stoorpulsen op de set van CV ketel

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

stoorpulsen op de set van CV ketel

#1 Bericht door PA2HP »

Ik heb een FT5000 van Yaesu en ondanks het inschakelen van de NB (noise blanker), het aanbrengen van verschillende net filters, stik ik van de stoorpulsen. (9+60)..duren maar een fractie van een seconde, maar soms wel 10 keer per minuut.

Die komen voornamelijk van de CV ketel, Nefit ProLine HRC 24/CW4.

Alles is hier, ik mag wel zeggen redelijk goed geaard....9 meter koper in de grond, speciale aard-strip voor alle apparaten in de shack.

Iemand een tip?? (buiten de CV ketel buiten flikkeren)

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#2 Bericht door on4ma »

als het van de cv ketel komt zou ik die aanpakken, eens zien met de leverancier/importeur
wat het zou kunnen zijn.

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#3 Bericht door PB1S »

Mogelijk is het afkomstig van de ontsteking welke d.m.v. hoogspanning plaatsvindt. De ontsteekpen kan verouderd zijn of er is doorslag in de hoogspanningskabel. Het is niet normaal dat er 10 keer per minuut ontstoken wordt. Gaat de brander wel iedere keer aan? Het frequent ontsteken kan ook duiden op een ander probleem, bijvoorbeeld in het CV-circuit. Kortom: servicemonteur erbij om een en ander te laten controleren.
73, PB1S

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#4 Bericht door PA2HP »

Oke, ik zal er na laten kijken.
Misschien belangrijk om te vertellen is dat de ketel 1 jaar jong is.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#5 Bericht door pe1cmo »

Als de kachel 1 jaar oud is, staat er garantie op, dus kan je altijd de installateur vragen hoe het zit, eventueel laten horen.
Neemt hij wel contact op met de fabriek.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#6 Bericht door Pd2Juz »

Ik weet, uit eigen ervaring, dat sommige Vaillant ketels deze storing ook veroorzaken.
AT heeft er 7! uitgepeild.
Het was het de combinatie met een bepaald type kamerthermostaat,! die de tikken veroorzaakte.
Mogelijk heb je hier hetzelfde probleem?
Succes.
m vr gr John :wink:

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#7 Bericht door almenaar »

Elke moderne ketel gebruikt een thermostaat die communiceert met de thermostaat via een zgn. protocol.
Dat wil zeggen over de thermostaatkabel (2adrig) gaat de communicatie.Deze kabel is in feite niet geschikt
voor communicatie nml. de kabel is niet afgeschermd,en is niet getwist,geen180 graden fazedraaing. Vaillant had
datzelfde probleem ook.Daar was het signaal te hard! wat toen stoorde op oa. 2mtr.
Bij vaillant werd toen een condensator geplaatst om het harde signaal iets minder hard te laten zijn!.
Dit werd of word gedaan om toch nog communicatie te laten plaatsvinden tussen thermostaat en ketel over
een niet geschikte kabel!.
Wat je kunt proberen ,haal onder de ketel even alle twee draadjes los van de thermostaatkabel,en kijk of je
dan nog steeds storing hebt?. De ketel blijft gewoon functioneren op warm tapwater.
Je kunt als de storing over is,even het zgn maak kontakt doorverbinden.Dat is een kontakt wat evt gebruikt
kan worden voor andere toepassingen maar waarbij GEEN communicatie plaats vind.
De kachel zal gaan branden (op cv) en als er dan nog steeds geen storing plaats vindt,Dan wordt het veroorzaakt
door de communicatie tussen ketel en thermostaat.
Oplossing: thermostaat kabel vervangen door shielded utp kabel,dan wel een paartje gebruiken van de kabel!.
Nefit bellen heeft geen zin,men zal zeggen, DE KETEL DOET HET TOCH!. U BENT DE EERSTE DIE DIT PROBLEEM
AANKAART!,HET ZAL WEL AAN UW APPARATUUR LIGGEN!.trouwens dit vertelde vaillant in het begin ook!.
succes met het oplossen van de storing.

pe9kkm

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#8 Bericht door PA2HP »

Draadjes van de thermostaat losgehaald, geen resultaat.....evenveel storing (pulsen) als voorheen.
Bij iedere "actie" van de ketel, zie en hoor ik dat direct terug op de set.

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#9 Bericht door PB1S »

Het communicatieprotocol tussen kamerthermostaat en cv-ketel is ontworpen voor onafgeschermde bekabeling. Als het goed ontworpen en geproduceerd is kan het met gemak aan de EMC-normen voldoen. Hier hoef je geen storing van te verwachten.

Waarschijnlijk is er ergens een ander probleem. De storing wordt of via het lichtnet getransporteerd, of via de bekabeling van de kamerthermostaat of rechtstreeks uit het toestel. Heb je de kamerthermostaatlijnen aan de zijde van de thermostaat of aan de zijde van de cv-ketel afgekoppeld? Ik zou het laatste sowieso proberen. Wat is de afstand tussen ketel en antenne? Hoe 'klinkt' de storing?
73, PB1S

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#10 Bericht door dxhunter »

Misschien heeft het er niets mee te maken maar ik hoorde een tijdje terug een verhaal dat UTP kabel niet geschikt is voor tussen thermostaat en ketel. De aderdikte is te dun. (dunner dan voorgeschreven). De oplossing was om 2 aderparen te maken door 4 draadjes parallel te zetten.
In mijn ketel (Agpo) zit trouwens een gloeispiraal voor ontsteking. Niets dat met vonken werkt dacht ik.
Kan het niet een relais zijn dat gaat schakelen waar vonkoverslag optreed tussen de contacten?

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#11 Bericht door PA2HP »

Ik heb de draadjes onder aan de CV ketel kant losgehaald.
Ketel staat 3 meter van mijn hobbyruimte en 10 meter van de antenne schat ik.

Gebruikte bekabeling is geen UTP, maar "goedkope huis tuin en keuken draad" .
De storing is 1 tikkend geluid, per puls.

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#12 Bericht door PB1S »

Met het loshalen van de draden bij de CV-ketel is de thermostaat uitgesloten. En ook de bekabeling als 'antenne' van een stoorbron in de ketel. Dan wordt de storing via het lichtnet getransporteerd of rechtstreeks uit het toestel gestraald.

Het toestel dat je hebt is volgens mij een model met een ontsteking d.m.v. vonken. Bij een gloeiplug heb je de storing door de vonken inderdaad niet. Mogelijk wel storing door schakelen van relais. Echter, ik kan me niet voorstellen wat er 10 keer per minuut schakelt. Dan is er iets niet in orde.

Je beschrijft: "De storing is 1 tikkend geluid, per puls.". Wat bedoel je daar precies mee?

Is het "Tik!" en dat 10 keer per minuut? Of is het "Trrrrrrrrrr!" en dat 10 keer per minuut?

Zelf hoor ik af en toe "Trrrrrrrrr!" op de kortegolf. Dit is wanneer de ketel ontsteekt. Maar dat gebeurt voor CV-bedrijf eens in het kwartier o.i.d. en bij het tappen van warm water.
73, PB1S

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#13 Bericht door almenaar »

Wat ook nog zou kunnen,de w.p.m. besturing van de circulatiepomp of de toerentalregeling van de ventilator
Je kunt de kap er even afhalen en als je nog een kleine middengolfradio hebt die eens bij de ventilator houden
en de bedrading die is zowieso niet afgeschermd.Ik heb mijn cv ketel ong.2mtr van de antenne en ik heb de besturing
van de vent. en motor afgeschermd gemaakt. (dit is oa. mijn beroep).Je bent echter wel je garantie kwijt
n.m.l. ingreep in het toestel!
succes pe9kkm.

PD0FYA
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2016, 00:37
Roepletters: ONYX
Locatie: Geleen

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#14 Bericht door PD0FYA »

je zult de ketel echt zelf moeten modificeren. Van de fabrikant kun je hier niet verwachten tenzij je kunt aantonen dat het de wettelijke normen overschrijdt. In de regel, en dat weet je als amateur natuurlijk wel, moet je

1. de stoorstromen in een zo klein mogelijk fysieke kring laten circuleren.
2. antennes in de vorm van bedrading inwendig en uitwendig scheiden van de stoorbron.

En als dan echt helemaal niks meer helpt, Faraday heeft daar destrijds al de oplossing voor bedacht lollll.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: stoorpulsen op de set van CV ketel

#15 Bericht door PA0CMU »

Ik ben aan een nieuwe CV ketel toe en krijg een advies voor een installateur. Dat is echter een Vaillant dealer en ik vraag me af hoe het met het storingenverhaal zit bij Vaillant maar ook van andere merken. Mijn voorkeur gaat uit naar een Remeha Calenta ketel met eTwist (Wifi) thermostaat. Wie kan ervaringen delen?
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Plaats reactie