in het geheel tussen weg hebben.
Heb hardware van het merk ubiquity waar ik het glasvezel direct op kan aansluiten. Voor telefonie kan ik op zoek naar alternatieven.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#128 Bericht door PA2RU »

Volgens mij is het niet verstandig om zo'n ding open te maken..
Je hebt hem namelijk in bruikleen..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#129 Bericht door PE1PQX »

PA2RU schreef:Volgens mij is het niet verstandig om zo'n ding open te maken..
Je hebt hem namelijk in bruikleen..
Ook dan nog eens ja...

Gisteren besteld: FRITZ!Box 7530
Gaat hier zodra glasvezel werkt alleen als VoiP cliënt werken op een separate lan. (is niet voor dit forum interessant, dus PM me als je vragen hebt)
Zodra dat goed werkt gaat alles wat ik in bruikleen heb terug naar XS4ALL.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#130 Bericht door PA2RU »

Om deze draad weer even naar boven te halen :

Afbeelding

Sinds enkele minuten hebben we een glasaansluiting in de meterkast..
Na het vervangen van de Fritzbox voor een ander en beter exemplaar was het euvel nog niet helemaal verholpen..
Zo nu en dan ging het mis , behalve op 60m..daar gaat het altijd fout met de VDSL verbinding..
Die band valt dus buiten de notches blijkbaar.
Eerdaags bellen met XS4ALL dat we van VDSL over willen naar glas...
73 René PA2RU

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Wegvallen DSL verbinding

#131 Bericht door pa4o »

Normaal gesproken zit die notch voor 60m erin Rene. Hier intussen al 6 huizen in de buurt waar een amateur profiel opzit...

Peter

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#132 Bericht door KHoos »

PE2WD schreef:Ik lees dit topic nu pas, maar ook bij mij speelt dit, althans niet bij mezelf, maar een paar weken geleden kwamen opeens een 2 tal buren bij me op de stoep die mij mee deelden dat ik moest ophouden met storen op hun interactive tv van KPN.
ik heb mn vermogen maar teruggeschroefd naar 10 tot 20 W en afgesproken dat ik bij de betreffende buren na de corona crisis eens de installatie ga bekijken, vermoedelijk klopt er niet veel van de aanleg, of is ook het modem de oorzaak, ik hoop dat KPN zo vriendelijk zou willen zijn deze notches ook toe te passen, dan kan ik ten minste weer normaal werken.
ik heb wijselijk maar niets gezegd van de zonnepaneel storingen uit de buurt welke ik allemaal te verwerken krijg :-)
Ik hoop dat je een volgende keer rustig kan uitleggen hoe het zit met primaire frequentiegebruikers en welke kant de verstoring uit gaat. Maar ik kan van achter het toetsenbord niet inschatten hoe je verder tegenover die buren staat en of ze dat willen weten.
Tot die tijd (en ik zou niet wachten tot na de coronacrisis) kun je die buren adviseren contact op te nemen met hun provider en aan te geven dat er een gemachtigde zendamateur in de buurt actief is, en of de provider KPN wil aansturen om de "recommended notches for amateur bands" in te stellen op hun DSL verbinding.
Koos van den Hout callsign PE4KH

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#133 Bericht door PE1PQX »

pa4o schreef:Normaal gesproken zit die notch voor 60m erin Rene. Hier intussen al 6 huizen in de buurt waar een amateur profiel opzit...

Peter
Die notches zijn niet van toepassing op glasvezel en alleen van toepassing als het VDSL signaal storing veroorzaakt op de amateurbanden.
Bij storingen veroorzaakt door radioapparatuur zijn notches totaal niet interessant omdat die vanuit de centrale gezet worden en dan thuis niet kunnen werken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#134 Bericht door PE4BAS »

Die notches zijn niet van toepassing op glasvezel en alleen van toepassing als het VDSL signaal storing veroorzaakt op de amateurbanden.
Bij storingen veroorzaakt door radioapparatuur zijn notches totaal niet interessant omdat die vanuit de centrale gezet worden en dan thuis niet kunnen werken.
Bovenstaand is een beetje verwarrend. Heb je het nu over glasvezel of VDSL?

Indien VDSL (VVDSL of VDSL2) dan ben ik het niet mee je eens. Ik heb weinig last van storing door VDSL. Echter de afgelopen weken kreeg ik ineens klachten van buren tot wel 500m van de antennemast. Vooral als ik op 40m zat te zenden, zelfs met laag vermogen. Nadat er notches zijn geplaatst bij al deze buren is het probleem verholpen. Dit betreft overigens allemaal KPN klanten. Het glasvezel spul van Ziggo heeft er geen last van.

Overigens heb ik hier zelf ook problemen gehad op mijn VDSL lijn, maar dat is 4 jaar geleden al verholpen met notches. Waarom het nu bij de buren ineens misgaat de laatste weken is mij totaal onduidelijk...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#135 Bericht door PE1PQX »

Het signaal dat jij (of welke OM dan ook) produceert kan niet beïnvloed worden door de notches die KPN kan plaatsen op een xVDSL signaal(in de centrale!). Omdat KPN hier geen toegang tot heeft. Dat de modem (hetzij een Friz!Box of experiaprul) bij het plaatsen van notches minder vlug op zijn plaat gaat door een RF signaal uit een antenne van jou of mij is een bijkomstigheid als je het mij vraagt.
Het modem bij je thuis zal die notches NIET hebben, omdat dit vanuit de DLM/DSLAM in de centrale zelf geregeld word.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie